Bečka Universitätsstraße postala klimatski prihvatljiva ulica
Održivost na svim razinama – ispod i iznad zemlje! Nova dvosmjerna biciklistička staza, 55 novih stabala, 1600 m² zelenih površina nastalih uklanjanjem asfalta, nove tramvajske tračnice i optimalna povezanost s budućim čvorištem javnog prijevoza U2xU5
Dok se pod zemljom nastavljaju radovi na proširenju bečke mreže podzemne željeznice i izgradnji nove linije U5, danas je svečano otvorena redizajnirana površina klimatski prihvatljive ulice Universitätsstraße.
Između ulice Alser Straße i Schottentora izgrađena je strukturno odvojena dvosmjerna biciklistička staza, a obnovljena ulica također nudi dovoljno prostora za sigurno kretanje pješaka te puno više zelenila. Uklanjanjem asfalta uređeno je 1600 m² novih zelenih površina te posađeno 45 mladih stabala.
Ova bečka ulica s impresivnim zdanjima kao što su Sveučilište u Beču (Universität Wien) i neogotička crkva Votivkirche, proteže se između središta grada i devetog bečkog okruga Alsergrund, odnosno od Schottentora do trga Frankhplatz. Također, Universitätsstraße je važna prometnica koja povezuje stanicu javnog gradskog prijevoza Schottentor, bečki Ring te ulice Währinger Straße i Alser Straße. U sklopu proširenja podzemne željeznice, ovdje se gradi čvorište javnog prijevoza U2xU5 i nova stanica U5 Frankhplatz, a redizajn ulice omogućili su navedeni radovi i izmještanje tračnica tramvajskih linija 43 i 44.
Redizajn ulice prvenstveno je bio usmjeren na klimatski prihvatljivu mobilnost i sveobuhvatnu nadogradnju javnog prostora, a radovi su završeni sredinom prosinca 2024. kako je i bilo planirano.
- Budući izgled ulice Universitätsstraße © Zoomvp.at | Mobilitätsagentur Wien
Puno prostora za sigurnu vožnju biciklom
Bečke ulice Universitätsstraße i Alser Straße dio su glavne gradske mreže biciklističkih staza i intenzivno se koriste. Do sada su uz Park Sigmunda Freuda postojale samo višenamjenske prometne trake i uska jednosmjerna biciklistička staza, no redizajnom ulice omogućena su značajna poboljšanja te stvoren prostor za sigurne, strukturno odvojene biciklističke staze.
Premještanje tramvajskih tračnica na stranu ulice bližu gradskom središtu ostvarena je puno bolja raspodjela prostora. Naime, u sredini ulice Universitätsstraße izgrađena je 400 metara duga i tri metra široka dvosmjerna biciklistička staza, a uz nju su uređene nove zelene površine i posađeno drveće. Također, postojeća strukturno odvojena jednosmjerna biciklistička staza uz Park Sigmunda Freuda proširena je na preko dva metra i produžena do raskrižja s ulicom Garnisongasse.
Biciklistička infrastruktura u ulici Alser Straße također je značajno poboljšana u dijelu između Landesgerichtsstraße i Wickenburggasse. Umjesto uskih višenamjenskih traka, sigurno i brzo kretanje biciklom sada omogućuju strukturno odvojene jednosmjerne biciklističke staze s obje strane ulice. Tako je u ovom dijelu Beča ukupno izgrađeno oko 600 metara novih, kvalitetnih biciklističkih staza.
- Nova dvosmjerna biciklistička staza, 45 stabala i 1600 m² novih zelenih površina, nove tramvajske tračnice i optimalna povezanost s budućim čvorištem javnog prijevoza U2xU5 © Christian Fürthner
55 novih stabala i više zelenih površina
S ciljem poboljšanja mikroklime, pri planiranju redizajna vodilo se računa o stvaranju novih zelenih površina i sadnji što većeg broja stabala. Ove godine posađeno je 45 stabala, a nakon završetka radova na izgradnji podzemne željeznice stabla će se posaditi na još 10 lokacija. Ulica će time dobiti ukupno 1600 četvornih metara dodatnih zelenih površina i 55 stabala, a prolaznicima će osvježenje osigurati i dvije nove fontane s pitkom vodom.
„Izuzetno sam zadovoljna izvrsnom suradnjom Grada Beča i poduzeća Wiener Linien jer smo još jedan središnji dio grada učinili klimatski prihvatljivijim. Hvala svima uključenima na ovako dobroj suradnji. Universitätsstraße je doista impresivna i pokazuje kako se tijekom izgradnje podzemne željeznice javne površine razvijaju u pozitivnom smjeru, a pješaci i biciklisti dobivaju puno više sigurnog prostora i zelenila“, kazala je Ulli Sima, gradska vijećnica za urbano planiranje i mobilnost.
Bečki gradski vijećnik za javni prijevoz Peter Hanke oduševljen je uspješno realiziranim projektom Grada Beča i poduzeća Wiener Linien. „S ulaganjima od oko 18 milijuna eura u modernizaciju Universitätsstraße i područja oko Schottentora dali smo snažan poticaj daljnjem razvoju održive mobilnosti i dodatno podigli kvalitetu života. Ulicom Universitätsstraße svakog dana putuje 30 000 putnika na tramvajskim linijama 43 i 44, a od 2026. godine linija U5 bit će prva potpuno automatizirana linija bečke podzemne željeznice te će značajno unaprijediti javni prijevoz. Ovi projekti ne samo da stvaraju nova radna mjesta, već i značajno podižu ukupnu vrijednost bečke sveučilišne četvrti“, izjavio je Peter Hanke.
- Klimatski prihvatljiva Universitätsstraße dogodine će dobiti još 10 stabala © Christian Fürthner
Dugoročno poboljšanje javnog prijevoza
Na Frankhplatzu, gdje su trenutačno u tijeku radovi na podzemnoj željeznici, do 2026. bit će izgrađena istoimena stanica nove linije U5. Ova linija će u budućnosti imati ukupno devet postaja i u prvoj fazi će prometovati od Karlsplatza do Frankhplatza, a nakon završetka druge faze izgradnje između 2032. i 2035. sve do XVII. bečkog okruga Hernalsa. Oko 10 000 Bečanki i Bečana koji žive i rade u blizini nove stanice Frankhplatz, uključujući kampus Sveučilišta u Beču, imat će još kvalitetniji pristup mreži javnog prijevoza.
Stjepan Felber | Ekovjesnik