Grad Beč samostalno će financirati izgradnju novog autobusnog kolodvora
Izgradnja novog bečkog autobusnog kolodvora trebala je započeti krajem 2022., a otvaranje je bilo planirano za 2025. godinu
Novi bečki autobusni kolodvor gradit će se na već ranije odabranoj lokaciji na području drugog gradskog okruga Leopoldstadt, koja mu osigurava izvrsnu povezanost s mrežom autocesta i javnim prijevozom.
Svake godine Beč posjećuje više od sedam milijuna turista, a taj broj nakon pandemijske krize ponovno raste. Za oko 15 posto turista koji stižu autobusom, boravak u glavnom gradu Austrije počinje velikim razočaranjem prizorom oronulog i nimalo gostoljubivog autobusnog kolodvora Vienna International Busterminal (VIB) u Erdbergu. Grad Beč stoga već duže planira izgradnju novog, suvremenog autobusnog kolodvora u Leopoldstadtu, koji će služiti za međugradski i međunarodni autobusni promet.
Wien Holding mora sam financirati projekt
Planiranje ovog važnog bečkog infrastrukturnog projekta započelo je 2019. godine, a izgradnja novog autobusnog kolodvora trebala je započeti krajem 2022. uz planirano otvaranje tijekom 2025. godine. Projekt je trebala financirati i realizirati investitorska grupa Donau Busterminal Realisierungs GmbH (DBR), predvođena developerom nekretnina Arielom Muzicantom, no ugovor o izgradnji novog kolodvora raskinut je u jesen 2023. godine, a sudski postupak s Gradom Bečom započinje sljedećeg tjedna.
Stoga je Gradsko vijeće Beča za realizaciju naručenog projekta na za to predviđenom zemljištu ovlastilo Wien Holding, a provodit će ga podružnica Wiener Standortentwicklung GmbH (WSE) u stopostotnom vlasništvu Holdinga.
Kako ističu u bečkoj gradskoj upravi, tvrtka WSE osnovana je 2001. godine s ciljem poticanja urbanog razvoja i upravljanja važnim projektima Grada Beča te dosad raspolaže golemim iskustvom u realizaciji cijelog niza obrazovnih, stambenih, komercijalnih, sportskih i kulturnih objekata. Aktualni projekti, kao što su Sport Arena Wien i obrazovni kampus Hinaysgasse u 21. bečkom okrugu Floridsdorf, svjedoče o velikom iskustvu u realizaciji visokokvalitetnih infrastrukturnih projekata. Tvrtka je uspješno realizirala i nekoliko projekta pretvaranja bivših industrijskih područja u nova stambena područja kao što su Neu Leopoldau i Oase 22, kao i projekte T-Center i Marxbox na lokaciji bivše klaonice St. Marx, čime je potvrdila svoju stručnost u uspješnom svladavanju složenih izazova i stvaranju održivijeg gradskog krajolika.
- Raniji projekt uključivao je trgovački centar i 90 metara visok hotelski toranj koji se u novim planovima više ne spominju. © ZOOMVP BUD
Znatno manji u odnosu na prvotni projekt
Umjesto dotrajalog autobusnog kolodvora u Erdbergu, novi terminal gradit će se uz Stadion Ernst Happel i trgovački centar Stadion Center. Da će Grad Beč sam realizirati ovaj milijunski projekt potvrdio je dnevniku „Presse“ gradski vijećnik za financije i gospodarstvo Peter Hanke (SPÖ) te istaknuo kako se trenutačno dovršava proces planiranja novog autobusnog kolodvora koji uključuje ishođenje građevinskih i drugih dozvola, a s izgradnjom se želi započeti čim prije kako bi se projekt realizirao u što kraćem roku.
Svi financijski rizici sada padaju na teret Grada Beča i poreznih obveznika, tim više što se pretpostavlja da će projekt vjerojatno biti još skuplji nego što se prvotno očekivalo, a konkretni detalji i troškovi još nisu poznati. Novi autobusni kolodvor trebao bi se završiti 2025. ili godinu dana kasnije.
Projekt novog autobusnog kolodvora realizirat će se ipak u znatno manjoj verziji u odnosu na prvotni plan. Osim izgradnje novog autobusnog terminala, projekt je uključivao trgovački centar i 90 metara visok hotelski toranj s ciljem revitalizacije ove gradske četvrti, koji se u novim planovima više ne spominju jer Grad Beč zainteresiran isključivo za izgradnju autobusnog kolodvora. Autobusni terminal trebao bi se prostirati na dvije etaže te raspolagati svim potrebnim sadržajima, a njegov najupečatljiviji dio trebala bi biti velika staklena i djelomično ozelenjena krovna konstrukcija.
Lokacija novog objekta i dalje omogućuje izvrsnu povezanost sa središtem grada do kojeg se linijom U2 podzemne željeznice može stići za desetak minuta. U svakom slučaju, nositelj operativnog poslovanja novog autobusnog kolodvora ostaje tvrtka BGR Busterminal GmbH koju čine prijevozničke tvrtke Blaguss, Gschwindl i Dr. Richard.
Beč kao grad s najboljom kvalitetom života na svijetu i kao važna turistička destinacija uz suvremenu zračnu luku i Glavni željeznički kolodvor svakako zaslužuje i atraktivan autobusni terminal. Teško je za povjerovati, ali čak i zagrebački autobusni kolodvor, s kojim je malo tko zadovoljan, trenutačno izgleda daleko bolje od sadašnjeg međunarodnog autobusnog terminala u Beču.
Stjepan Felber | Ekovjesnik