Europski parlament donio nova pravila za više punionica i zelenija brodska goriva
Spremni za 55 %: Parlament je odobrio nova pravila za više punionica za automobile i kamione, jednostavnom i lakom punjenju te o čistijim brodskim gorivima
Zastupnici su odobrili nova pravila EU-a za postavljanje novih postaja za punjenje ili alternativnih postaja za gorivo za automobile i kamione, kako bi se smanjile emisije u prometnom sektoru, a pomorska goriva postala čistija.
Nova pravila dio su paketa „Spremni za 55 %”, odnosno plana EU-a za smanjenje emisija stakleničkih plinova do 2030. za najmanje 55 % u usporedbi s razinama iz 1990., i to s ciljem dekarbonizacije prometa.
Više jednostavnih punionica
Zastupnici su postigli da se na svakih 60 km duž osnovne mreže TEN-T do 2026. moraju ugraditi punionice za električne automobile minimalne izlazne snage od 400 kW, koja se do 2028. mora povećati na 600 kW. Punionice za kamione i autobuse moraju biti ugrađene na svakih 120 km. Njih bi do 2028. trebalo ugraditi na polovinu glavnih cesta EU-a, a izlazna snaga treba iznositi od 1400 kW do 2800 kW, ovisno o kategoriji ceste. Države članice EU-a moraju do 2031. osigurati ugradnju postaja za opskrbu vodikom najmanje na svakih 200 km duž mreže TEN-T.
Korisnicima vozila na alternativna goriva bit će omogućeno jednostavno plaćanje na punionicama (platnim karticama ili uređajima s beskontaktnom funkcionalnošću bez pretplate), dok će cijena tih „goriva” biti prikazana po kilovatsatu, kilogramu ili minuti/sesiji. Zastupnici su osigurali da će Komisija uspostaviti bazu podataka o alternativnim gorivima kako bi se potrošačima pružile informacije o raspoloživosti, vremenu čekanja i cijenama na različitim postajama.
Zelenija brodska goriva
Parlament je donio i pravila o čistijim brodskim gorivima. Tijekom pregovora s Vijećem zastupnici su osigurali da će brodovi morati postupno smanjivati emisije stakleničkih plinova, i to smanjenjem njihova udjela u energiji koju upotrebljavaju, za 2 % (u odnosu na razine iz 2020.) počevši od 2025. pa do 80 % od 2050. To će se odnositi na brodove teže od 5 000 bruto tona, koji su u načelu odgovorni za 90 % emisija CO2, te na svu energiju koja se upotrebljava na brodu u europskim lukama ili između njih, kao i na 50 % energije upotrijebljene tijekom plovidbe, ako je polazišna ili odredišna luka izvan EU-a ili u najudaljenijim područjima Unije.
Kako bi se znatno smanjilo onečišćenje zraka u lukama, od 2030. teretni i putnički brodovi morat će koristiti kopnene izvore da zadovolje sve potrebe za električnom energijom dok su privezani u pristaništu u velikim lukama EU-a. Zahvaljujući Parlamentu utvrđen je i cilj upotrebe dva posto obnovljivih goriva od 2034. ako Komisija u izvješću utvrdi da je 2031. udio obnovljivih goriva nebiološkog podrijetla u strukturi izvora energije iznosio manje od jedan posto.
„Upotrebom održivijih, obnovljivih i učinkovitijih energetskih rješenja u prometnom sektoru pridonijet će se smanjenju emisija stakleničkih plinova i onečišćenja zraka, poboljšanju kvalitete života građana i stvaranju novih visokokvalitetnih radnih mjesta. Nova pravila također će pomoći uvođenju infrastrukture za punjenje koja bi trebala postati jednostavna kao na tradicionalnim benzinskim postajama.“ – izjavio je Petar Vitanov (S&D, Bugarska), izvjestitelj za infrastrukturu za alternativna goriva.
„Novim pravilima utvrđuje se daleko najambiciozniji put na svijetu prema dekarbonizaciji pomorskog prometa. Time bi trebalo pokriti 90 % emisija CO2 iz pomorskog prometa istovremeno štiteći male brodovlasnike i luke od troškova i administrativnog opterećenja. Zahvaljujući ovim pravilima Europa predvodi u stvaranju potražnje za održivim gorivima i poticanju inovacija.“ – dodao je izvjestitelj za održiva brodska goriva Jörgen Warborn (EPP, Švedska).
Prijedlog uredbe o infrastrukturi za alternativna goriva usvojen je s 514 glasova za, 52 protiv i 74 suzdržana, dok je Prijedlog uredbe o održivim brodskim gorivima dobio 555 glasova za, 48 protiv i 25 suzdržanih. Kad ih Vijeće odobri, Uredba o infrastrukturi za alternativna goriva počet će se primjenjivati šest mjeseci nakon što stupi na snagu, dok će se Uredba o održivim brodskim gorivima primjenjivati od 1. siječnja 2025.
Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj / Ekovjesnik