Napulj uveo prve električne autobuse: Nova era tišeg i čišćeg gradskog prijevoza
Prvih 22 od ukupno 253 električna autobusa do lipnja 2026. godine
Od subote 31. svibnja 2025., napuljskim ulicama prometuje 22 nova električna autobusa, čime započinje značajan iskorak u održivoj mobilnosti grada. Autobusi u vlasništvu poduzeća ANM (Azienda Napoletana Mobilità) dio su ambicioznog plana elektrifikacije javnog prijevoza financiranog sredstvima Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza - PNRR).
Cilj projekta je do kraja lipnja 2026. godine proširiti flotu na ukupno 253 autobusa s nultom emisijom, čime Napulj potvrđuje svoju predanost održivoj mobilnosti i smanjenju onečišćenja zraka u gradskom području.
Novi električni autobusi predstavljeni su u petak 30. svibnja ispred dvorca Castel Nuovo (Maschio Angioino) na napuljskom trgu Piazza Municipio. Sigurni i prilagođeni osobama s invaliditetom, autobusi su opremljeni mogućnošću brzog punjenja, a zahvaljujući prosječnom dometu od 300 kilometara doprinijet će većoj učinkovitosti prometne mreže. Punjenje se obavlja u spremištima ANM-a, s prosječnim vremenom punjenja od četiri sata tijekom noćnog mirovanja vozila. Autobusi su europske i kineske proizvodnje vodećih proizvođača specijaliziranih za električne autobuse.
- Novi električni autobusi ispred dvorca Castel Nuovo (Maschio Angioino) na napuljskom trgu Piazza Municipio © Comune di Napoli
Prilagođeni potrebama različitih linija, autobusi su različitih veličina – od minibusa duljine 6,85 m kapaciteta 31 putnika do autobusa duljine 12,20 m za prijevoz 86 putnika. Potpuno električni autobusi opremljeni su ITS uređajima za lokalizaciju i povezivanje s operativnim centrom ANM-a, videonadzorom, sustavom klimatizacije te najsuvremenijim sigurnosnim uređajima za vožnju i putnike.
Kamere i monitori zamjenjuju tradicionalne vanjske retrovizore, omogućujući preglednost od 360°, a autobusi raspolažu senzorima za pomoć pri vožnji unatrag, sustavom kamera za detekciju blizine drugih vozila, sustavom za nadzor tlaka u gumama, kao i naprednim sustavom za detekciju pješaka i biciklista koji se nalaze u blizini prednjeg dijela vozila i s njegove desne strane. Sustav za nadzor mrtvog kuta (BSIS) emitira zvučni i vizualni signal upozorenja, dok poseban sustav upozorava na nepažnju i umor vozača.
„Elektrifikacija napuljskog autobusnog voznog parka jedan je od najvećih projekata ove vrste u Italiji“, rekao je gradonačelnik Napulja Gaetano Manfredi. „250 autobusa najnovije generacije s povezanim sustavom punjenja do lipnja 2026. godine omogućit će nam da više od polovice našeg voznog parka čine električni autobusi. Ovo je početak jedne velike transformacije za Napulj. Električni autobusi nisu samo simbol modernizacije, već i konkretan doprinos boljoj kvaliteti zraka, smanjenju emisija i stvaranju održivog urbanog prostora za naše građane.“
- Gradonačelnik Napulja Gaetano Manfredi © Comune di Napoli
Nadovezujući se na izjavu gradonačelnika Manfredija, gradski vijećnik za mobilnost Edoardo Cosenza rekao je: „Riječ je o prvim potpuno električnim autobusima koji će se puniti u punionicama ANM-a. Uslijedit će mnogi drugi, a ukupno će ih biti oko 250. Bit će raspoređeni po cijelom gradu kako bi Napulj bio sve čišći i zeleniji. Investicija je vrijedna 180 milijuna eura, od čega se 145 milijuna eura odnosi na nabavu autobusa, a 35 na punionice.“
„S projektom smo započeli prije 20 mjeseci, a omogućit će nam nabavu 250 električnih autobusa. Također, uz dodatno financiranje moći ćemo nabaviti još 30 električnih autobusa“, zaključio je generalni direktor ANM-a Francesco Favo. „Jasno je da će nam trebati neko vrijeme da usavršimo uslugu, ali ovo je svakako velik skok u tehnološkoj kvaliteti. Svi autobusi opremljeni su kamerama sa satelitskom vezom“, dodao je Favo.
Nova flota električnih autobusa simbol je nove epohe napuljskog javnog prijevoza – tiši, čišći i pristupačniji sustav za sve građane i posjetitelje ovog živopisnog grada podno Vezuva.
Stjepan Felber | Ekovjesnik