Parižani su rekli svoje i izglasali vrtne ulice!

Les rues jardins | 65,96 posto ZA : 34,04 posto PROTIV „vrtnih ulica“

„66 posto Parižana glasalo je ZA 500 novih ozelenjenih i pješačkih ulica u svim pariškim četvrtima. U narednim tjednima otvaramo javno savjetovanje kako bismo definirali popis vrtnih ulica i početak transformacije Pariza!“, priopćila je sinoć pariška gradska uprava.

U Parizu je 23. ožujka 2025. održano treće glasanje koje se fokusiralo na ubrzanje zelene transformacije grada uređenjem 500 novih ozelenjenih i pješačkih ulica u svim gradskim četvrtima, a stanovnici sedam pariških arondismana pozvani su i da odgovore na pitanja od lokalnog interesa.

Nakon što su 2. travnja 2023. s gradskih ulica protjerali samoposlužne e-romobile, a 4. veljače 2024. potvrdili da žele uvođenje skupljih cijena parkiranja za vlasnike SUV vozila, Parižani su u nedjelju izglasali uvođenje vrtnih ulica (les rues jardins). Ovaj put uz prethodnu registraciju mogli su glasati i mladi od 16 do 18 godina, a pitanje je glasilo „Jeste li ZA ili PROTIV 500 novih ozelenjenih i pješačkih ulica u svim četvrtima?“.

Glasanje je bilo omogućeno na 223 biračka mjesta u svim pariškim arondismanima i to od 9 do 19 sati, a visok postotak Parižana (65,96 posto) koji se izjasnio „ZA“ veliko ozelenjavanje grada prema pariškoj gradskoj upravi nije veliko iznenađenje. Uistinu, tko bi se usudio odbiti ideju da živi u ugodnijem gradu s još više zelenila, uz bolju kvalitetu zraka i života?

Iako je glasao iznimno mali postotak birača (samo 4,06 posto), većina građana koja je glasala „ZA“ smatra kako se grad treba što bolje pripremiti za klimu sutrašnjice. Veliki dio njih oduševljen je primjerom školskih ulica u kojima su lokalni stanovnici „osvojili javni prostor“ i u kojima se odmaraju i druže. Također, velik dio Parižana nema svoje vrtove u kojima mogu provoditi svoje slobodno vrijeme.

  • © Ville de Paris

500.000 eura po svakoj vrtnoj ulici?

Nakon očekivano dobrog rezultata glasanja, pariška gradska uprava obećala je da će raditi na poticanju pješačenja, koje uvelike popularizira od početka drugog mandata Anne Hidalgo 2020. godine. Od tada je već stvoreno 300 ulica sličnog tipa, poput dječjih i školskih ulica (les rues aux écoles).

„Ideja je da bi svaki Parižanin trebao imati ozelenjenu pješačku ulicu unutar 300 metara od svog doma. Nedjeljno glasanje stoga je predstavljalo i izbor modela koji teži ideji vrtnog grada u kojem ima manje mjesta za automobile“, objasnio je novinarima Christophe Najdovski, zamjenik gradonačelnice zadužen za zelene površine.

Počevši od travnja, na razini pariških arondismana identificirat će se ulice prihvatljive za tu namjenu koje će se urediti u roku od tri ili četiri godine. Cilj je da se četvrtina vrtnih ulica uredi u prioritetnim gradskim četvrtima s manje postojećeg zelenila.

„Prosječni trošak procjenjuje se na 500.000 eura po ulici, ali cijeli projekt još nije u proračunu“, izjavio je za dnevnik Le Figaro prvi zamjenik gradonačelnice Patrick Bloche. „Stvaranjem ovih 500 ulica bez automobila potencijalno će biti ukinuto oko 10 000 parkirnih mjesta. Automobili su već 25 godina uzrok velikih podjela“, objasnio je još u siječnju, referirajući se na nedavno uvođenje ograničenja brzine od 50 km/h na pariškoj obilaznici i zone ograničenog prometa (ZTL) u središtu grada s ciljem smirivanja prometa i smanjenja onečišćenja zraka i buke.

Problem s parkirnim mjestima

Smanjenje broja parkirnih mjesta već je u tijeku u nekim četvrtima kao što je Butte Montmartre, gdje stvaranje još jedne pješačke zone izaziva nezadovoljstvo dijela motoriziranog stanovništva. „Jedina posljedica bit će smanjenje pristupačnosti jer stanovnici, osobito stariji, više neće moći parkirati u blizini svojih domova“, kazala je Anne Renaudie, predsjednica udruge „Vivre à Montmartre“.

Tako dio stanovnika Montmartrea smatra kako ovaj projekt nije u skladu s potrebama obrtnika i trgovaca jer će prouzročiti probleme s parkiranjem i utjecati na lošije poslovanje. Pariška oporba, koja se 2024. protivila glasanju o utrostručenju cijene parkiranja SUV vozila i zabrani samoposlužnih e-skutera godinu dana ranije, predvidjela je nisku izlaznost Parižana, ali se prevarila s procjenom da će mnogi stanovnici Montmartrea u nedjelju biti „protiv“ vrtnih ulica. Upravo u 18. arondismanu zabilježen je jedan od najboljih rezultata glasanja: 72,95 % ZA i 27,05 % PROTIV. Naime, u ovom dijelu Pariza automobil posjeduje samo 20 posto kućanstava.

Vodeća oporbena skupina u Pariškom vijeću, Union Capitale, upozorava da „nije predstavljen jasan izvor financiranja“ 500 vrtnih ulica, a projekt smatra „nerealnim“ zbog nedostatka „rigoroznog planiranja“.

„Svatko želi živjeti u vrtnoj ulici, ali kakva će biti stvarnost“, postavila je pitanje Anne Biraben iz oporbene skupine Changer Paris Rachide Dati, tradicionalno najljuće protivnice pariške gradonačelnice. Zastupnica Biraben konstantno ukazuje na neodržavanje pariških zelenih površina, a kao primjer navodi nezadovoljstvo uređenjem poznate ulice Rue Mouffetard u petom arondismanu. Osim „netradicionalnog“ popločenja ističe i svoje „golemo razočaranje“ sadnjom drveća koje ne izgleda kao na ranije predstavljenim renderima.

  • Pariz se mijenja i postaje vrtni grad © Ville de Paris

Kako su glasali stanovnici pariških arondismana?

„Od 1,391 mil. pariških birača, upisanih u registar od 26. veljače 2025. godine, na glasanju je sudjelovalo 56 489 birača, s 56 175 važećih glasova“, priopćili su iz Grada Pariza. Pritom je 37 054 glasača glasalo „ZA“ 500 novih ozelenjenih i pješačkih ulica u svim pariškim četvrtima ili pet do osam vrtnih ulica po svakoj četvrti, ovisno o njihovoj veličini.

Najveći broj Parižana izjasnio se za pretvaranje Pariza u vrtni grad u 10. (82,95 %), 11. (79,42 %), 20. (77,54 %), 18. (72,95 %) i 19. arondismanu (71,67 %). Ne zaostaju ni 12. (69,99 %), 9. (69,59 %) i 13. (69,55 %) arondisman, a vrtne ulice podržava čak 69,67 posto stanovnika središnja četiri arondismana (Paris Centre koji velikim dijelom pokriva zona ograničenog prometa). Najbogatiji Parižani su tradicionalno PROTIV: 16. (73,48 %), 7. (66,28 %) i 8. arondisman (61,30 %).

Stanovnici sedam pariških arondismana pozvani su i da odgovore na pitanja od lokalnog interesa. Tako su se stanovnici središnja četiri arondismana (Paris Centre) mogli izjasniti o uvođenju većeg broja lokalnih trgovina, izgradnji stanova i širenju zelenih površina na Île de la Cité. Čak 83,85 posto stanovnika 10. arondismana podržava pretvaranje četvrti Porte-Saint-Martin i Porte-Saint-Denis u zelene i pješačke zone, dok je 80,26 posto stanovnika 11. arondismana podržalo ideju stvaranja barem jedne pješačke zone u svakoj četvrti.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Zelena transformacija Pariza ubrzava se uvođenjem vrtnih ulica

Nakon što su 2. travnja 2023. s gradskih ulica protjerali samoposlužne e-romobile, a 4. veljače 2024. potvrdili da žele uvođenje skupljih cijena parkiranja za vlasnike SUV vozila, Parižani i Parižanke će u ožujku 2025. glasati o uvođenju „vrtnih ulica“. Riječ je o jednom od projekata koji će ove godine promijeniti izgled Pariza.

U Parizu otvoren Park Arethe Franklin

U srcu četvrti Python-Duvernois, u 20. pariškom arondismanu, završeni su radovi na prvoj fazi uređenja novog parka. Nova pariška oaza bioraznolikosti nazvana je Park Arethe Franklin, a službeno je otvorena u četvrtak 18. srpnja.

Uskoro se otvara druga pariška urbana šuma Bois de Charonne

Druga pariška urbana šuma novi je dio Malog pojasa, nabolje čuvane zelene tajne francuske metropole, a otvorit će se za nekoliko dana. Urbana šuma Bois de Charonne s 2 000 stabala prostire se na površini od gotovo 3,5 hektara i to na donedavno zapuštenom zemljištu SNCF-a koje je Grad Pariz kupio za 11 milijuna eura kako bi ga u potpunosti vratio prirodi i građanima.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER