Predstavljen mogući izgled pariške ulice Rue de Rivoli

Svaki m² je važan! | Rivoli 2030: Transformacija pariške prometne žile kucavice

Još jedan prepoznatljiv prostor francuske metropole mogao bi doživjeti veliku transformaciju. Ovaj put riječ je o pariškoj ulici Rue de Rivoli i to u dijelu između trga Place da le Concorde i budućeg novog ulaza u Louvre na njegovom istočnom pročelju.

U dnevniku Le Parisien prošlog petka ekskluzivno je predstavljena vizija kolektiva Rivoli 2030 i cijeli niz preporuka pariškog studija za arhitekturu i urbanizam Atelier Soil prema kojima bi ova legendarna pariška prometnica do 2030. godine trebala dobiti više zelenila, šire nogostupe, novu dvosmjernu biciklističku stazu i po jednu prometnu traku za autobuse te taksi i mala dostavna vozila.

Kolektiv Rivoli 2030 čine lokalni dionici, vlasnici nekretnina, restorateri i hotelijeri koji su se okupili kako bi pokrenuli projekt čiji je glavni cilj smanjenje gužvi na ovoj pariškoj prometnoj žili kucavici. Naime, unatoč njezinom zatvaranju za promet osobnih automobila, kretanje ulicom ponekad se čini otežanim, a posebice pješacima.

Podsjetimo, od svibnja 2020. ulica Rue de Rivoli namijenjena je isključivo za bicikliste, autobuse, taksije i dostavna vozila. Koliko je ta odluka bila opravdana potvrđuje i činjenica da je biciklistički promet tom ulicom od razdoblja zdravstvene krize do danas značajno porastao, a Rue de Rivoli postala je pravi globalni fenomen.

Studio Atelier Soil pozvan je da izradi prijedlog „zajedničke, skromne, štedljive i realistične vizije“ transformacije ove ulice, a njezini prvi detalji objavljeni su 14. veljače 2025.

  • Dio pariške ulice Rue de Rivoli u blizini trga Place de la Concorde © Joséphine Brueder | Ville de Paris

Novi nogostup ispred arkada

Osnivačica studija Atelier Soil, arhitektica i urbanistica Madeleine Masse, izjavila je za Le Parisien kako je najveći problem ulice Rue de Rivoli „nedostatak pločnika sa strane arkada“ iz XIX. stoljeća te je dodala da se trenutačno „ovuda ne mogu kretati osobe u invalidskim kolicima ili roditelji s dječjim kolicima“. Glavni cilj vizije bio bi da ulica postane novo „pariško šetalište“.

Prijedlog studija Atelier Soil uključuje različite mjere kojima će se olakšati kretanje svih sudionika u prometu, a jedan od glavnih ciljeva je olakšati suživot između pješaka, biciklista te autobusa i taksi vozila. Iako već nekoliko godina nosi nadimak „biciklistička avenija“ te je nedavno prešla brojku od tri milijuna biciklist(ic)a, ova pariška ulica nije za svačiji ukus, a najmanje za pješake. Kako bi se to popravilo, Atelier Soil predlaže stvaranje posebne trake za javni prijevoz i izgradnju širih nogostupa, posebice novog nogostupa u sjevernom dijelu ulice, ispred arkada, širine 5,5 metara kako bi se olakšalo i potaknulo kretanje pješaka. Smanjenjem prostora za bicikliste – uz novu dvosmjernu biciklističku stazu širine „samo“ sedam metara, omogućilo bi se puno više sigurnosti.

Hitna obnova prometne trake za javni prijevoz

Pored proširenja nogostupa u sjevernom dijelu ulice, prijedlogom se također razmatra uvođenje posebne prometne trake za autobuse, s označenim taksi stajalištima i mjestima za dostavna vozila.

„Smatram da je hitno potrebno ponovno uspostaviti autobusnu traku na ovoj dionici, a to je moguće uz istovremeno povećanje pješačkog prostora i bez smanjenja prostora za bicikliste“, kazao je za televizijski kanal BFM Paris Île-de-France Ariel Weil, načelnik Paris Centrea – središnjeg dijela francuske metropole koji čine prva četiri pariška arondismana, koji podržava projekt.

Predlaže se i novo popločenje, posebice obnova mozaika ispod arkada koji su prilično dotrajali.

>>> Pročitajte još >>> Zelena transformacija Pariza ubrzava se uvođenjem vrtnih ulica

  • Parižani će 23. ožujka 2025. glasati o uvođenju „vrtnih ulica“. Nakon provedbe programa „školskih ulica“ pariška gradska uprava želi ubrzati zelenu transformaciju grada, a građani će se glasanjem izjasniti jesu li „ZA ili PROTIV 500 novih ozelenjenih i pješačkih ulica u svim četvrtima“. © Ville de Paris

Projekt je predstavljen i pariškoj gradskoj upravi

Lamia El Aaraje, zamjenica pariške gradonačelnice zadužena za urbano planiranje, smatra kako vizija uključuje problematiku kojom se intenzivno bavi i gradska uprava, kao što su lokacije sadnje bilja i drveća, pješaci i javni prijevoz. „Stvaranje nove dvosmjerne biciklističke staze, uvođenje pravih autobusnih stanica i razmišljanje o nadstrešnicama su zanimljive ideje“, dodala je zamjenica gradonačelnice.

Iako je cilj kolektiva Rivoli 2030 realizacija projekta do 2030. godine, ipak ostaju brojne nepoznanice kao što su iznos i financiranje radova. Međutim, sigurno je da stručnjacima iz studija Atelier Soil ne nedostaje znanja i iskustva. Između ostalog, Madeleine Masse i krajobrazna arhitektica Josephine Stafford surađivale su na osmišljavanju budućeg razvoja Avenue des Champs-Elysées u Parizu.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

>>> Pročitajte još >>> Pariz 2050. gradi se već sada!

VEZANE VIJESTI

Počinje transformacija pariškog trga Place de la Concorde

Prošlog tjedna francuska Nacionalna komisija za baštinu i arhitekturu dala je pozitivno mišljenje o projektu Grada Pariza za preuređenje Trga Sloge (Place de la Concorde). Radovi na obnovi najvećeg pariškog trga i njegovoj prilagodbi izazovima 21. stoljeća tako mogu početi već danas.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER