Pariz testira „leteće“ taksije kao budućnost gradskog prijevoza

Bez buke, valova i C02 emisija

Zbog problema onečišćenja zraka, prometnih gužvi i zasićenja javnim prijevozom koji sve češće „puca po šavovima“, Parižanke i Parižani se u sve većem broju odlučuju na korištenje bicikala. Startup tvrtka SeaBubbles nudi rješenje koje uključuje prijevoz rijekom Seineom, no još uvijek nije postigla konačan dogovor s pariškom gradskom upravom.

Leteći taksi Bubble napaja se električnom energijom, „leti“ iznad površine vode brzinom do 50 km/h, a odlikuje se izuzetno tihim radom te sigurnošću kako za putnike, tako i za okoliš. Bubble je autonoman tijekom vožnje i puni se tijekom ulaska i izlaska putnika, odnosno dok se nalazi na pristaništu. Pokreće se nakon zatvaranja i osiguravanja bočnih vrata, a kada postigne brzinu od 12 km/h počinje letjeti iznad vode i to bez ikakvih nagiba i naglih pokreta. Po završetku vožnje Bubble se ponovno spušta na površinu vode kako bi pristao uz obalu te iskrcao svoje putnike.

Bubble je opremljen s dva motora snage po 18 kW i litij-ionskom baterijom kapaciteta 41 kW/h. Maksimalna nosivost iznosi 500 kg, a predviđen je za pet osoba.

Bubble ili „mjehurić“ je proizvod startup tvrtke Seabubbles koju su 2016. godine osnovali Alain Thebault  i Anders Bringdal, a za razvoj ovog letećeg taksija prikupili su preko četiri milijuna eura. Prva probna vožnja Bubblea rijekom Seineom dogodila se već u lipnju 2017. godine kada se njime vozila pariška gradonačelnica Anne Hidalgo, a kasnije su vršena ispitivanja i u St-Tropezu, Ženevi, Lyonu, Monaku i Miamiju.

  • Prometovanje ovih letećih taksija bi u Parizu službeno moglo započeti već sljedećeg proljeća / Foto: SeaBubbles / Facebook

Problemi s brzinom

Ispitivanja su se u Parizu nastavila prošlog proljeća i jeseni, kada su se javili i prvi problemi s ograničenjem brzine. Seabubbles je konačno dobio privremenu dozvolu za vožnju brzinom od 25 km/h, umjesto ranijih 12 km/h, iako Bubble može postići maksimalnu brzinu od 50 km/h. No, pitanje je hoće li to dopustiti pariška gradska uprava i policija.

U priopćenju Grada Pariza navodi se kako bi prometovanje ovih letećih taksija službeno moglo započeti već sljedećeg proljeća, a startup Seabubbles je u ponedjeljak pokrenuo četverodnevnu probnu vožnju. Međutim, iz tvrtke je priopćeno da je uoči nastavka ispitivanja u ponedjeljak ujutro policija ponovno zaustavila plovidbu, a naposljetku ipak dopustila maksimalnu brzinu od 33 km/h. Suosnivač tvrtke, Alain Thebault, izjavio je kako pariška gradska uprava usporava napredak istraživanja, što bi moglo utjecati na nastavak realizacije projekta izvan Francuske, odnosno u Švicarskoj i SAD-u.

„Čekamo dozvolu za uspostavljanje komercijalne riječne linije između istoka i zapada Pariza, iako na rijeci gotovo nema prometa“, rekao je Thebault te dodao kako Francuska postaje „poput muzeja“ u kojem se sve tehnološke inovacije pretjerano reguliraju.

  • Bubble je već testiran u Francuskoj, Švicarskoj, Monaku i SAD-u / Foto: SeaBubbles / Facebook

Bubble je spreman za proizvodnju

S tehničke strane, Bubble izvrsno funkcionira na rijeci, no sada se mora pokrenuti njegova industrijska proizvodnja. Izrada prvih pet prototipa bila je vrlo skupa te je svaki stajao oko 200.000 eura. Seabubbles je otvorio predbilježbe prošle jeseni, prvi primjerci trebali bi stajati 140.000 eura, no veća proizvodnja trebala bi utjecati na smanjenje cijene.

Još nije posve sigurno hoće li Bubble započeti s komercijalnim vožnjama u Parizu već sljedećeg proljeća, no to se ipak može očekivati temeljem dosadašnje odlučnosti pariške gradonačelnice i napora njene gradske uprave koji se ulažu u borbu za smanjenje onečišćenja zraka i uvođenje alternativnih oblika prijevoza.

Podsjetimo, Pariz ima jednu od najgušćih gradskih prometnih mreža na svijetu, a u vrijeme najvećih gužvi gradom istovremeno prometuje više od 650 vlakova podzemne željeznice. Također, prema podacima Île-de-France Mobilités, 2016. godine je u javnom prijevozu pariške regije zabilježeno čak 4,7 milijardi putovanja putnika.

Prošlog petka stanovnici Pariza suočili su se s najnovijim prometnim kaosom kada je zbog štrajka protiv mirovinske reforme bilo zatvoreno deset od 16 linija pariškog metroa. U sklopu mjera protiv onečišćenja zraka pariška gradska uprava je u srpnju znatno pooštrila propise te na području unutar autoceste A86 koja okružuje Pariz zabranila prometovanje automobila na dizelski pogon, registriranih između 2001. i 2005., kao i dizelskih kamiona registriranih od 2006. do 2009. godine. Propisi će se kontinuirano pooštravati do 2030. godine, kada će cestama Velikog Pariza moći prometovani isključivo električni automobili i automobili s pogonom na vodikove gorive ćelije.

S.F. / Ekovjesnik

 

 

VEZANE VIJESTI

Školske ulice smanjile onečišćenje dušikovim dioksidom u prosjeku do 30 posto

Eksperimentalno pokrenut u sklopu provedbe mjera fizičkog distanciranja tijekom pandemije koronavirusa i s ciljem smanjenja onečišćenja zraka, program „Školske ulice“ („Rues aux écoles“) postiže izvrsne rezultate. Osim osiguranja sigurnog kretanja i boravka djece u prostoru ispred škola i dječjih vrtića te dodatnog ozelenjivanja javnog prostora, programom je postignut velik napredak u smanjenju onečišćenja zraka.

Privremene pariške biciklističke staze postaju stalne!

Gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo je automobilima objavila rat u svom prvom mandatu, a u drugom bi ga mogla i dobiti! Posve je sigurno: zabrana automobilskog prometa pariškom rue de Rivoli ostaje na snazi, a privremene biciklističke staze – nazvane „coronapistes“ i uređene radi rasterećenja javnog prijevoza tijekom aktualne zdravstvene krize, postat će stalne! Dobar početak ovogodišnjeg Europskog tjedna mobilnosti u francuskoj metropoli, zar ne?

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER