Inovacija u istraživanju podmorja Napuljskog zaljeva
Norveško autonomno podvodno vozilo HUGIN 3000 istraživat će dubine Napuljskog zaljeva kako bi se postiglo bolje razumijevanje kaldere Campi Flegeri i poboljšala prevencija rizika od vulkana
Autonomno podvodno vozilo norveške tvrtke Kongsberg, HUGIN 3000, dugo je pet metara i dizajnirano za dubine do 3000 metara. Strateška investicija u vrijednosti od pet milijuna eura, omogućena zahvaljujući sredstvima talijanskog Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (PNRR), jača ulogu napuljske Zoološke postaje Anton Dohrn u međunarodnim istraživanjima mora.
Znanstvenicima napuljske Zoološke postaje Anton Dohrn (Stazione Zoologica Anton Dohrn di Napoli), nacionalnog instituta za biologiju mora, ekologiju i biotehnologiju, ubuduće će u istraživanju dna Napuljskog zaljeva i Tirenskog mora pomagati norveško autonomno podvodno vozilo HUGIN 3000. Zahvaljujući naprednoj tehnologiji, istraživanja će od sada biti moguća na dubinama do 3000 metara, a posebno je važno što će se značajno unaprijediti proučavanje potopljene kaldere Campi Flegrei.
Tehnološka inovacija u službi istraživanja
Autonomno podvodno vozilo norveške tvrtke Kongsberg dugo je pet metara te opremljeno kamerama visoke razlučivosti i naprednim senzorima koji mogu prikupiti ključne podatke za razumijevanje morfologije i geotermalne aktivnosti u morskim dubinama. Očekuje se kako će s prvim istraživanjima početi nakon završetka instalacije na novom istraživačkom brodu „Dohrn“ i to između svibnja i lipnja 2025.
Zahvaljujući autonomnoj navigaciji i sposobnostima detekcije visoke preciznosti, HUGIN 3000 omogućit će detaljniji prikaz kaldere Campi Flegrei. Naime, do sada se znanje o kalderi uglavnom temeljilo na teoretskim modelima, a korištenjem podmornice konačno će biti moguće dobiti izravne slike i mjerenja.
Praćenje kaldere Campi Flegrei ključno je za sigurnost
Huginove misije usredotočit će se na nekoliko ključnih ciljeva: mapiranje podvodnog perimetra kaldere, mjerenje geoloških rasjeda te identificiranje i praćenje fumarola i emisija plinova. Dobiveni podaci bit će ključni za bolje razumijevanje visoke razine aktivnosti ovog vulkanskog područja.
„Korištenje Hugina omogućit će nam izravno praćenje i proučavanje dijela kaldere koji je do sada bio analiziran samo kroz teoretske modele. Ovo je strateški uređaj za nadzor vulkana Campi Flegrei, posebno u ovako delikatnom trenutku kao što je sadašnji, u kojem seizmička i vulkanska aktivnost područja zahtijeva stalno praćenje.” – izjavio je za Tg3 Campania Simonepietro Canese, viši istraživač napuljske Zoološke postaje Anton Dohrn.
Nabavljeno autonomno podvodno vozilo bit će ključno sredstvo za provedbu projekta EMBRC-UP (Europski centar za morske biološke resurse - Otključavanje potencijala za zdravlje i hranu iz mora), kojim koordinira napuljska Zoološka postaja Anton Dohrn na čelu s ravnateljem Massimom Cavalierijem. Cilj ovog projekta je jačanje europskih istraživačkih infrastruktura i razvoj novih tehnologija za proučavanje morskih ekosustava. Projektom se omogućuje pristup informacijama o morskim organizmima i objektima za njihovo proučavanje te bolje razumijevanje ljudskog utjecaja na morske resurse s ciljem osiguravanja njihovog održivog korištenja.
- Očekuje se kako će Kongsberg HUGIN 3000 s prvim istraživanjima početi nakon završetka instalacije na istraživačkom brodu „Dohrn“ i to između svibnja i lipnja 2025. © Stazione Zoologica Anton Dohrn di Napoli
Nove mogućnosti za istraživanje morskog dna
Novo autonomno podvodno vozilo u Napulj je stiglo samo nekoliko tjedana nakon nabave batiskafa Triton 3300/3 MKII, još jedne suvremene ronilice za istraživanje većih morskih dubina. Ove investicije predstavljaju značajan korak prema povećanju kapaciteta istraživanja mora, čime će napuljska Zoološka postaja Anton Dohrn dodatno ojačati svoju poziciju lidera u europskim i svjetskim znanstvenim istraživanjima.
„Kongsberg HUGIN 3000 jedno je od najnaprednijih autonomnih podvodnih vozila dostupnih na tržištu. Dizajnirano je za pružanje izvanrednih performansi u smislu prikupljanja podataka i sigurnosti. Sustav može raditi u autonomnom, poluautonomnom ili nadziranom načinu rada, osiguravajući operativnu fleksibilnost temeljenu na potrebama istraživačkih misija. Među svojim najinovativnijim značajkama posebno se ističe sonar EM 2040 koji nudi pokrivenost do 140 stupnjeva s iznimno visokom rezolucijom, idealnom za detaljno mapiranje morskog dna. HISAS 1032 sonar sintetičke blende s dvostrukim prijemnikom pruža deset puta veću rezoluciju od konvencionalnih sonara i uključuje mogućnosti obrade u stvarnom vremenu za trenutnu kontrolu kvalitete. Podvodna kamera CathX Ocean ima razlučivost do 4096 x 2304 piksela i brzinu snimanja od sedam sličica u sekundi, s naprednom obradom za ispravljanje izobličenja i boja“, ističe se u priopćenju Zoološke postaje Anton Dohrn.
Također, sustav za izbjegavanje udara omogućuje izbjegavanje neočekivanih prepreka, morskog dna pa čak i površinskih objekata, uključujući led kada se koristi u polarnim okruženjima. Zahvaljujući sposobnosti autonomne navigacije do 18 sati pri brzini od tri čvora sa svim aktivnim senzorima, HUGIN 3000 u jednom radnom ciklusu može pokriti zaista veliko područje.
Njegova je svestranost dodatno poboljšana sposobnošću komuniciranja položaja i statusa senzora u stvarnom vremenu putem naprednih sustava kao što su Wi-Fi, Iridium i cNODE akustične veze. Vozilo podržava buduće nadogradnje, poput integracije senzora magnetometra i sustava za profiliranje morskog dna za još detaljnije geofizičke analize.
- Nabava autonomnog podvodnog vozila Kongsberg HUGIN 3000 omogućena je zahvaljujući sredstvima talijanskog Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (PNRR) © Screenshot Tg3 Campania
Zoološka postaja Anton Dohrn jača svoju poziciju lidera u istraživanju mora
„Autonomno vozilo integrira operativni kapacitet našeg oceanografskog broda 'Dohrn', čineći ga najsuvremenijim i najnaprednijim instrumentom za oceanografska istraživanja na Mediteranu“, kazao je Roberto Bassi, predsjednik Zoološke postaje Anton Dohrn. „Mediteran je zbog svoje geološke strukture i geografskog položaja pokazatelj evolucije klime i njezinih učinaka na biosferu. Postaja Dohrn bila je prvi međunarodni istraživački institut i postavila je primjer za razvoj bioloških i ekoloških znanja sa svojom detaljnom serijom analiza okoliša od 1872. godine, posebno usmjerenih na Napuljski zaljev. Takve vremenske serije neophodne su za predviđanje budućnosti našeg okoliša. S modernim instrumentima kojima je sada opremljena, napuljska Zoološka postaja Anton Dohrn moći će proširiti svoje znanje na otvoreno more i dubine koje su nam do sada bile nedostupni. Mediteran bi ponovno mogao biti „Mare Nostrum“ bioloških istraživanja mora“, zaključio je Bassi.
„Nabava nove opreme označava daljnji korak prema transformaciji Zoološke postaje Anton Dohrn u međunarodnu referentnu točku za istraživanje mora. Ova vrhunska tehnologija omogućit će nam istraživanje oceanskog dna s preciznošću koja dosad nije postignuta, doprinoseći ne samo znanstvenom napretku, već i održivosti morskih ekosustava.” – izjavio je ravnatelj Massimo Cavaliere.
Stjepan Felber | Ekovjesnik