Bečki javni prijevoz obara sve rekorde
2,6 milijuna putnika dnevno i 800.000 korisnika godišnjih karata
Vlakovi podzemne željeznice, autobusi i tramvaji bečkog javnog prijevoza (Wiener Linien) u protekloj su godini prešli gotovo 78 milijuna kilometara!
Svakodnevno pet krugova oko Zemlje
Zahvaljujući proširenju mreže javnog prijevoza u 2018. godini broj prijeđenih kilometara porastao je za 400.000, što otprilike odgovara udaljenosti od Zemlje do Mjeseca.
Sredstva javnog prijevoza u Beču svakodnevno prijeđu ukupno 210.300 kilometara, što je više od pet krugova oko Zemlje. Najviše prijeđenih kilometra pritom su zabilježili bečki autobusi – 39,4 milijuna. Tramvaji su protekle godine prešli 22,8 milijuna, a vlakovi podzemne željeznice 15,6 milijuna kilometara.
O popularnosti javnog prijevoza u Beču svjedoči i činjenica da se sredstvima javnog prijevoza dnevno koristi preko 2,6 milijuna putnika, a broj godišnjih karata za javni prijevoz, koji je ove godine premašio 800.000, oborio je sve dosadašnje rekorde.
Novi model tramvaja i prvi autonomni autobusi
Bečki javni prijevoz je 6. prosinca 2018. obogaćen i puštanjem u promet novog modela tramvaja FLEXITY. Novi tramvaj je prošao intenzivna ispitivanja, a svoju prvu vožnju s putnicima započeo je na liniji 67. Do 2025. planira se isporuka čak 119 garnitura novog tramvaja ili između 15 i 23 godišnje, čime će se postupno u potpunosti zamijeniti stariji modeli visokopodnih tramvaja.
Nova linija autonomnog autobusa kreće na proljeće ove godine / Foto: Wiener Linien
Podsjetimo, tijekom nekoliko mjeseci prošle godine u Beču su testirana dva autonomna autobusa i to na liniji prema novoizgrađenoj bečkoj gradskoj četvrti Aspern. Budući da je „komunikacija“ autonomnih autobusa i semafora bila više nego uspješna, prvi će se putnici njima moći voziti već početkom proljeća 2019. godine.
Sredinom 2020. godine Bečom bi trebala početi prometovati i nova generacija vlakova podzemne željeznice / Foto: Wiener Linien
Treća generacija bečke podzemne željeznice
Prošle godine započela je i realizacija jednog od najvažnijih projekata bečkog javnog prijevoza i to spajanje postojeće linije podzemne željeznice U2 s novom linijom U5. Beč će tako konačno dobiti i svoju dugo očekivanu novu liniju U5 koja će dijelom preuzeti postojeću trasu linije U2 između stanica Karlsplatz i Rathaus te će se za početak proširiti do nedalekog trga Frankhplatz. Za liniju U2 planira se posve nova ruta, a navedeno proširenje bečke podzemne željeznice i nove linije U5 planira se realizirati do 2024. godine, dok se u budućnosti očekuje i njezino daljnje proširenje u pravcu Elterleinplatz u 17. bečkom okrugu.
Osim potpuno novog dizajna nove linije U5 i stanica na njenoj ruti, važno je istaknuti kako će Beč time dobiti i svoju prvu potpuno automatiziranu podzemnu željeznicu.
Novi izgled vlakova bečke podzemne željeznice / Foto: Wiener Linien
Novi vlakovi naziva X-Wagen predstavljaju potpuno novu generaciju bečke podzemne željeznice, a bit će u potpunosti prilagođeni automatskom upravljanju na novoj liniji U5, kao i na drugim linijama s upravljačkim programima. Prvi X-Wagen vlak trebao bi biti pušten u promet sredinom 2020. godine te će se početi koristiti prije puštanja u rad potpuno automatizirane linije U5 (od 2024. godine) i to na postojećim linijama U1 - U4.
Do 2030. godine planira se isporuka 34 nova vlaka koji će postupno zamijeniti starije „Srebrne strijele“, od kojih su neki u upotrebi još od 1970-ih godina. Novi vlakovi bit će izrađeni od laganih materijala pogodnih za 90-postotno recikliranje, a sjedala od visoko kvalitetne obložene šperploče. Uporaba LED rasvjete i energetski štedljive opreme za grijanje i klimatizaciju osiguravat će nisku potrošnju energije.
S.F. / Ekovjesnik