U Pragu se tijekom prosinca testira električni kamion za odvoz otpada
Pražské služby najavljuju kako će za nekoliko godina električna vozila činiti većinu voznog parka tvrtke
Praška komunalna tvrtka Pražské služby tijekom prosinca 2023. testira električni kamion za odvoz otpada čime se zajedno s Gradom Pragom priprema za električnu budućnost i ispunjenje obveza koje proizlaze iz klimatskog plana. Riječ je o potpuno električnom vozilu Mercedes-Benz eActros 300 s nadogradnjom tvrtke Geesink.
Prijelaz na baterijski pogon za manju opremu već je u tijeku, ali elektrifikacija velikih vozila, kao što su kamioni za odvoz otpada, za prašku komunalnu tvrtku Pražské služby predstavlja poseban izazov.
„Testiranjem ispitujemo koje nam mogućnosti nudi tržište kako bismo odabrali najbolje rješenje za našu tvrtku. Snijeg, jaki vjetrovi i niske temperature idealni su uvjeti za testiranje opterećenja vozila i prikupljanje miješanog komunalnog i razvrstanog otpada“, kazao je Zdeněk Pajk, voditelj tehničkog odjela tvrtke Pražské služby.
Električnim kamionom smanjit će se buka i poboljšati uvjeti rada
Testiranjem se pokazalo da kamion Mercedes-Benz eActros 300 s nadgradnjom nizozemske tvrtke Geesink može isprazniti sadržaj kontejnera zapremnine 1100 litara u svega sedam sekundi.
„Probnim radom električnog vozila trudimo se približiti ispunjenju obveza koje proizlaze iz Klimatskog plana Grada Prag 2030. Osim o stanovnicima i posjetiteljima grada, mislimo i na naše radnike. Zahvaljujući električnim kamionima za odvoz smeća, naši radnici ubuduće neće morati udisati ispušne plinove što će poboljšati njihove radne uvjete tijekom prikupljanja otpada“, naglašava glasnogovornik tvrtke Alexandr Komarnický. „Građani će uvođenjem električnih vozila za odvoz otpada također osjetiti veliku promjenu jer će se na gradskim ulicama značajno smanjiti buka“, dodaje.
Električni kamioni za odvoz otpada u velikom se broju zemalja još uvijek smatraju relativnom novošću. Iako su skuplji od klasičnih komunalnih vozila, očekuje se kako će niži operativni troškovi djelomično kompenzirati vrijednost nabave. U svakom slučaju, ovaj električni kamion se zbog svoje veličine ne može koristiti na svim rutama odvoza otpada, pogotovo u središtu Praga. Stoga se u užim ulicama praškog središta koriste manja vozila.
„Još uvijek nam nedostaje ključna infrastruktura za punjenje električnih vozila. Ovaj model kamiona se u našim trenutačnim uvjetima mora puniti oko 13 sati. Tijekom testiranja u prosjeku prelazi 75 kilometara po punjenju, a koristit ćemo ga do kraja prosinca“, kaže Zdeněk Pajk.
Tvrtka Pražské služby je češki lider u elektrifikaciji voznog parka
Ova praška komunalna tvrtka počela je provoditi elektrifikaciju svog voznog parka prije nekoliko godina kada je kupila 25 električnih usisavača Glutton. Od 2018. godine nadopunili su ih Bucher Citycat 2020ev i Green strojevima, a tvrtka također raspolaže s električnim škarama za živicu, puhačima za lišće i električnih motornim pilama. U svom voznom parku također imaju električne bicikle i automobile.
„U nadolazećim godinama očekujemo korištenje električnih vozila za servis kontejnera, čišćenje postaja za prikupljanje odvojenog otpada te daljnju postupnu zamjenu osobnih i dostavnih vozila, posebice za prometovanje središtem grada. Do 2030. godine planiramo imati 75 % voznog parka s niskim emisijama, uz uvjet da osiguramo odgovarajuće financiranje“, dodaje Alexandr Komarnický.
Tvrtka Pražské služby je nacionalni lider u elektrifikaciji voznog parka. Glavni grad Češke tako se svrstava uz bok Barceloni, Rimu, Parizu ili Amsterdamu, gdje se već uvelike koriste električna vozila i pomažu u borbi protiv klimatskih promjena. Stoga je poželjno i uvođenje ekološki prihvatljivijih kamiona za odvoz otpada pa tvrtka nastoji dobiti što bolji pregled onoga što se na tržištu trenutačno nudi.
Mercedes-Benz je tradicionalni dobavljač vozila za praške komunalne službe
„Za nas je tvrtka Pražské služby jedan od ključnih i dugogodišnjih kupaca u segmentu prikupljanja otpada i komunalnih usluga. Mercedes-Benz je tradicionalni i najčešći dobavljač vozila u ovoj industriji zahvaljujući ekonomičnosti, pouzdanosti, kvaliteti i robusnosti svojih proizvoda. Vjerujemo da će se čak i naše novo, potpuno električno vozilo dokazati u gustom prometu u Pragu i pridonijeti održivosti i smanjenju emisija u glavnom gradu“, kaže Josef Mařík, direktor tvrtke Daimler Truck Česká republika, uvoznice Mercedes-a Benz kamiona u Češkoj.
Mercedes-Benz eActros na baterijski električni pogon za prijevoz teškog tereta proizvodi se u Wörthu od 2021. godine. Spremnik električne energije u modelu eActros 300 sastoji se od tri kompleta baterija, svaka s instaliranim kapacitetom od 112 kWh. Pogonska jedinica ovog automobila sastoji se od električno pokretane krute stražnje osovine, opremljene s dva integrirana elektromotora i dvobrzinskim mjenjačem. Oba elektromotora hlađena tekućinom daju kontinuiranu snagu od 330 kW, koja se može povećati na 400 kW u kratkim razdobljima. Osim toga, električna energija se može povratiti putem rekuperacije tijekom vožnje, a nadgradnjom se upravlja hidraulički, koja se također napaja električno iz akumulatora vozila.
Stjepan Felber | Ekovjesnik