Greenpeace komentirao najavu INA-e o „početku sanacije bušotine Ivana D“

U INA-i navode kako je „primarna zadaća posade i broda izvršiti planirane radove napuštanja plinske bušotine Ivana D-1 Dir te dovođenja u trajno sigurno stanje“

Povodom današnjeg priopćenja INA-e o početku „sanacije bušotine Ivana D“, Greenpeace smatra da je riječ o kozmetičkom rješenju kojim INA izbjegava svoje obaveze, a to je potpuna sanacija bušotine i uklanjanje cjelokupne konstrukcije platforme s morskog dna.

„Nije Greenpeace jedini koji traži uklanjanje – to nalaže i zakon koji propisuje uklanjanje takve konstrukcije u roku od jedne godine“, navode u Greenpeaceu pozivajući se na čl. 15. a. st. 1.1. Zakona o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika (NN 78/15 i 50/20).

„Iz službene korespondencije Pravobraniteljice za ljudska prava s relevantnim državnim tijelima doznajemo da je to i mišljenje barem triju mjerodavnih državnih tijela - Državnog inspektorata RH, Uprave pomorstva Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, te Uprave za vodno gospodarstvo i zaštitu mora MINGOR-a, a kao razlozi navode se sigurnost, zdravlje ljudi i morski okoliš“, navode u Greenpeaceu i dodaju kako je slijedom vlastitog ispitnog postupka nedavno istu preporuku dao i Ured pravobraniteljice, o čemu su obavijestili i Greenpeace.

Naime, MINGOR je pokrenuo službenu istragu još u siječnju 2021. U međuvremenu je u rujnu 2021. Državni inspektorat donio Rješenje kojim je naložena i „sanacija bušotine i povezane infrastrukture i uklanjanje Ivane D s morskog dna u roku od godine dana“. Nije jasno zašto nije provedeno Rješenje DIRH-a i temeljem kojih propisa INA paralelno planira konstrukciju ostaviti na dnu Jadrana kao tzv. „umjetni greben“. Nadalje, Greenpeace ističe kako je ovih dana objavljeno i Rješenje MINGOR-a iz kojeg je vidljivo da INA za takvo nešto još uvijek nije dobila zeleno svjetlo. 

„Dok INA proizvoljno nudi kvazi-rješenja i istovremeno najavljuje nove bušotine i nove platforme na Jadranu, pitamo se je li i preostalim platformama namijenjena ista sudbina – da jednog dana završe na dnu Jadrana i tamo ostanu za vijeke vjekova“, zaključuju u Greenpeaceu.

Planirani radovi izvodit će se na dubini od 41 metra

Podsjetimo, INA je u pulskom brodogradilištu Uljanik danas najavila početak radova trajne sanacije bušotine Ivana D-1 Dir, a za ovaj posao angažirala je talijansku kompaniju za ronilačke aktivnosti CNS koja će radove izvoditi pomoću plovila GSP Falcon. Kako se navodi u priopćenju INA-e, riječ je o impozantnom višenamjenskom plovilu norveškog standarda koje kombinira mogućnost dizanja teških tereta i intervenciju ronilaca. Sagrađeno je 1989. godine, a dugo je 111,4 metra, teško 9 158 bruto tona i ima kapacitet 139 osoba. U pulsko brodogradilište uplovilo je 23. travnja te je predviđeno da na lokaciji bude oko dva mjeseca.

„Za radove trajnog napuštanja bušotine odabrali smo pouzdanog i iskusnog izvođača. Svi planirani radovi bit će obavljeni u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima Republike Hrvatske i najboljim industrijskim praksama, što je ujedno i jamstvo da nikada neće predstavljati opasnost za ljude i okoliš. INA je tijekom cijelog ovog razdoblja kontinuirano nadzirala bušotinu i lokaciju havarije, poštovala je sve propise i zakone koji reguliraju ovakve situacije te je postupala prema svim odlukama i rješenjima nadležnih tijela. Tako će biti i ubuduće.“ - izjavio je Nikola Mišetić, operativni direktor Istraživanja i proizvodnje nafte i plina.

Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Novo LIFE programsko razdoblje (LIFE 2021.-2027.)

Program LIFE jedini je financijski instrument Europske unije namijenjen isključivo financiranju aktivnosti na području zaštite okoliša, prirode i klime s ciljem provedbe, poboljšanja i razvoja EU politika i zakonodavstva iz područja okoliša, prirode i klime kroz sufinanciranje projekata s europskom dodanom vrijednošću.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER