Predstavljen novi praški tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T
Glavnim gradom Češke počet će prometovati za manje od dvije godine
Tvrtka Praški javni prijevoz (DPP) potpisala je osmogodišnji ugovor s tvrtkom Škoda Transportation, pobjednikom javnog natječaja za nabavu novih niskopodnih tramvaja. Prvih 20 suvremenih tramvaja u Prag bi trebalo stići najkasnije do 2. prosinca 2025., a još 20 njih godinu dana kasnije, do kraja prosinca 2026. godine.
Uz izgradnju novih tramvajskih linija, tvrtka Praški javni prijevoz (Dopravní podnik hlavního města Prahy - DPP) ulaže i u obnovu voznog parka te će postupno nabaviti 200 novih niskopodnih tramvaja. Temeljem ugovora s tvrtkom Škoda Transportation, isporuka prvih 20 Škoda ForCity Plus Praha 52T tramvaja očekuje se u prosincu 2025., dok bi se dodatnih 20 tramvaja trebalo isporučiti do kraja prosinca 2026. godine. Uz opciju isporuke još 160 tramvaja ukupna vrijednost narudžbe je gotovo 16,6 milijarde kruna (676 milijuna eura) i jedna je od najvećih investicija u dosadašnjem poslovanju DPP-a.
- Škoda ForCity Plus Praha 52T © Škoda Group
Škoda ForCity Plus Praha 52T je jednosmjerni niskopodni tramvaj bez ijedne stepenice u cijelom putničkom prostoru, a sastoji se od pet međusobno zglobno povezanih modula, dok je za suvremeni izgled tramvaja zaslužan tim Škoda Grupe pod vodstvom dizajnera Tomáša Chludila. Dug je 32 metra, opremljen klima uređajem s ekološkim rashladnim sredstvom, sustavom za sprječavanje sudara, automatskim brojačem putnika te ekonomičnim unutarnjim i vanjskim LED osvjetljenjem. Tramvaj raspolaže s ukupno 70 tapeciranih sjedala, od kojih 44 u smjeru vožnje i 26 u smjeru suprotnom od smjera vožnje.
- © Škoda Group
U odnosu na dosadašnje 15T tramvaje, kapacitet novih vozila bit će veći za 33 putnika, odnosno za gotovo 16 posto, pa je ukupan kapacitet tramvaja 243 putnika. Novi tramvaj raspolaže suvremenim digitalnim sustavom informiranja putnika sa šest velikih zaslona koji pokrivaju cijelu širinu prolaza, a novost je i intuitivnija kontrola tipki za otvaranje vrata i signaliziranje vozaču. Zahvaljujući sustavu za sprječavanje sudara Škoda ForCity Plus Praha 52T omogućuje veću sigurnost ostalih sudionika u prometu, posebice pješaka.
- © Škoda Group
Isporuka svih 200 tramvaja do 2032. godine
Grad Prag, a posebno njegovo povijesno središte, karakterističan je po svojim uskim ulicama s oštrim zavojima, strmim usponima, značajnim visinskim razlikama u tramvajskoj mreži, ali i dugim i relativno ravnim linijama. Novi praški tramvaj razvijen je upravo kako bi lako svladavao navedene karakteristike praških prometnica, a u isto vrijeme zadovoljio tehničke zahtjeve DPP-a koji proizlaze iz prethodnog operativnog iskustva. Dizajn novog tramvaja modularno vozilo kombinira s dva slobodno rotirajuća podvozja ispod vanjskih i dva djelomično rotirajuća podvozja ispod unutarnjih modula. Ovo spajanje omogućilo je stvaranje prohodnijeg i prozračnijeg putničkog prostora s kraćim i širim spojevima, bez ikakvih stepenica ili drugih prepreka. U isto vrijeme, osigurava prilagodljivost bilo kojem profilu tračnica, kao i glatku, udobnu i tihu vožnju te smanjeno trošenje kotača i tračnica. Ovo rješenje utjecat će na duži životni vijek vozila te u konačnici na niže troškove održavanja šasije i njezinih najskupljih komponenti.
„Iako su Prag i DPP u proteklih dvadeset godina kupili nove 14T i 15T tramvaje, oni su ipak poslužili kao zamjena za stare tramvaje, ali ne i za povećanje raspoloživog broja vozila. U vrijeme kada se u Pragu gotovo uopće nisu gradile nove linije to je možda bilo dovoljno, ali sada krećemo s ubrzanim razvojem tramvajskog prometa. Gradimo nove linije, a prošle godine smo u promet pustili tri ukupne dužine pet kilometara, a pripremamo ih još. Ove godine ćemo, primjerice, početi graditi na Vjenceslavovom trgu (Václavské náměstí). Za nove linije koje planiramo izgraditi u razdoblju 2024.-2027., trebat će nam 45 novih tramvaja. To će upravo biti ovi novi niskopodni i tihi tramvaji s povećanim brojem sjedala i sustavom za sprječavanje sudara.“ – izjavio je Zdeněk Hřib, prvi zamjenik gradonačelnika Praga zadužen za promet i predsjednik nadzornog odbora DPP-a.
- Škoda ForCity Plus Praha 52T © Škoda Group
„Za oko mjesec dana navršit će se pet godina od isporuke posljednjeg tramvaja 15T, a otplaćivali smo ih sve do sada. Tek ove godine, posljednjom ratom od oko 800 milijuna kruna, konačno ćemo financijski podmiriti prethodni veliki ugovor za modernizaciju tramvajskog voznog parka DPP-a, što nam otvara prostor za nabavu novih vozila.“ – kazao je Jan Šurovský, član uprave i tehnički direktor DPP-a. „Novi tramvaj vidim kao kombinaciju vrhunskih tehničkih rješenja 21. stoljeća i našeg dosadašnjeg operativnog iskustva. Stoga očekujem njegovu visoku pouzdanost i niske troškove održavanja.“
Prevencija prometnih nesreća
Zbog sve većih sigurnosnih zahtjeva, svaki novi tramvaj bit će opremljen Škodinim sustavom za sprječavanje sudara, čiji je cilj smanjiti vjerojatnost sudara u prometu. U tu svrhu koristi kombinaciju dvostruke LiDAR tehnologije i HD kamere te preciznu lokalizaciju pomoću offline snimljenih HD karata i odometrije. Ova postavka sustavu omogućuje stvaranje virtualnog tunela za vožnju u kojem tramvaj može otkriti prepreke s točnošću od 10 cm, dati rano upozorenje, minimizirati lažna upozorenja i na vrijeme aktivirati kočnicu za slučaj opasnosti. Sustav će tako pomoći u sprječavanju većih nesreća i šteta na vozilima.
- © Škoda Group
Održiva tehnologija kočenja
Tramvaj Škoda ForCity Plus 52T opremljen je elektromehaničkim kočionim sustavom koji je odabran zbog svoje učinkovitosti i održivosti. Elektromehaničke kočnice nude jednostavan rad i održavanje, ekonomičnost bez ulja i niske operativne troškove, a koristit će se u slučaju opasnosti. Elektrodinamička motorna kočnica, koja je dio pogona i motora, osigurava točniji i brži odziv te bolju kontrolu ravnomjernosti usporavanja. Prednost ovog rješenja je niža buka i najveći mogući stupanj iskorištenja rekuperacije do zaustavljanja.
Energija dobivena rekuperacijom iz kočionog sustava koristit će se prvenstveno za rad vozila ili će se vraćati u mrežu kako bi je koristilo neko drugo vozilo, čime se pridonosi većoj energetskoj učinkovitosti i manjoj ukupnoj potrošnji energije. Osim toga, smanjuje se i habanje samih kočnica i tramvajske infrastrukture.
Novi tramvaj predstavlja kombinaciju provjerenih komponenti iz ranijih Škodinih uspješnih projekata. Okviri podvozja preuzeti su iz tramvaja ForCity Smart za Ostravu, Plzeň i Brno, a snažan vučni motor iz projekta ForCity Plus za njemačke gradove Frankfurt na Odri, Cottbus i Brandenburg an der Havel. Što se tiče konstrukcije tramvaja, kao inspiracija je poslužio ForCity Plus tramvaj za Bratislavu.
Škoda ForCity Plus Praha 52T proizvodit će više čeških tvrtki, a jedna od njih je DAKO-CZ koja će proizvoditi elektromehaničku kočnicu.
- © Škoda Group
Tehničke karakteristike tramvaja Škoda ForCity Plus Praha 52T:
- Duljina vozila: 31,99 m
- Širina vozila: 2,5 m
- Ukupan kapacitet vozila: 243 po 5 osoba/m2
- Broj sjedala: ukupno 70, od čega 44 u smjeru vožnje ili 62 % (PID standardi kvalitete zahtijevaju min. 60 %) i 26 u smjeru suprotnom od smjera vožnje ili 38 %
- Niskopodni dio: 100 % (sva sjedala dostupna bez podesta i stepenica)
- Ukupan broj šasija: 4 vučne (2 slobodno rotirajuće i 2 djelomično rotirajuće)
- Kočnica: elektromehanička
- Promjer kotača: 640 mm
- Vrata: 5 dvokrilnih vrata širine 1300 mm
- Vozačeva vrata: vanjska mehanička, unutarnja klizna
- Životni ciklus vozila: 30 godina
- Projektna brzina: 80 km/h
- Masa praznog vozila: 48 t
Stjepan Felber | Ekovjesnik