Ova mjera će milijunima Europljana olakšati svakodnevnu vožnju biciklom
Uvodi se obveza osiguranja parkirnih mjesta za bicikle u svakoj novoizgrađenoj zgradi na području EU-a
Direktiva o energetskim svojstvima zgrada ubrzat će energetsku obnovu zgrada, ali donijeti i obvezu osiguranja parkirnih mjesta za bicikle u svim novoizgrađenim i obnovljenim zgradama na području EU-a. To će olakšati vožnju biciklom milijunima Europljana, izvijestila je Europska biciklistička federacija (European Cyclists' Federation - ECF).
Direktiva bi trebala značajno poboljšati elektromobilnost, kako povećanjem broja parkirnih mjesta za punjenje električnih vozila u zgradama, tako i podržavanjem drugih oblika prijevoza poput električnih bicikla, koji zahtijevaju osiguravanje sigurnog parkiranja u zgradama. Time se uvode velike promjene u zgradarstvu koje bi trebale utjecati na sveobuhvatnije i koherentno urbanističko planiranje, ali i na promicanje alternativnih, sigurnih i održivih načina prijevoza i njihove prateće infrastrukture. To se posebno odnosi na osiguranje parkirnih mjesta za bicikle, kao i vozila za osobe smanjenje pokretljivosti.
Tako će se prema prijedlogu Europske komisije, objavljenom 15. prosinca 2021., u svim novim stambenim i nestambenim zgradama na području EU-a, kao i u onima koje su u fazi velike obnove, morati osigurati obvezna mjesta za parkiranje bicikala. Kako ističu u Europskoj biciklističkoj federaciji (ECF), prijedlogom se prepoznaje važnost održive mobilnosti, posebice biciklizma, i njene uloge u smanjenju ukupne potrošnje energije u kućanstvima. Također, uključivanjem minimalnih uvjeta za parkiranje bicikala u svim zgradama konačno se uvažava dugogodišnja preporuka ECF-a.
„Zgradarstvo i promet zajedno čine više od 60 % europskih emisija stakleničkih plinova, a kako većina putovanja počinje i završava u nekoj vrsti zgrade, ova se dva sektora ne smiju odvojeno razmatrati. Biciklizam je kao energetski najučinkovitiji način prijevoza konačno našao svoje zasluženo mjesto u sklopu nove Direktive čiji je cilj pomoći u postizanju ambicioznih ciljeva Europskog zelenog plana, a posebice promicanja zelene mobilnosti“, izjavio je Philip Amaral iz Europske biciklističke federacije.
S obzirom da je nedostatak sigurnih parkirnih mjesta za bicikle često glavna prepreka za vožnju biciklom, obveza njihovog uvođenja u zgradama je vrlo bitna za promicanje biciklizma kao „ključnog elementa održive mobilnosti s nultom emisijom“, smatraju u ECF-u te ističu kako prema njihovom istraživanju samo šest država članica EU-a (Bugarska, Cipar, Francuska, Mađarska, Litva i Slovenija) trenutno ima minimalne kvantitativne norme za parkiranje bicikala.
Stoga uz pozivanje svih država članica EU-a da osiguraju usklađenost politika u zgradarstvu, odživoj mobilnosti i urbanom planiranju, u ECF-u posebno pozdravljaju uvođenje sljedećih minimalnih uvjeta:
- osiguranje dva parkirna mjesta za bicikle „za svaki stan“ u novim i obnovljenim stambenim zgradama s više od tri parkirna mjesta;
- osiguranje jednog parkirnog mjesta za bicikl za svako parkirno mjesto u novim i obnovljenim nestambenim zgradama s više od pet parkirnih mjesta;
- osiguranje jednog parkirnog mjesta za bicikle za svako parkirno mjesto u svim postojećim nestambenim zgradama s više od 20 parkirnih mjesta do 2027.
S.F. / Ekovjesnik