Zadar: Je li vrijedilo posjeći 611 stabala?
Društvo prijatelja parka Žmirići: „Kako su nas Hrvatske ceste i raskrižje na Žmirićima doveli pameti“
Društvo prijatelja parka Žmirići objavilo je šokantni podatak prema kojem je za potrebe rekonstrukcije zadarskog parka Žmirići posječeno čak 611 stabala
Društvo prijatelja parka Žmirići na svojoj je stranici objavilo kako je za potrebe rekonstrukcije raskrižja Žmirići u Zadru posječeno čak 611 stabala! Njihovu objavu prenosimo u cijelosti:
Ne tako davno, prije dvije godine, predstavnik Društva prijatelja parka Žmirići javno je komentirao izgubljenu bitku s gradskom upravom i Hrvatskim cestama oko rekonstrukcije raskrižja na Žmirićima izjavom da ne treba plakati za prolivenim mlijekom. Naime u javnoj raspravi održanoj sada daleke 2014. godine kao predstavnik građanske inicijative iznio je protuprijedlog da se rekonstrukcija navedenog raskrižja provede kao denivelirani dvotračni kružni tok. Prijedlog je u dvije kratke rečenice od strane investitora „Hrvatske ceste“ d.o.o. i izvođača plana odbijen kao neprikladan i neizvediv te se prihvatilo arhitektonsko rješenje tvrtke D & Z d.o.o. Zadar – koje je ovih dana pri kraju s izvedbom.
Prije, tijekom i za vrijeme planiranja i izvedbe rekonstrukcije raskrižja na Žmirićima predstavnici Društva prijatelja parka Žmirići bili su u kontaktu s Upravnim odjelom za Prostorno uređenje i graditeljstvo grada Zadra.
U raspravi oko zadiranja u k.č. 228/11 k.o. Zadar koja se dijelom naslanja na ulicu Put Nina, a u naravi je Zabavno rekreacijski park prema projektu arh. Ante Uglešića, pojašnjeno nam je da će dio parka veličine 2681 m2 ostati zaliven asfaltom i betonom. Znali smo da na toj površini ima 11 velikih stabla što alepskog bora, što čempresa.
Mišljenja smo bili, kako se radi o sigurnosti u prometu svih građanki i građana grada Zadra i šire, da srušenih jedanaest stabla nije visoka cijena koju park treba platiti za izgradnju novog i sigurnijeg raskrižja. Ujedno, smatrali smo da gubitak 3,68 % zelene površine također nije visoka cijena za sigurnost ljudskih života.
Nažalost, tek prilikom izvedbe radova vidjeli smo u kakvoj smo zabludi bili. Građevinskoj operativi, tim teškim strojevima, treba puno više prostora nego što je na papiru nacrtano. To znaju svi građevinski inženjeri, a sada znamo i mi ekološki aktivisti.
Samo na području Parka Žmirići koji je od iznimnog interesa za naše ekološko društvo, u dijelu koji se naslanja na ulicu Put Nina srušeno je ne 11, već 24 stabla i dodatno trajno i nepovratno oštećeno još šest stabala koja će se u narednih dvije godine osušiti i propasti.
Naučili smo na teži način da bageri i buldožeri ne plešu balet kroz šumu. Svako gradilište koje je ucrtano u nekom projektu treba i manipulativan prostor oko službenog dijela na kojem se radovi izvode.
Ta spoznaja, i taj dodatni gubitak stabala dovela nas je konačno do pameti.
Suočeni s problemom na prostoru našeg parka na kojem je stradalo puno više drveća od očekivanog odlučili smo provesti analizu sječe na cijeloj trasi gradnje novog raskrižja na Žmirićima i to u sva četiri smjera i došli do poraznog rezultata.
Za potrebe rekonstrukcije provedene na Žmirićima posječeno je ili srušeno 611 stabala bora, čempresa, hrasta crnike i hrasta medunca. Povrh toga, trajno i nepovratno oštećeno je još 17 raznih vrsta stabla. Ukupno je nepovratno izgubljeno 628 stabla.
Ta činjenica o nepovratno izgubljenom zelenom pokrovu koji sada leži pod asfaltom i betonom, natjerala nas je da s dvostrukom energijom krenemo u borbu za očuvanje okoliša i ne dopustimo više nikakvo građevinsko zadiranje u zeleni pojas Parka Žmirići, niti pod krinkom izgradnje osnovne škole kao mogućom pripremom terena za gradnju budućih stambenih zgrada.
Uvjereni smo i danas da bi izgradnjom deniveliranog kružnog toka na Žmirićima, promet bio sigurniji i protočniji, da ne govorimo o tome koliko bi stabala takvim projektom bilo spašeno od sječe i uništavanja. No, kako je već rečeno, za prolivenim mlijekom ne treba žaliti već se okrenuti budućnosti i cijeniti novo iskustvo i znanje koje smo kao ekološki aktivisti stekli na rekonstrukciji raskrižja na Žmirićima.