Počinje testiranje novog praškog tramvaja
U različitim fazama proizvodnje već je osam novih Škoda ForCity Plus 52T tramvaja
Prvi novi Škoda ForCity Plus 52T tramvaj ovog je tjedna uspješno obavio svoju probnu vožnju u Plzeňu i to samo 13 mjeseci nakon potpisivanja ugovora s tvrtkom Praški javni prijevoz (DPP) i osam mjeseci od početka proizvodnje.
Trinaest mjeseci nakon potpisivanja ugovora između tvrtke Praški javni prijevoz (Dopravní podnik hlavního města Prahy - DPP) i Škoda Grupe te osam mjeseci nakon početka proizvodnje, proizveden je prvi novi praški tramvaj Škoda ForCity Plus 52T. Nakon prve probne vožnje 27. siječnja u pogonu tvrtke Škoda Transportation u Pilsenu, testiranje novog tramvaja nastavit će se na praškim ulicama u travnju ove godine.
U tijeku je dorada unutrašnjosti novog tramvaja, puštanje u pogon i prva ispitivanja, a još dva vozila su u poodmakloj fazi montaže. U proizvodnim pogonima u Plzeňu trenutačno se gradi osam novih tramvaja, a očekuje se da će prvi tramvaj na praške ulice izaći već ovog proljeća, kada će krenuti u probne vožnje bez putnika u sklopu procesa homologacije za novi tip vozila. Praško javno prijevozno poduzeće naručilo je 40 tramvaja koji će u Prag biti isporučeni u fazama: prvih 20 najkasnije do 2. prosinca 2025., a još 20 njih godinu dana kasnije, odnosno do kraja prosinca 2026. godine.
Jedna od najvećih investicija u dosadašnjem poslovanju DPP-a
Ugovor između Praškog javnog prijevoza (DPP) i Škoda Grupe za isporuku do 200 Škoda ForCity Plus 52T tramvaja potpisan je u prosincu 2023., a njegova ukupna vrijednost iznosi preko 16,6 milijardi čeških kruna (oko 664 milijuna eura). Nakon potpisivanja ugovora, timovi obiju strana intenzivno su radili nekoliko mjeseci na konačnoj formi tehničkog rješenja, posebice elemenata interijera i dorade kompletnog dizajna tramvaja. Konačna verzija odobrena je u svibnju 2024., čime je otvoren put za finalizaciju tehničke dokumentacije i početak proizvodnje. Na razvoju i proizvodnji novih tramvaja za Prag radi više od 230 dobavljača, od kojih je 76 posto iz Češke. Ovaj projekt tako podržava domaću industriju i stvara prilike za zapošljavanje u cijeloj zemlji.
- Škoda ForCity Plus 52T © Škoda Group
„Nabava tramvaja za glavni grad naše zemlje za nas je ne samo velika čast, već i velika odgovornost. Ovaj projekt donosi stabilnost i prilike za zapošljavanje tisućama ljudi u cijeloj industriji u Češkoj. Vjerujemo da novi tramvaj neće biti samo simbol tehnološke sofisticiranosti, već i domišljatosti i predanosti svih koji su uključeni u njegov razvoj“, kazao je Petr Novotný, predsjednik Uprave Škoda Grupe.
„Prvi novi tramvaj 52T već je tu! Ovo je značajna prekretnica jer nakon gotovo 20 godina Prag dobiva potpuno novu vrstu tramvaja. Suvremeni niskopodni tramvaji Škoda ForCity Plus 52T nudit će klima uređaj, tihi rad i napredni sustav protiv sudara. Do kraja godine stići će prvih 20 vrhunskih vozila, a za nekoliko godina ukupan broj mogao bi dosegnuti 200“, izjavio je Zdeněk Hřib, prvi zamjenik praškog gradonačelnika zadužen za promet i predsjednik Nadzornog odbor tvrtke DPP. „Pokrenuli smo revoluciju tramvajskog prometa u Pragu. Nove linije u glavnom gradu rastu kao gljive poslije kiše, zbog čega je potrebno znatno proširiti tramvajski vozni park. U iduće dvije godine pokrenut ćemo nekoliko novih linija, primjerice do Malešica, Strahova, Nové Dvory, Žižkova ili Muzeja, gdje ćemo se povezati s linijom na Vjenceslavovom trgu (Václavské náměstí). Ukratko, tramvaji su simbol modernog i ekološkog prijevoza, a Prag čine čišćim i ugodnijim gradom za život“, dodao je Hřib.
Što prve tramvaje očekuje sljedećih mjeseci?
„Intenzivno se pripremamo za dolazak novih tramvaja. U Pragu je pri kraju izgradnja nove remize Hloubětín, a ovih smo dana počeli s prihvatom prvih tehnoloških jedinica. Remiza Hloubětín bit će dom novih tramvaja i mjesto odakle će početi s probnim vožnjama nakon dolaska iz tvornice. Čvrsto vjerujem da će proizvođač moći ispuniti sve svoje ugovorne obveze“, kazao je Jan Šurovský, potpredsjednik Upravnog odbora i tehnički direktor Praškog javnog prijevoza (DPP).
U sljedećim tjednima bit će dovršena prva tri nova tramvaja, a nakon puštanja u pogon i dinamičkih ispitivanja na testnoj stazi, bit će prevezeni u Prag, gdje će početi s probnim vožnjama bez putnika. To će također uključivati kalibraciju sustava protiv sudara i njegove jedinične testove, a u drugoj fazi uslijedit će probne vožnje s putnicima. Nakon ispunjavanja zahtjeva Uprave čeških željeznica i uspješnog završetka probnih vožnji, tramvaji će biti homologirani za rad u Češkoj Republici. U međuvremenu će se u Plzeňu nastaviti serijska proizvodnja ostalih tramvaja, koji će se prema ugovoru postupno isporučivati.
- Škoda ForCity Plus 52T © Škoda Group
Suvremeni tramvaji za suvremeni grad
Novi Škoda ForCity Plus 52T je jednosmjerni niskopodni tramvaj bez ijedne stepenice u cijelom putničkom prostoru te u odnosu na dosadašnja vozila nudi veću udobnost za putnike. Sastoji se od pet međusobno zglobno povezanih modula, a za njegov suvremeni izgled zaslužan je tim Škoda Grupe pod vodstvom dizajnera Tomáša Chludila. Dug je 32 metra, unutrašnjost je prostranija, sa širim prolazima između sekcija, a opremljen je klima uređajem i sustavom za sprječavanje sudara koji omogućuje veću sigurnost ostalih sudionika u prometu, posebice pješaka. U tu svrhu tramvaj koristi kombinaciju dvostruke LiDAR tehnologije i HD kamere te preciznu lokalizaciju pomoću offline snimljenih HD karata i odometrije. Ova postavka sustavu omogućuje stvaranje virtualnog tunela za vožnju u kojem tramvaj može otkriti prepreke s točnošću od 10 cm, dati rano upozorenje, minimizirati lažna upozorenja i na vrijeme aktivirati kočnicu za slučaj opasnosti. Sustav će tako pomoći u sprječavanju većih nesreća i šteta na vozilima.
Novost je i intuitivnija kontrola tipki za otvaranje vrata i signaliziranje vozaču, kao i automatski brojač putnika te ekonomično unutarnje i vanjsko LED osvjetljenje. Tramvaj raspolaže s ukupno 70 tapeciranih sjedala, od kojih 44 u smjeru vožnje i 26 u smjeru suprotnom od smjera vožnje. U odnosu na dosadašnje 15T tramvaje, kapacitet novih vozila veći je za 33 putnika, odnosno za gotovo 16 posto, pa je ukupan kapacitet tramvaja 243 putnika.
Također, tramvaj je opremljen suvremenim digitalnim sustavom informiranja putnika sa šest velikih zaslona koji poboljšava orijentaciju tijekom putovanja. Tehnološka rješenja kao što su osovinska postolja, elektromehaničke kočnice i povrat energije osiguravaju niže troškove održavanja i potrošnju energije. Ove značajke čine nove tramvaje ne samo ekološki prihvatljivima, već i ekonomski održivim rješenjem za gradski prijevoz.
- Škoda ForCity Plus 52T © Škoda Group
Održiva tehnologija kočenja
Grad Prag, a posebno njegovo povijesno središte, karakterističan je po svojim uskim ulicama s oštrim zavojima, strmim usponima, značajnim visinskim razlikama u tramvajskoj mreži, ali i dugim i relativno ravnim linijama. Novi praški tramvaj razvijen je upravo kako bi lako svladavao navedene karakteristike praških prometnica, a u isto vrijeme zadovoljio tehničke zahtjeve DPP-a koji proizlaze iz prethodnog operativnog iskustva. Dizajn novog tramvaja modularno vozilo kombinira s dva slobodno rotirajuća podvozja ispod vanjskih i dva djelomično rotirajuća podvozja ispod unutarnjih modula. Ovo spajanje omogućilo je stvaranje prohodnijeg i prozračnijeg putničkog prostora s kraćim i širim spojevima, bez ikakvih stepenica ili drugih prepreka. U isto vrijeme, osigurava prilagodljivost bilo kojem profilu tračnica, kao i glatku, udobnu i tihu vožnju te smanjeno trošenje kotača i tračnica. Ovo rješenje utjecat će na duži životni vijek vozila te u konačnici na niže troškove održavanja šasije i njezinih najskupljih komponenti.
Tramvaj Škoda ForCity Plus 52T opremljen je elektromehaničkim kočionim sustavom koji je odabran zbog svoje učinkovitosti i održivosti. Elektromehaničke kočnice nude jednostavan rad i održavanje, ekonomičnost bez ulja i niske operativne troškove, a koristit će se u slučaju opasnosti. Elektrodinamička motorna kočnica, koja je dio pogona i motora, osigurava točniji i brži odziv te bolju kontrolu ravnomjernosti usporavanja. Prednost ovog rješenja je niža buka i najveći mogući stupanj iskorištenja rekuperacije do zaustavljanja.
Energija dobivena rekuperacijom iz kočionog sustava koristit će se prvenstveno za rad vozila ili će se vraćati u mrežu kako bi je koristilo neko drugo vozilo, čime se pridonosi većoj energetskoj učinkovitosti i manjoj ukupnoj potrošnji energije. Osim toga, smanjuje se i habanje samih kočnica i tramvajske infrastrukture.
Novi tramvaj predstavlja kombinaciju provjerenih komponenti iz ranijih Škodinih uspješnih projekata. Okviri podvozja preuzeti su iz tramvaja ForCity Smart za Ostravu, Plzeň i Brno, a snažan vučni motor iz projekta ForCity Plus za njemačke gradove Frankfurt na Odri, Cottbus i Brandenburg an der Havel. Što se tiče konstrukcije tramvaja, kao inspiracija je poslužio ForCity Plus tramvaj za Bratislavu.
- © Škoda Group
Tehničke karakteristike tramvaja Škoda ForCity Plus Praha 52T
- Duljina vozila: 31,99 m
- Širina vozila: 2,5 m
- Ukupan kapacitet vozila: 243 po 5 osoba/m2
- Broj sjedala: ukupno 70, od čega 44 u smjeru vožnje ili 62 % (PID standardi kvalitete zahtijevaju min. 60 %) i 26 u smjeru suprotnom od smjera vožnje ili 38 %
- Niskopodni dio: 100 % (sva sjedala dostupna bez podesta i stepenica)
- Ukupan broj šasija: 4 vučne (2 slobodno rotirajuće i 2 djelomično rotirajuće)
- Kočnica: elektromehanička
- Promjer kotača: 640 mm
- Vrata: 5 dvokrilnih vrata širine 1300 mm
- Vozačeva vrata: vanjska mehanička, unutarnja klizna
- Životni ciklus vozila: 30 godina
- Projektna brzina: 80 km/h
- Masa praznog vozila: 48 t
Stjepan Felber | Ekovjesnik