Napulj se kreće… i to sa stilom! Uskoro se otvara nova stanica Monte Sant’Angelo!
Dana 11. rujna na novu „stanicu umjetnosti“ Monte Sant’Angelo stigao je prvi vlak, a Napulj je nakon dugih dvadeset godina čekanja dobio prvu dionicu Linije 7
U vlaku su bili predsjednik Regije Kampanije Vincenzo De Luca i čelnici tvrtke Ente Autonomo Volturno (EAV) te britanski umjetnik Anish Kapoor, autor dizajna nove stanice Monte Sant’Angelo. Nakon stanica Toledo, Università, Dante, Museo i Materdei, tvrtka Webuild izgradila je još jednu „stanicu umjetnosti“ koja spaja umjetnost i arhitekturu te obogaćuje umjetničku baštinu napuljske podzemne željeznice.
Današnji posjet novoj stanici Monte Sant’Angelo prethodio je njezinom službenom otvorenju i puštanju u promet prve dionice nove napuljske Linije 7, koji se po završetku sigurnosnih provjera i probnih vožnji očekuju sredinom listopada 2025. Naime, tvrtka Ente Autonomo Volturno (EAV) priopćila je da će redovite vožnje dionicom Soccavo – Monte Sant’Angelo, uz postupno pokretanje usluge, krenuti oko 15. listopada 2025.

- Stanica Monte Sant'Angelo jedna je od umjetničkih stanica „najljepše podzemne željeznice na svijetu“. To nisu samo stanice, već umjetnička djela koja pričaju priču o Napulju i svaku vožnju metroom pretvaraju u susret s ljepotom. © Webuild Group
Otvaranje Linije 7 predstavlja ključan korak u poboljšanju napuljskog javnog prijevoza te daljnjeg razvoja održive i učinkovite mobilnosti. Zahvaljujući presjedanju na stanici Montesanto, središte Napulja konačno će se povezati sa zapadnim gradskim četvrtima, ali i s kompleksom Sveučilišta Federico II. u Napulju (Università degli Studi di Napoli Federico II), što je od posebne važnosti za tisuće studenata i brojne putnike koji svakodnevno putuju u ovaj dio grada.
Projekt Infraflegrea, iza kojeg posljednjih godina stoji tvrtka Webuild, osmišljen je ne samo kao strateško prometno čvorište nego i kao pravo remek-djelo inženjerstva i umjetnosti. Radovi na dionici Soccavo – Monte Sant’Angelo započeli su 2008. godine, ali su zaustavljeni tri godine kasnije zbog dugotrajnog spora između Regije Kampanije i tvrtke koja je tada izvodila radove. S radovima se nastavilo tek 2016., a ubrzo nakon toga – kao znak volje da se ubrza dovršetak projekta – postavljena je golema skulptura Anisha Kapoora koja je odmah postala simbol nove linije.

- Monte Sant'Angelo | Ulazi Università i Traiano - Nova „stanica umjetnosti“ („Stazione dell'Arte“), koju je izgradila tvrtka Webuild, obogatit će umjetničku baštinu napuljske podzemne željeznice. © Webuild Group
Povezivanje željeznica Circumflegrea i Ferrovia Cumana
Linija 7 protezat će se u duljini od 2,5 km, od čega najvećim dijelom podzemnom trasom između stanica Soccavo i Edenlandia. Nakon otvorenja stanice Monte Sant’Angelo, planirana je izgradnja još četiri stanice kako bi se četvrt Soccavo, spojena na liniju Circumflegrea, povezala s posljednjom stanicom Edenlandia u blizini sajamskog kompleksa Mostra d'Oltremare i linijom Cumana u gradskoj četvrti Fuorigrotta. Nastavak linije, do buduće stanice Parco San Paolo, trenutačno je u izgradnji, a u pripremi je i izgradnja stanice Terracina, koja je posebno važna za povezivanje s Institutom za gastronomiju, vinarstvo i hotelijerstvo Gioacchino Rossini. Međutim, posljednji dio linije još uvijek je u fazi projektiranja jer postoje različiti scenariji povezivanja sa željeznicom Cumana, uključujući i produženje linije prema Bagnoliju.
Glavni cilj ovog projekta je povezivanje lokalnih željeznica Ferrovia Circumflegrea (Linea 5) i Ferrovia Cumana (Linea 4), koje središte Napulja spajaju s flegrejskim područjem. Očekuje se kako će Linija 7 pružiti učinkovitu alternativu automobilskom prometu te utjecati na smanjenje prometnih gužvi i emisija CO2 u područjima Soccavo, Fuorigrotta i Bagnoli, dok će povezivanje dviju željezničkih pruga stvoriti integriraniji prometni sustav.
Nova dionica ponudit će i dodatne mogućnosti povezivanja s postojećim sustavom podzemne željeznice: u Montesantu s uspinjačom i Linijom 2 te obližnjim stanicama Piazza Dante i Toledo na Liniji 1, čime će se dodatno ojačati regionalni i gradski javni prijevoz i pružiti održiva alternativa mobilnosti u gusto naseljenom području.

- Ulaz Università / Monte Sant’Angelo / Fotograf: Amedeo Benestante © Anish Kapoor
„Skulptura u koju se ulazi“
Stanica Monte Sant’Angelo – novo remek-djelo inženjerstva i suvremene umjetnosti – uskoro će obogatiti podzemnu umjetničku baštinu grada Napulja i to zahvaljujući međunarodno poznatom britanskom umjetniku Anishu Kapooru, autoru dviju monumentalnih skulptura koje obilježavaju ovu infrastrukturu.
Stanica se nalazi se u napuljskoj četvrti Fuorigrotta, a sastoji se od dva ulaza – jednog unutar kampusa Sveučilišta Federico II. u Napulju i drugog u četvrti Rione Traiano. Oba ulaza krase Kapoorova djela, koja evociraju mit o proročici Sibili (Sibylla Cumana) iz grada Kume (Cumae) koja je postala književni lik kao Enejin vodič u podzemlje u Vergilijevoj Eneidi. Kapoor time ulazak putnika u stanicu pretvara u iskustvo snažne vizualne metafore silaska u podzemlje.

- Ulaz Università / Monte Sant’Angelo © Webuild Group
Poseban element stanice je monumentalna skulptura od corten čelika smještena na ulazu Università unutar sveučilišnog kampusa. Skulpturalni ulaz težine je 220 tona, širine 21 m, duljine nešto manje od 42 m i visine od 19 metara, a osmišljen je kao obrnuto postavljeni lijevak koji putnike vodi u podzemlje. Anish Kapoor skulpturu je nazvao „Usta“ („La Bocca“), a ona svojim zakrivljenim pločama od corten čelika obuhvaća pokretne stepenice i prati putnike na njihovom putovanju prema unutrašnjosti stanice.
To je jedan je od dvaju ulaza u stanicu Monte Sant’Angelo koje su dizajnirali Anish Kapoor i londonski studio Amanda Levete Architects (AL_A).

- Ulaz Traiano / Fotograf: Amedeo Benestante © Anish Kapoor
Druga skulptura, manjih dimenzija i izrađena od glatkih aluminijskih cijevi, postavljena je u prosincu 2022. na ulazu u četvrti Rione Traiano. Visoka je 11 metara i teška više od 42 tone, a putnike u dubine stanice također uvodi poput usta.
Oba ulaza stanice povezana su mrežom tunela, a prema Kapooru, njihov dizajn inspiriran je geologijom napuljskog tla. Zidovi podzemnog prostora, razvijenog na samo jednoj razini, obloženi su spritz-betonom zbog čega djeluju poput spiljskog svoda i dodatno osnažuju mitološku imaginaciju. Povezanost između putničkih platformi i ulaza u stanicu osigurana je pokretnim stepenicama i karakterističnim kosim dizalima, nadahnutima napuljskim uspinjačama.

- © Webuild Group
U intervjuu za Guardian 2003. godine, Kapoor je rekao kako je projekt zamišljen kao „skulptura u koju se ulazi“.
„U gradu podno Vezuva i Danteovog mitskog ulaza u pakao, smatrao sam važnim pokušati se suočiti s tim što zapravo znači ići u podzemlje. Ideja je bila okrenuti tunel iznutra prema van, poput čarape. Naravno, to je povezano s mojim zanimanjem za preokretanje prostora iznutra prema van.“ – kazao je Anish Kapoor.
Otvaranjem stanice Capodichino središte Napulja povezat će se sa zračnom lukom
Monte Sant’Angelo jedna je od 14 stanica podzemne željeznice koje je Webuild izgradio u Napulju. Grupa je sudjelovala u izgradnji 10 od 20 trenutačno aktivnih stanica na Liniji 1, uključujući neke od najpoznatijih „stanica umjetnosti“ („Stazioni dell'Arte“). Svakako najpoznatija i najljepša je višestruko nagrađivana stanica Toledo – „najljepša stanica metroa na svijetu“, no svojom ljepotom ističu se i stanice Università, Dante, San Pasquale, Museo i Materdei.
Webuild je u Napulju trenutačno angažiran i na izgradnji stanice Capodichino na Liniji 1, stanice Parco San Paolo na Liniji 7 – druge od ukupno četiri predviđene na ovoj liniji – te na proširenju Cumane, željezničke linije koja povezuje Napulj s Pozzuolijem, na dionici od oko pet kilometara između stanica Dazio i Cantieri.
Stjepan Felber | Ekovjesnik
