Dublin ograničava promet osobnih automobila u središtu grada

Dublin počinje s preuređenjem svojih središnjih ulica s ciljem smanjenja automobilskog prometa i podizanja kvalitete zraka

Tijekom ove godine Dublin će postati još jedna europska prijestolnica koja će u svom središtu ograničiti tranzitni promet, odnosno promet vozila koja ga prelaze bez zaustavljanja. Osim smanjenja onečišćenja zraka i buke glavni cilj je postići smanjenje automobilskog prometa od čak 60 posto.

Pristup središtu Dublina bit će dopušten isključivo vozačima osobnih i komercijalnih vozila kojima je to njihovo krajnje odredište, izvijestio je Bloomberg. Kako bi to postigao, najveći irski grad započinje s radovima na preuređenju svojih središnjih ulica čime se namjeravaju smanjiti trenutačne prometne gužve i omogućiti stvaranje novih pješačkih zona koje će središte Dublina učiniti ugodnijim mjestom za boravak. Naime, središte Dublina još uvijek nije dovoljno privlačno i ugodno, a kamoli ozelenjeno kao središta drugih europskih gradova. Problem predstavlja i velik broj slijepih ulica, a uz porast kriminala i nedavne nerede sve je veća i zabrinutost za javnu sigurnost.

S obzirom da dvije trećine automobila središtem grada prolaze bez zaustavljanja, pristup im se planira zapriječiti na objema obalama rijeke Liffey, a u nekoliko ulica uvest će se nova prometna regulacija kojom će se usmjeravati prema drugim dijelovima grada. Time se želi primijeniti ograničenje prometa koje je trenutačno na snazi u drugim gradovima Europske unije, poput Pariza, Amsterdama i Lisabona, te razvijati koncept „15-minutnog grada“ prema kojem građani pronalaze sve što im je potrebno na udaljenosti manjoj od 15 minuta hoda ili vožnje biciklom od svog mjesta stanovanja.

Plan ima veliku potporu javnosti

Nakon što je proteklih godina više dublinskih ulica privremeno ili trajno postalo dijelom pješačke zone u središtu grada, većih primjedbi na zabranu prometa bilo je vrlo malo. Početkom veljače ove godine završeno je javno savjetovanje u kojem je više od 80 posto sudionika podržalo uvođenje zone ograničenog prometa. Tako visoka potpora može se objasniti zabrinutošću zbog stanja u mnogim dijelovima Dublina, kao i u njegovom središtu koje se još uvijek se oporavlja od pandemije Covida-19.

Podsjetimo, Gradsko vijeće Dublina uvelo je 2020. godine zabranu automobilskog prometa u trgovačkoj ulici Grafton Street i obližnjim ulicama s ciljem gospodarskog oporavka grada, a pružanjem više prostora za pješake stanovništvo se poticalo na posjećivanje trgovina, barova i restorana u središtu grada. Zabrana se nije odnosila na interventna vozila, kao i na pristup parkiralištima u tom dijelu grada.

Zabrana tranzitnog prometa trebala bi omogućiti provedbu nekih dugo najavljivanih projekata za poboljšanje javnog prostora, primjerice, stvaranja novog trga na College Greenu i pretvaranja ulice Parliament Street u pješačku zonu s ciljem stvaranja široke promenade između dublinske neoklasične gradske vijećnice i rijeke Liffey.

Prevelika ovisnost o korištenju automobila

Tranzitni promet mogao bi na kraju biti preusmjeren na zaobilaznice koje prolaze kroz stambena naselja, a procjenjuje se kako će modalni udio osobnih automobila na širem gradskom području 2042. godine i dalje ostati na visokih 41,9 posto. Iako bi se time ostvarilo poboljšanje u odnosu na 52,4 posto u 2016. godini, taj udio je još uvijek prevelik u odnosu na Amsterdam, Bruxelles ili London.

Ostali pozitivni učinci uključuju povećanje korištenja javnog prijevoza i smanjenje emisija iz prometa, kao i poticanje aktivnih oblika kretanja koji posljedično utječu na zdravlje i vitalnosti stanovništva. Entuzijazam koji je plan do sada izazvao također pokazuje da stanovnici Dublina izražavaju podršku čistijem, zelenijem i privlačnijem središtu grada i čini se da su spremni odustati od vožnje kroz grad kako bi ga dobili, zaključuju u Bloombergu.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Grad Velikih Promjena ne prestaje iznenađivati!

Pariška gradska uprava najavila je uvođenje zone bez automobila u središnjem dijelu grada. Od 2024. godine automobilski promet bit će zabranjen u većem dijelu središnjih pariških arondismana, čime će taj prostor biti rezerviran isključivo za pješake, bicikliste, javni prijevoz, osobe s invaliditetom i lokalno stanovništvo. Za prekršitelje zabrane predviđaju se velike novčane kazne.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER