Središte danskog Aarhusa postaje „zona nulte emisije“

Dijelovi plana trenutačno se ne mogu provoditi jer zahtijevaju izmjene zakona

Drugi najveći danski grad usvojio je ambiciozan plan za smanjenje emisija iz prometa kojim će svoje središte pretvoriti u „zonu nulte emisije“. Kako bi se to postiglo, središtem Aarhusa trebali bi prometovati isključivo električni automobili i automobili na vodik, a dodatno je potrebno poboljšati javni prijevoz, biciklističke staze i mrežu električnih punionica.

Osim zabrane prometovanja automobilima na benzin i dizel, gradska uprava u Aarhusu u okviru novog plana za smanjenje emisija namjerava ulagati u poboljšanje javnog prijevoza i unapređenje postojeće biciklističke infrastrukture, izvijestila je danska državna televizija DR.

O planu se pregovaralo mjesecima prije nego što ga je početkom kolovoza usvojila većina u gradskom vijeću. Planom bi se u gradsko središte mogao omogućiti pristup isključivo automobilima koji ne koriste fosilna goriva, iako bi se oko 250 dozvola za parkiranje u središtu grada i dalje moglo izdavati automobilima na benzin i dizel. Za postizanje ovog ambicioznog plana, stanovnici Aarhusa morat će više koristiti javni prijevoz i to za oko 50 posto svojih putovanja, a više će morati i biciklirati.

„Pokušali smo uspostaviti ravnotežu. Dakle, ako se želite dovesti automobilom do središta grada, morat ćete se parkirati u javnim garažama i u parkiralištima s više katova, a ne na ulici“, izjavio je za DR gradski vijećnik Nicolai Bang iz Konzervativne stranke. „Ovo je vjerojatno najambiciozniji plan u Danskoj, ali vjerojatno i u cijeloj sjevernoj Europi“, dodao je.

Naime, planom je središnje područje grada označeno kao „zona nulte emisije“, s nekoliko velikih višekatnih parkirališta izvan njegovih granica. Međutim, drugi najveći grad u Danskoj mora smanjiti svoje emisije za 270 000 tona CO2 godišnje kako bi se mogao nazvati gradom s nultom emisijom.

  • Iz konačne verzije plana izbačena je potpuna zabrana automobilskog prometa na glavnoj obalnoj prometnici Kystvejen. ©  Kim Bruhn / Pixabay

Raniji prijedlozi uključivali su i rigoroznije mjere, primjerice, potpunu zabranu automobilskog prometa na glavnoj obalnoj prometnici Kystvejen, koja ipak nije uvrštena u konačnu verziju plana.

Otprilike 250 milijuna danskih kruna uložit će se u poboljšanje autobusnih traka i redizajniranje križanja kako bi se autobusima omogućilo učinkovitije prometovanje, čineći ih bržima i time privlačnijim za putnike. Dodatnih 50 milijuna danskih kruna godišnje će se ulagati u uvođenje novih autobusnih linija na ključnim gradskim rutama kako bi bili „toliko česti da je vozni red suvišan“, izvijestio je DR.

Ostale mjere uključuju povećanje broja stanica za punjenje električnih vozila i novu liniju lake željeznice Letbane za povezivanje udaljene četvrti Brabrand sa središtem grada. Također, u određenim središnjim dijelovima grada brzina kretanja automobila ograničit će se na 30 do 40 kilometara na sat.

Uvođenjem zone s nultom emisijom zabranilo bi se prometovanje automobila na benzin i dizel koji nisu u vlasništvu stanovnika koji žive u tom dijelu grada. Međutim, taj dio plana zahtijeva izmjenu zakona i stoga ga mora odobriti parlament.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Od kolovoza 2022. središte Bruxellesa postaje zona smirenog prometa

Recentna istraživanja razvoja biciklističkog prometa i sigurnosti na cestama u Bruxellesu ukazuju na pozitivne trendove i velik procvat biciklizma tijekom posljednje dvije godine, a gradska uprava pokreće novi plan proširenja zone smirenog prometa u središtu glavnog grada u kolovozu 2022.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER