„Haribo vs Skittles“: Pozivi na bojkot američkih proizvoda šire se sjevernom Europom

Dvije Facebook grupe samo u par dana privukle gotovo 100 000 korisnika

Dok se deseci tisuća ljudi u Švedskoj i Danskoj pridružuju grupama na društvenim mrežama pozivajući na bojkot američkih brendova, norveška tvrtka Haltbakk Bunkers objavila je da brodove američke ratne mornarice više neće opskrbljivati gorivom.

Norveška naftna i brodarska tvrtka Haltbakk Bunkers u subotu je na Facebooku objavila da „gorivom prestaje opskrbljivati ​​brodove američke ratne mornarice koji pristaju u norveškim lukama“. Odluka je donesena nakon sukoba američkog i ukrajinskog predsjednika prilikom njihovog susreta 28. veljače u Bijeloj kući za koji su napisali da je „najveće srxxx koje su sadašnji američki predsjednik i njegov potpredsjednik dosad uživo prikazali na televiziji“. Priopćenje tvrtke  Haltbakk Bunkers objavljeno je nekoliko sati nakon sukoba ukrajinskog predsjednika Volodimira Zelenskog i Donalda Trumpa u Bijeloj kući, izvijestio je francuski dnevnik Le Monde.

„Nema goriva za Amerikance!“

Vlasnik tvrtke, Gunnar Gran, izrazio je zgražanje ponašanjem američkog predsjednika Donalda Trumpa i potpredsjednika J. D. Vancea te je pohvalio staloženost ukrajinskog predsjednika Volodimira Zelenskog „unatoč osjećaju da mu je SAD zabio nož u leđa“.

Gran je naglasio da kao privatna tvrtka Haltbakk Bunkers ima autonomiju u odabiru svojih kupaca i da se vodi moralnim načelima. „Mi podržavamo Ukrajinu, imamo mnogo ukrajinskih zaposlenika i znamo koliko ovaj rat užasno utječe na njih i njihove obitelji“, izjavio je Gran za norveške medije. Također, dodao je kako je njegova tvrtka nakon početka ruske invazije na Ukrajinu prestala poslovati s ruskim klijentima „što je rezultiralo značajnim financijskim gubicima, ali je tvrtka zadržala svoj stav temeljen na etičkim vrijednostima“.

Objavu na Facebooku zaključili su riječima „Nema goriva za Amerikance! Slava Ukrajini!“ te pozvali Norvežane i Europljane da slijede njihov primjer. Međutim, nakon objave priopćenja tvrtke Haltbakk Bunker, norveški ministar obrane istaknuo je kako ova odluka „ne odgovara vladinoj politici“. „Američke snage nastavit će se opskrbljivati gorivom i dobivati potporu koja im je potrebna od Norveške“, dodao je norveški ministar obrane Tore Onshuus Sandvik.

Koliko god se činilo radikalno, ova je objava samo jedna od mnogih u nordijskim zemljama, gdje pokret koji poziva na bojkot američkih brendova uzima sve više maha. Posljednjih tjedana na Facebooku se pojavilo nekoliko grupa koje proizvode i usluge američkih tvrtki stavljaju na crnu listu. Iako je još uvijek teško procijeniti učinak ove akcije, članovi grupa nadaju se da će potaknuti širu mobilizaciju na europskoj razini.

„Svijet je postao mnogo neizvjesniji i nepredvidljiviji"

Norveška tvrtka Haltbakk Bunkers nije jedina u suprotstavljanju SAD-u, a nakon ranijih poziva kanadskih građana na bojkot američkih brendova, pokret se sada širi svim nordijskim zemljama, ali i ostatkom Europe.

Tako je početkom ožujka pokrenuto nekoliko Facebook grupa, poput „Boikott varer fra USA“ u Danskoj, koja trenutačno broji preko 55 000 članova i „Bojkotta varor från USA“ u Švedskoj s više od 40 000 korisnika Facebooka. Obje grupe do 4. ožujka 2025. zajedno su privukle više od 95 000 korisnika.

„Kao i mnogi drugi, osjećamo da je od 20. siječnja 2025. svijet postao mnogo neizvjesniji i nepredvidiviji“, stoji u opisu švedske Facebook grupe. „Bolje je učiniti i najmanji potez nego sjediti skrštenih ruku“.

Korisnici društvenih mreža navode koje američke proizvode treba bojkotirati i predlažu europske alternative. Primjerice, potiču ljude da kupuju Haribo umjesto Skittlesa ili deterdžent za pranje rublja Omo umjesto Ariela.

 

„Veliko tehnološko čišćenje“

Jedna korisnica društvenih mreža napisala je da je „ovisna o Pepsi Maxu“. „Danas sam ipak kupila Trocadero Zero! Stvarno je ukusan. Nema više Pepsi Maxa!“, dodala je. Drugi su dogovorili sastanak sa svojim bankarom i rasprodaju svoju američku imovinu kako bi ulagali u Europu, prenosi kanal BFMTV.

U objavama se često kritiziraju velike američke platforme poput Googlea, Amazona ili Instagrama. „Ako želimo udariti tamo gdje boli, potrebno je veliko (i za mnoge od nas stvarno bolno) tehnološko čišćenje“, napisao je jedan korisnik. Međutim, kontradiktorno je da se članovi ovih grupa organiziraju i povezuju na američkoj društvenoj mreži Facebook, u vlasništvu Marka Zuckerberga, koji se nedavno istaknuo konzervativnim i protrumpovskim zaokretom.

Favoriziranje domaćih proizvoda

Pokret se počeo širiti i u drugim europskim državama pa su osnovane slične grupe u Njemačkoj i Francuskoj na kojima se mogu pročitati objave i poruke podrške građana iz Švedske, Danske, Mađarske, ali i Kanade i Australije. U međuvremenu je pokrenuta i grupa Boycott USA - European Union , koja trenutačno ima 1500 članova. Korisnici društvenih mreža u tim grupama poručuju da brane demokraciju te razmjenjuju popise proizvoda koje treba bojkotirati i alternativnih domaćih proizvoda koje treba favorizirati.

U Kanadi je čak i premijer u ostavci, Justin Trudeau, pozvao Kanađane da „odaberu Kanadu“ i „promijene svoje planove za ljetni odmor i ostanu u zemlji“. U isto vrijeme, stvoreno je nekoliko aplikacija koje potrošačima pomažu u kupovini lokalnih proizvoda, prenosi dnevnik Le Dauphiné libéré, sprecijaliziran za lokalne vijesti i događaje. Francuska televizija TF1 danas je objavila kako je u toj zemlji prodaja automobila Tesla već pala za 26 posto.

Prerano je reći hoće li ovi pozivi uroditi poticanjem širokog pokreta. No, danska grupa Salling, koja upravlja supermarketima Bilka, Fotex i Netto, objavila je da uvodi nove oznake na svojim naljepnicama s cijenama kako bi označila njihovo europsko podrijetlo. „Nedavno smo primili niz zahtjeva od kupaca koji žele kupiti europske robne marke prehrambenih proizvoda. Naše će trgovine i dalje na policama imati brendove iz cijelog svijeta, a kupci će i dalje moći birati. „Nova oznaka samo je dodatna usluga za kupce koji žele kupovati europske proizvode“, objasnio je na LinkedInu izvršni direktor grupe Anders Hagh.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Pokret „Latino Freeze“ uzima sve više maha na TikToku

Posljednjih dana sve više Latinoamerikanaca putem TikToka poziva na bojkot Coca-Cole, pića koje je ipak vrlo popularno u Latinskoj Americi. Poznati brend našao se u središtu kontroverzi u SAD-u otkako je Donald Trump napao programe raznolikosti i imigrante. Pokret „Latino Freeze“ stoga potiče potrošače da kupnju proizvoda proizvedenih u SAD-u zamijene onima proizvedenim u Latinskoj Americi.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER