Poznata berlinska ulica Friedrichstraße postaje pješačka zona

U Berlinu pješački promet ima prioritet!

Tijekom dvije pandemijske godine središnji dio poznate berlinske trgovačke ulice Friedrichstraße zatvoren je za automobilski promet kako bi se osiguralo više prostora za kretanje pješaka i biciklista. Kako je ova mjera utjecala na velik porast broja posjetitelja i prolaznika, najnovijim planom predviđa se uređenje nove pješačke zone.

Senatska prometna uprava je u ponedjeljak predstavila vrlo dobre rezultate mjere ograničenja prometa motornih vozila u središnjem dijelu poznate trgovačke ulice Friedrichstraße te najavila budući koncept prometa u ovom dijelu Berlina. Naime, tijekom ljetnih mjeseci 2021. broj posjetitelja i prolaznika porastao je za oko 50 do 60 posto u odnosu na ljeto 2020. godine, a broj biciklista povećan je za 35 posto.

„Postignuti rezultati su pozitivni, ali postoji jasna potreba za poboljšanjem“, kazala je senatorica za okoliš, mobilnost, zaštitu potrošača i klime Bettina Jarasch (Zeleni).

Jarasch je posebno kritizirala privremenu biciklističku stazu koja se proteže sredinom ulice i koja pješacima onemogućuje slobodno korištenje javnog prostora, zbog čega se najčešće kreću nogostupima. Kao poseban problem istaknula je brojne prometne znakove za označavanje zapreka i žutu horizontalnu signalizaciju kojom je označena biciklistička staza. „To je bilo privremeno rješenje kakvom nije mjesto u atraktivno dizajniranom urbanom prostoru“, rekla je Jarasch.

Daljnja ograničenja prometa oko trga Gendarmenmarkt

Zabrana automobilskog prometa imala je, međutim, negativne posljedice u obližnjim ulicama. Istina je da se automobilski promet nije u potpunosti prebacio na susjedne ulice, no u nekima od njih, primjerice u ulici Charlottenstraße, opterećenje se značajno povećalo. Prema Bettini Jarasch, broj automobila se u toj ulici udvostručio, što „nije prihvatljivo za stanovnike i trgovce.“

Senatska uprava najavila je novi prometni koncept za ulicu Friedrichstraße, prema kojem bi u dijelu od križanja s ulicama Französischer i Leipziger Straße u budućnosti postala pješačka zona. Biciklistički promet bi se prema novom prometnom konceptu ubrzo trebao prebaciti u paralelnu ulicu Charlottenstraße, koja se proteže istočnim dijelom jednog od najljepših berlinskih trgova Gendarmenmarkt. Kako bi se spriječilo prometovanje automobila, u poprečnim ulicama Taubenstraße i Mohrenstraße razmatra se mogućnost postavljanje stupića.

  • Berlinski trg Gendarmenmarkt / Ralf Genge - Pixabay

Novo šetalište u srcu Berlina

Ulica Friedrichstraße bi tako u svom središnjem dijelu bila zatvorena za biciklistički promet, a s ciljem dodatnog smirivanja prometa u ulici Charlottenstrasse planira se i premještanje taksi stajališta. Pored toga, ulica Markgrafenstraße uz zapadni dio trga Gendarmenmarkt vjerojatno će postati jednosmjerna.

Novi koncept upravljanja prometom predviđa daljnja ograničenja i preusmjeravanje automobilskog prometa, dok bi se problem parkiranja trebao riješiti većim korištenjem postojećih podzemnih parkirališta.

Kao pozitivne posljedice mjere ograničenja prometa motornih vozila ističu se poboljšanje kvalitete zraka i smanjenje onečišćenja bukom u središnjem dijelu ulice Friedrichstraße. To je, naravno, utjecalo na blago povećanje buke u drugim ulicama, no zbog važnosti nove šetnice i broja prolaznika koji je koriste, to se ipak smatra opravdanim.

Budući da se nisu mogli prikupiti podaci o poslovanju lokalnih tvrtki i trgovina, fokus istraživanja bio je na načinu korištenja, kao i na percepciji i ocjeni projekta, odnosno stupnju zadovoljstva korisnika – pješaka i biciklista. Čak 82 posto ispitanika pozdravlja ideju o uvođenju pješačke zone, a otprilike polovici njih redizajnirana Friedrichstraße predstavlja poticaj da je češće posjećuju. To je svakako dobro za poslovanje lokalnih trgovina i ugostiteljskih objekata te ukazuje na potencijal za rast i razvoj, iako obrtnici i trgovci iskazuju različita mišljenja.

Sljedeći korak je raspisivanje natječaja za projekt uređenja ulice Friedrichstraße u koji bi trebali biti uključeni i stanovnici i udruge, a za sada je objavljena prva vizualizacija buduće pješačke zone. Sredinom ulice trebale bi se izgraditi fontane, dok bi se novouređeni javni prostor obogatio drvećem, cvjetnjacima te klupama za sjedenje.

Senatorica Bettina Jarasch naglasila je kako se objavljenom vizualizacijom ne želi utjecati na rezultate planiranog natječaja, no jasno je izrazila kako buduću pješaku zonu zamišlja kao ugodnu i šarmantnu „piazzu“. Točan datum početka radova još nije određen.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Christophe Najdovski: „Ako može Pariz, može i Zagreb!“

Tijekom službenog posjeta Zagrebu, Christophe Najdovski je održao predavanje na temu „Bicikliranje i velika preobrazba javnog prostora u Parizu“. Uz predstavnike Grada Zagreba i udruge Sindikat biciklista, predavanju su prisustvovali i brojni građani kako bi se upoznali s primjerima dobre prakse i velikim postignućima Grada Pariza u području održive urbane mobilnosti i ozelenjavanja grada.

Središnji dio berlinske ulice Friedrichstraße od 30. siječnja 2023. rezerviran isključivo za pješake

Do proljeća 2023. godine prostor berlinske pješačke zone Friedrichstraße bit će oplemenjen zelenilom i uličnim namještajem kako bi se unaprijedila kvaliteta boravka, kao i sadržaji ovog javnog prostora u središtu njemačke metropole. Različite vizualizacije donose ideje uređenja nove pješačke zone, a konačan izgled odredit će se izborom najboljeg natječajnog rada.

Berlin je na dobrom putu da postane biciklistička prijestolnica

Glavni grad Njemačke ubrzano širi mrežu biciklističkih staza i unapređuje biciklističku infrastrukturu kako bi što više svojih stanovnika potaknuo na zdrav, aktivan i klimatski prihvatljiv način kretanja. Biciklističke ulice pritom predstavljaju važan element za još sigurniju i privlačniju vožnju biciklom.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER