Argentinierstraße: U Beču otvorena prva biciklistička ulica prema nizozemskom modelu

Uz siguran prostor za kretanje, šire nogostupe i puno više zelenila bečka biciklistička ulica Argentinierstraße postala je ljepša i ugodnija. Zrak će biti čistiji, a buka manja. Prava znanstvena fantastika za Zagreb!

Ulica Argentinierstraße u četvrtom bečkom okrugu Wieden oplemenjena je sa 70 novih stabala i 2800 m² zelenih površina nastalih uklanjanjem asfalta. Koncept prve bečke biciklističke ulice prema nizozemskom modelu postavlja nove standarde u Austriji, a središte grada dobilo je važnu biciklističku vezu s novim stambenim naseljima koji niču južno od Glavnog kolodvora.

Radovi na izgradnji prve dionice biciklističke ulice Argentinierstraße počeli su u studenom 2023., a posljednja peta faza završena je krajem studenog ove godine. Prva bečka biciklistička ulica prema nizozemskom modelu, ukupne dužine 1,3 km, svečano je otvorena u ponedjeljak 9. prosinca 2024. i predstavlja veliku prekretnicu u biciklističkoj ofenzivi Grada Beča.  

Središnja biciklistička ruta kroz četvrti bečki okrug Wieden potpuno je redizajnirana. U ovoj se ulici svake godine izbroji više od milijun biciklist(ic)a, a još prije početka realizacije projekta biciklistička staza izgledala je kako nijedna zagrebačka biciklistička staza najvjerojatnije nikada neće izgledati. Sa završetkom radova i nakon nove dvosmjerne biciklističke staze u Herndlgasse u 10. okrugu, istovremeno je riješen problem nedostatka središnje biciklističke veze na devet kilometara dugoj biciklističkoj stazi od Karlsplatza preko bečkog Glavnog kolodvora do Donje Austrije. S upečatljivom crvenom površinom, novim dizajnom ulice i brojnim mjerama za smirivanje prometa, nova biciklistička ulica Argentinierstraße donosi više sigurnosti za bicikliste i pješake, puno više zelenila i preuređen Trg sv. Elizabete (St. Elisabeth-Platz), ali i veliko poboljšanje kvalitete života za sve stanovnike četvrti.

„Argentierstraße je važna arterija za bicikliste i biciklistička infrastruktura više nije bila suvremena. Stoga smo kontaktirali nizozemske stručnjake i implementirali prvu bečku biciklističku ulicu prema nizozemskom modelu. S Argentinierstraße postavljamo potpuno nove standarde u Austriji, a projekt je i prije završetka privukao veliku pozornost u zemlji i inozemstvu“, kazala je gradska vijećnica za mobilnost i planiranje Ulli Sima.

  • Ulli Sima © Stadt Wien | Christian Fürthner

„Nakon izgradnje mega biciklističke staze od Kagrana do središta grada, koja trenutačno ulazi u završnu fazu, Beč sada ima drugu iznimno udobnu brzu biciklističku rutu s biciklističkom stazom prema jugu. Posebno me veseli što je preuređenjem stvoreno puno više prostora za šetnju i što smo nastavljajući uklanjati asfalt s bečkih javnih površina kompletno ozelenili cijelu ulicu. Zahvaljujući tome dobili smo ukupno 2800 m² zelenih površina i posadili 70 novih stabala te uredili oko stotinu novih zelenih gredica - cijeli okrug je na dobitku.“ – dodala je Ulli Sima.

Projekt je osmišljen u suradnji sa stanovnicima gradske četvrti

„O redizajniranju Argentinierstraße raspravljalo se prije više od deset godina. Zahvaljujući vrlo dobroj suradnji cijelog tima, ovaj veliki projekt sada je dovršen u roku od otprilike godinu dana. Zajedno smo postigli puno!” – poručila je čelnica okruga Wieden Lea Halbwidl.

Uz Sjorsa van Durena (Royal Haskoning DHV), nizozemskog stručnjaka za biciklističku infrastrukturu, stanari ulice od početka su bili uključeni u osmišljavanje projekta, a kako bi se u obzir uzela njihova mišljenja i prijedlozi, 2022. godine proveden je dosad najveći postupak javnog savjetovanja u četvrtom bečkom okrugu. U njemu je sudjelovalo oko 2500 osoba, a velika većina glasala je za redizajniranje Argentinierstraße kao biciklističke ulice. U siječnju 2023. godine zainteresirani građani mogli su doznati više o prilagođenoj prometnici u četvrti, a u travnju je održana još jedna informativna izložba na kojoj su predstavljeni brojni projektni detalji. Izgradnja je započela u studenom 2023.

„Od srca zahvaljujem stanovnicima četvrti na velikom interesu i uključivanju u postupak odlučivanja. Svojim su glasom za biciklističku ulicu postavili temelje za provedbu projekta. Većina u našem 'Grätzlu' željela je više zelenila, smirivanje prometa te sigurne pješačke i biciklističke staze. To su bili najveći problemi koji su sada riješeni, a realizacija projekta značajno poboljšava kvalitetu života i boravka." – dodala je Lea Halbwidl.

  • Dionica biciklističke ulice Argentinierstraße od bečkog Glavnog kolodvora do Trga sv. Elizabete © Stadt Wien | Christian Fürthner

Više prostora za šetnju i sigurno kretanje

Uklanjanjem stare, preuske biciklističke staze stvoren je prostor za široke nogostupe i mjere ozelenjavanja. Crvena površina ulice nije obojena, već je crvena boja pomiješana s asfaltom kako bi bila posebno izdržljiva. Sadnja zelenila, svijetlo popločenje i vodeni elementi osigurat će hlađenje i bolju mikroklimu od sljedećeg ljeta. Gotovo stotinu zelenih gredica sa 70 novih stabala i oko 50 grmova predstavljaju rezultat mjera ozelenjavanja realiziranih zahvaljujući uklanjanju oko 1300 četvornih metara asfalta. Prisutnost vode u javnom prostoru, uz hidrante i fontane s pitkom vodom te sustave za raspršivanje vodene maglice, omogućit će osvježenje u vrućim ljetnim mjesecima. 28 malih otvorenih prostora i oko stotinu novih klupa pozivaju na odmor i boravak bez obvezne konzumacije. 20 dodatnih mogućnosti parkiranja bicikala i dvije postaje WienMobila s biciklima za iznajmljivanje zaokružuju ponudu mobilnosti.

Nova biciklistička staza također osigurava jasno odvajanje pješačkog i biciklističkog prometa. Poboljšana područja raskrižja s proširenjima nogostupa osiguravaju bolju vidljivost, širi nogostupi i pločnik razvučen preko poprečnih ulica olakšavaju prelazak pješaka. Trg sv. Elizabete sada je još ljepši i veći, s više prostora za drveće, dječju igru i ugodan boravak jer biciklistički promet više ne prolazi prostorom trga kao prije. Ostala područja s više zelenila su u Belvederegasse ispred crkve, prilaz Parku Anton Benya i ulica Kreuzherrengasse iza poznate bečke crkve sv. Karla Boromejskog (Karlskirche).

Kako funkcionira biciklistička ulica prema nizozemskom modelu?

Najvažnija novost u ulici Argentinierstraße je potpuno preuređen ulični prostor i provedba mjera smirenja prometa. Bicikli i automobili sada dijele crvenu traku, pri čemu biciklisti imaju prednost i smiju se voziti jedni pored drugih. Kao i u ostalim stambenim ulicama, biciklističkom ulicom nije dopušten prolaz vozilima. Pristup automobilima i dalje je moguć, ali je reorganiziran. Naime, prometovanje motornim vozilima moguće je samo stanarima ulice, kao i dostavnim vozilima u točno određenom vremenu, a jednosmjerni automobilski promet može se odvijati malom brzinom. Ograničenje brzine kretanja odnosi se i na bicikliste.

„Jako sam zadovoljan što je Argentinska ulica sada postala dostupnija i sigurnija za bicikliste. Uvjeren sam da će primijenjena nizozemska stručnost dati važan doprinos poboljšanju kvalitete života i da će se biciklizam dodatno promovirati kao održiv svakodnevni oblik prijevoza. Već se veselim budućim zajedničkim projektima!“ – poručio je veleposlanik Kraljevine Nizozemske u Republici Austriji, Nj.E. Peter Potman.

  • © Stadt Wien | Christian Fürthner

Nova organizacija prometa u četvrti

U susjedstvu oko Argentinierstraße, u studenom su ponovno kućanstvima podijeljene informativne mape kako bi se svi upoznali s promjenama i načinom funkcioniranja biciklističke ulice.

„Naravno, svima će trebati vremena da se naviknu na novu biciklističku stazu i inovacije u 'Grätzlu'. Neke načine treba preispitati i neće sve glatko funkcionirati preko noći. Molimo za razumijevanje i strpljenje te smo uvjereni da će sve uskoro biti dobro”, poručila je građanima načelnica okruga Lea Halbwidl.

Velika bečka biciklistička ofenziva u punom je jeku

Bečka gradska uprava do 2025. godine uložit će najmanje 100 milijuna eura u proširenje i poboljšanje biciklističke infrastrukture u dvomilijunskom gradu, a glavna biciklistička mreža rast će za oko 20 kilometara godišnje. Godine 2023. uloženo je rekordnih 35 milijuna eura, ne uključujući ulaganja na razini bečkih okruga. Trud se isplati jer je broj biciklista u stalnom porastu, a udio svakodnevnih putovanja biciklom porastao je na 10 posto prošle godine (u 2019. bio je još uvijek sedam posto).

Još 2013. godine biciklističkom stazom u Argentinierstraße prolazilo je 481.307 biciklista, a taj se broj 2021. popeo na čak 962.339 ili gotovo milijun biciklist(ic)a. Povećanje je nastavljeno i 2022. godine kada je prvi put zabilježeno više od milijun biciklista ili 14 posto više u odnosu na 2021.

Zahvaljujući novoj biciklističkoj ulici svi su na dobitku! Ulica je uz siguran prostor za kretanje, šire nogostupe i puno više zelenila postala ljepša i ugodnija, zrak će biti čistiji, a buka manja. Prava znanstvena fantastika za Zagreb!

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Bečka Praterstraße s važnom dionicom mega biciklističke staze zasjala u novom sjaju

Duž bečke ulice Praterstraße posađeno je više od 50 novih stabala, a 4,50 m široka dvosmjerna biciklistička staza srce je nove sedam kilometara duge mega biciklističke staze koja središte grada povezuje s Donaustadtom. Potpuno su redizajnirani i trgovi Nestroyplatz i Rosl-Berndt-Platz koji sada predstavljaju zeleni dnevni boravak s klupama, drvećem, grmljem i vodenim elementima.

Veliko finale za klimatski prihvatljivu bečku ulicu Thaliastraße

43 nova stabla, 3400 m² novih zelenih površina nastalih uklanjanjem asfalta, nove pješačke površine i vodeni elementi kao završni dio redizajna ulice Thaliastraße u 16. bečkom okrugu. Do 2025. bit će uređen posljednji dio u blizini stanice podzemne željeznice U3 Ottakring, a tri kilometra dug „klimatski bulevar“ Thaliastraße postat će daleko privlačniji, ugodniji i zeleniji.

Sigurno i ekološki prihvatljivo do bečkih škola

Gradu Beču od velike je važnosti učenicima zajamčiti siguran put do škole. U tu je svrhu više od 140 škola spojeno na novu i sigurnu mrežu biciklističkih staza koja će olakšati ekološki prihvatljiv i održiv prijevoz za učenike, roditelje i nastavnike.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER