Coca-Cola i PepsiCo petu godinu zaredom najveći svjetski proizvođači plastičnog otpada

Na popisu najvećih svjetskih onečišćivača i dalje iste svjetske robne marke koje su odgovorne za poticanje klimatske i plastične krize

Break Free From Plastic je petu godinu zaredom identificirao najveće svjetske onečišćivače plastičnim otpadom. Ove godine provedeno je 397 akcija čišćenja i revizija otpada u 44 zemlje svijeta na šest kontinenata, u kojima je 14.760 volontera prikupilo čak 429.994 komada plastičnog otpada s ciljem identificiranja tvrtki odgovornih za onečišćenje plastikom.

Preko 99 % plastike napravljeno je od fosilnih goriva, a ako uistinu žele utjecati na smanjenje proizvodnje plastičnog otpada, svjetske korporacije moraju prestati proizvoditi ogromne količine plastike i zadržati fosilna goriva tamo gdje im je mjesto – pod zemljom!

 

Dokumentiran je plastični otpad 4.645 svjetskih kompanija, a njihovom analizom utvrđeno je da su najveći svjetski proizvođači plastičnog otpada ponovno The Coca-Cola Company, PepsiCo, Nestlé, Mondelēz International, Unilever, Procter & Gamble, Mars, Inc., Philip Morris International, Danone i Colgate-Palmolive.

Izvor: Break Free From Plastic

Kako je ove godine riječ o petom izvješću pokreta Break Free From Plastic, njime su prezentirani podaci i trendovi svih dosadašnjih globalnih revizija robnih marki od 2018. do 2022. godine. Najnovije izvješće dosljedno potvrđuje sve dosadašnje analize kojima se pokazuje da, iz godine u godinu, ista roba široke potrošnje (Fast-Moving Consumer Goods - FMCG) najvećih svjetskih kompanija – onih s najvećim tržišnim udjelom koje proizvode najviše plastike – i dalje najviše doprinosi onečišćenju plastičnim otpadom.

The Coca-Cola Company je ponovno identificirana kao najveći svjetski onečišćivač plastičnim otpadom i to peti put zaredom od 2018. godine. Ovogodišnjom revizijom brendova pronađeno je 31.457 proizvoda brenda Coca-Cola, što predstavlja povećanje od 63 % u odnosu na 2021. godinu, ali i utrostručenje u odnosu na reviziju brendova iz 2018. godine. Stoga je vrlo licemjerno da je Coca-Cola kao najveći svjetski proizvođači plastičnog otpada bila službeni sponzor Konferencije UN-a o klimatskim promjenama 2022 (COP27) u Sharm El-Sheikhu u Egiptu. Brojne organizacije za zaštitu okoliša kritizirale su ovu odluku, navodeći kako je to „najozbiljnije zanemarivanje dužnosti koju organizatori imaju prema našem prirodnom svijetu“.

Izvor: Break Free From Plastic

Podsjetimo, prvi put otkako su se 2018. počele provoditi revizije globalnih brendova, Unilever je 2021. postao treći najveći proizvođač plastičnog otpada te je s te pozicije istisnuo kompaniju Nestlé. No, problem je prošle godine bio tim veći jer je treći najveći svjetski proizvođač plastičnog otpada ujedno bio glavni partner UN-ove Konferencije o klimatskim promjenama COP26, koja se održala u Glasgowu u studenom 2021.

„S obzirom na to da 99 % plastike nastaje od fosilnih goriva i da se industrija fosilnih goriva fokusira na povećanje proizvodnje plastike kao sve veći i značajniji izvor prihoda, uloga Unilevera u organizaciji COP26 posebno je uvredljiva“, istaknuli su tada u pokretu Break Free From Plastic. Prošlogodišnja revizija brendova je uoči početka COP26 otkrila kako industrija plastike potiče klimatsku krizu, odnosno da The Coca-Cola Company, PepsiCo i Unilever zapravo potiču ekspanziju proizvodnje plastike u industriji fosilnih goriva.

U 2022. godini podržan je globalni sporazum o okončanju onečišćenja plastikom pa potreba da se svjetske kompanije pozovu na odgovornost ima još veći značaj. Naime, u ožujku 2022., šefovi država, ministri okoliša i drugi predstavnici iz 175 zemalja svijeta jednoglasno su podržali povijesnu rezoluciju Skupštine UN-a za okoliš (UNEA-5.2) u Nairobiju o okončanju onečišćenja plastikom i stvaranju međunarodnog pravno obvezujućeg sporazuma do 2024. Rezolucija se bavi cjelokupnim životnim ciklusom plastike, uključujući njezinu proizvodnju, dizajn i zbrinjavanje, a države članice UN-a su se jednoglasno dogovorile da će razviti pravno obvezujući sporazum o okončanju zagađenja plastikom. Taj će sporazum biti jedan od najambicioznijih svjetskih ekoloških akcija još od Montrealskog protokola iz 1989. godine, kojim je ukinuta uporaba tvari koje oštećuju ozonski omotač.

„Više nego ikad, svjetske vlade moraju zaustaviti najveće svjetske onečišćivače koji su odgovorni za svoje postupke, ali i za poticanje klimatske i plastične krize. Ista roba široke potrošnje najvećih svjetskih proizvođača uvijek se pojavljuje na užem popisu najvećih onečišćivača plastičnim otpadom. Stoga treba razotkriti puni opseg njihovog plastičnog otiska, hitno i značajno smanjiti proizvodnju plastike, i što je najvažnije, redizajnirati ambalažu kako bi bila višekratna i bez plastike. Najveći svjetski onečišćivači trebali bi prednjačiti u pronalaženju stvarnih rješenja“, ističu u pokretu Break Free From Plastic.

Izvor: Break Free From Plastic

Glavni zaključci ovogodišnjeg petogodišnjeg izvješća pokreta Break Free From Plastic su da je plastična kriza uzrokovana proizvodnjom plastike te se mora se riješiti smanjenjem proizvodnje. Svake godine na popisu najvećih svjetskih onečišćivača uvijek su iste tvrtke koje se bave proizvodnjom robe široke potrošnje, pri čemu je Coca-Cola nesumnjivo najveći zagađivač tijekom svih proteklih pet godina. Također, u izvješću se navodi kako su nakon dugogodišnjeg korištenja manipulativnog zelenog marketinga (tzv. greenwashing) i lažnih rješenja, ove multinacionalne kompanije pokazale da se od njih ne može očekivati da će dobrovoljno pristati na sustavne promjene i stvarna rješenja.

„Trebamo globalni sporazum o plastici koji će osigurati značajno smanjuje proizvodnje plastike te najveće svjetske proizvođače držati odgovornima za poticanje klimatske i plastične krize. Alternativna rješenja usmjerena na ponovnu upotrebu već postoje i pokazala su se uspješnima u zemljama globalnog sjevera i juga“, zaključuju u pokretu Break Free From Plastic.

Cjelovito izvješće „The Brand Audit Report 2018-2022“ dostupno je na sljedećoj poveznici.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Sve više pariških restorana i trgovina koristi višekratnu staklenu ambalažu

Grad Pariz je krajem lipnja 2021. godine pokrenuo novi zero waste projekt s ciljem rješavanja problema gomilanja ambalažnog otpada. Svakog dana u francuskoj metropoli prikupi se čak 15 tona ove vrste otpada, a zahvaljujući sve većem broju pariških restorana i trgovina koji se uključuju u projekt, sustav pologa na posude za hranu vraća se na velika vrata.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER