Novi dizajn uspinjače za potpuni doživljaj očaravajućeg pogleda na Prag
Za dvije godine praškim brežuljkom Petřín uspinjat će se nove kabine uspinjače čiji dizajn potpisuje češki studio Anna Marešová Designers
Dizajnerski studio Anna Marešová Designers koji je, između ostalog, autor koncepta kultnog praškog izletničkog tramvaja T3 Coupé, pobijedio je na međunarodnom natječaju za novi izgled kabina uspinjače Petřín. Prvi putnici njima bi se trebali voziti najkasnije početkom 2025. godine.
U središtu mirne praške četvrti Petřín nalazi se istoimeni brežuljkasti park čije vijugave staze vode do tornja Petřínská rozhledna s čijeg se vrha pruža panoramski pogled na cijeli grad, ali i velik dio Češke za lijepog i vedrog vremena. Toranj je izgrađen u sklopu Jubilarne izložbe 1891. godine i sa svojih 58,70 m podsjeća na malu kopiju pariškog Eiffelovog tornja, iako se od njega značajno razlikuje i ima osmerokutni, a ne kvadratni presjek. Park je omiljena rekreacijska zona, a nove suvremene kabine uspinjače dodatno će povećati njegovu atraktivnost te unaprijediti doživljaj vožnje i panoramskog pogleda na Prag.
Na međunarodni natječaj za dizajn karoserije i unutrašnjosti kabina ove praške uspinjače (Lanová dráha na Petřín), raspisan u listopadu 2021. godine, pristiglo je 26 prijedloga čeških i inozemnih dizajnera, a kao najbolji ocijenjen je prijedlog češkog dizajnerskog studija Anna Marešová Designers.
- © Anna Marešová Designers
U obrazloženju žirija navodi se kako je riječ o izvrsnom i suvremenom rješenju koje je u potpunosti zadovoljilo sve zahtjeve natječaja te dobro promišljenom dizajnu koji zahvaljujući ostakljenju kabina, ali i staklenom krovu, omogućuje posve novi doživljaj vožnje. Žiri je pozitivno ocijenio poštovanje forme postojeće uspinjače, kao i raspored sklopivih sjedala koja omogućuju udobnost putnika i dobru preglednost. Također, ističe se kako je pobjednički dizajn maksimalno iskoristio mogućnosti tehnologije i dizajna 21. stoljeća.
„Htjeli smo izbjeći sportski ili razmetljiv izgled i odabrali smo put održivog i funkcionalnog dizajna. Maksimizirali smo ostakljenost kabina te stvorili izloženu i prozračnu formu za najbolji mogući osjećaj vožnje. Vjerujemo da će dobro služiti posjetiteljima i oduševljavati ih barem sljedećih 30 godina“, kazala je Anna Marešová, glavna dizajnerica pobjedničkog prijedloga.
- © Anna Marešová Designers
Početkom ožujka, šest mjeseci nakon odabira novog dizajna, tvrtka Praški javni prijevoz (Dopravní podnik hlavního města Prahy - DPP) raspisala je natječaj za nabavu novih kabina, a odabir najboljeg ponuđača i potpisivanje ugovora očekuje se tijekom drugog kvartala ove godine.
Svaka od dvije kabine imat će kapacitet stotinu putnika, a natječajem se zahtijeva vijek trajanja od najmanje 25 godina. Prvi putnici bi se njima trebali voziti krajem 2024. ili najkasnije početkom 2025. godine, a dodatna atraktivnost tijekom vožnje bit će im igra svjetla i promjena boje osvjetljenja kabine u dijelu tračnica s odvojkom za mimoilaženje.
- © Anna Marešová Designers
Pogled na grad kroz stakleni krov
Prva Petřínska uspinjača puštena je u rad 25. srpnja 1891. čime je desetak mjeseci mlađa od zagrebačke. Prestala je s radom 1916. godine, a sadašnja je otvorena 1932. s električnim pogonskim sustavom, širim tračnicama i potpuno novom opremom. Iako je prometovala tijekom cijelog Drugog svjetskog rata, zbog klizišta je zatvorena 1965. godine. Za obnovu linije bilo je potrebno čak 27 godina pa je s radom ponovno počela tek 1985. godine. Dužina uspinjače je 510 metara, a savladava visinsku razliku od 130 metara. Ukupno ima tri stajališta i kreće se brzinom od četiri metra po sekundi.
>>> Pročitajte još >>> Obnovljeni praški park Cihelná ponovno otvoren za javnost
- © Anna Marešová Designers
Kako se Petřín uzdiže iznad gradske četvrti Malá Strana, putnici sa stajališta Nebozízek mogu uživati u veličanstvenom pogledu na kompleks Praškog dvorca i ostatak Praga. Uspinjača prolazi i kroz Zid gladi (Hladová zeď), dio srednjovjekovnih gradskih zidina, koji je sredinom 14. stoljeća godine dao izgraditi češki kralj i car Svetog Rimskog Carstva Karlo IV. Ovo neobično ime dobio je po tome što je njegova izgradnja tadašnjoj gradskoj sirotinji osiguravala sredstva za život.
S.F. / Ekovjesnik