Bacoli: Otvorena stanica Baia na željezničkoj liniji Cumana
Nakon godina zastoja, radovi na novoj željezničkoj stanici Baia označavaju važnu prekretnicu za mobilnost i valorizaciju područja Campi Flegrei
Krajem prošlog tjedna službeno je otvorena nova željeznička stanica Baia u Bacoliju, kojom upravlja javnoprijevoznička tvrtka Ente Autonomo Volturno (EAV) i koja opslužuje željezničku liniju Cumana. Vlakovi na dionici Torregaveta – Gerolomini zbog potresa krajem srpnja 2025. trenutačno prometuju uz velike poteškoće, a od četvrtka se ponovno zaustavljaju na stanici Baia.
U četvrtak, 6. studenog, svečano je otvorena nova stanica Baia na željezničkoj liniji Cumana. Na otvaranju su bili prisutni predsjednik Regije Kampanije Vincenzo De Luca, gradonačelnik Bacolija Josi Della Ragione, vijećnik za urbano planiranje i upravljanje zemljištem Regije Kampanije Bruno Discepolo te gradonačelnici Pozzuolija i Monte di Procide.
Predsjednik napuljske javnoprijevozničke tvrtke Ente Autonomo Volturno (EAV), Umberto De Gregorio, podsjetio je da su radovi na izgradnji nove stanice Baia započeli još 2005. godine, ali su obustavljeni 2012. zbog pravnog spora između Vladinog povjerenika Regije Kampanije i koncesionara. EAV ih je ponovno pokrenuo u veljači 2023. i u dvije godine EAV dovršio prvu fazu izgradnje stanice.
Ukupno ulaganje iznosi 51 milijun eura
Prva faza, vrijedna 37 milijuna eura, završena je prošlog četvrtka, dok su radovi na drugoj fazi, vrijedni 14 milijuna eura, planirani za 2026. godinu. Završetak radova predviđen je do 2027. godine, a projekt uključuje dovršetak podvožnjaka, povezivanje s starom stanicom Baia i izgradnju podzemnog prolaza koji će novu stanicu izravno povezati s obalnom šetnicom.
Stanica se prostire na površini od oko 3000 m², a osmišljena je kao prostor koji priča priču o povijesti ovog kraja: materijali, boje i oblici podsjećaju na antičku arhitekturu Baije. Zahvaljujući najsuvremenijim tehnikama 3D ispisa, izrađene su kopije statua pronađenih na arheološkom nalazištu, a čuvaju se u Nacionalnom arheološkom muzeju u Napulju (Museo Archeologico Nazionale di Napoli – MANN).
Neke od tih statua bile su izložene i na Expo Osaka 2025, u sklopu izložbe „Fuoco e Memoria. Vulcani, storia e archeologia”, tijekom tjedna posvećenog Regiji Kampaniji (20.–30. srpnja 2025.). Sada su izložene u umjetničkom postavu stanice koji pripovijeda o događajima, mjestima i osobama koji su oblikovali identitet ovog područja, kao simbol dijaloga između kulturne baštine i suvremene tehnologije.
Trenutačna situacija na liniji Cumana
Zbog potresa magnitude 4.0 krajem srpnja 2025., promet na liniji Cumana odvija se uz velike poteškoće. Oštećeni su tunel Monte Olibano i stara stanica Pozzuoli pa je promet obustavljen između stanica Arco Felice i Gerolomini. Na toj dionici uvedena je zamjenska autobusna linija.
Radovi na sanaciji tunela su u tijeku i trebali bi se završiti u roku od tri mjeseca, dok će radovi na novoj stanici Pozzuoli biti dovršeni do srpnja 2026. Dvostruki kolosijek na liniji Cumana gotovo je u cijelosti dovršen i da nije bilo potresa promet bi se normalno odvijao.
Također, u tijeku su i radovi na ponovnom uspostavljanju prometa na dionici Licola – Torregaveta na željezničkoj liniji Circumflegrea, koja je izvan funkcije već više od 15 godina.
Stjepan Felber | Ekovjesnik
