Amsterdam prvi u svijetu dobio čelični 3D ispisani most

Prvi svjetski 3D ispisani most od nehrđajućeg čelika povezuje dvije obale kanala u amsterdamskoj četvrti De Wallen

Nizozemska tvrtka MX3D napokon je realizirala svoj ambiciozni plan postavljanja čeličnog pješačkog mosta u potpunosti izrađenog od čelika tehnologijom 3D ispisa. Most je u četvrtak službeno otvorila nizozemska kraljica Máxima, a osim privlačnog dizajna i načina izrade poseban je i po senzorima koji će prikupljati podatke o njegovoj strukturi, opterećenju, ponašanju pješaka i još mnogo toga.

Za dizajn mosta zaslužna je tvrtka Joris Laarman Lab, a na realizaciji projekta surađivala je britanska inženjerska tvrtka Arup, kao i tvrtke ABB, Air Liquide, ArcelorMittal, Autodesk, AMS Institute i Lenovo. Prvotni plan bio je sagraditi most na samoj lokaciji, što zbog sigurnosnih i drugih problema ipak nije bilo moguće pa je izrađen u tvornici. Postupak 3D ispisa trajao je svega šest mjeseci i dovršen je 2018. godine, ali zbog nepredviđenih kašnjenja, uključujući završetak radova na obnavljaju zidova kanala, most je tek nedavno prevezen brodom i dizalicom postavljen na svoje mjesto. Prema izdanom dopuštenju, u najstarijoj amsterdamskoj četvrti De Wallen, poznatijoj kao četvrt crvenih svjetiljki, ostat će dvije godine.

  • Most je početkom srpnja 2021. prevezen brodom i dizalicom postavljen na svoje mjesto. / © Merlin Moritz / MX3D

Most je dug 12,2 m i širok 6,3 m, a za njegovo su stvaranje bila potrebna četiri industrijska robota koji su istovremeno zavarivali slojeve vrućeg metala koristeći standardnu žicu za zavarivanje i plin. Za izradu mosta ukupno je upotrijebljeno 6.000 kg nehrđajućeg čelika.

„U osnovi, koristili smo standardne industrijske robote za zavarivanje i prilagođeni set senzora", rekao je izvršni direktor MX3D Gijs van der Velden. „Razvili smo i softver za upravljanje podacima kako bismo postupak zavarivanja prilagodili za taloženje po slojevima, za razliku od povezivanja dva komada metala. Koristili smo standardne žice za zavarivanje i plin.“

  • Postupak 3D ispisa je dovršen još 2018. godine, most je postavljen tri godine kasnije zbog nepredviđenih kašnjenja, uključujući završetak radova na obnavljaju zidova kanala / © Adriaan de Groot / MX3D

Serija senzora instaliranih na mostu koristit će se za prikupljanje detaljnih podataka o strukturi mosta, njegovom naprezanju, opterećenju i kretanju te vibracijama, a istovremeno će se pratiti i podaci o kvaliteti zraka i temperaturama.

Svi prikupljeni podaci unosit će se u računalni model kako bi inženjeri ponašanje mosta mogli pratiti u stvarnom vremenu. Podaci će se također koristiti za praćenje broja pješaka i biciklista, ali i njihovog ponašanja – frekventnosti prijelaza, brzine kretanja i sl.

  • Za izradu mosta ukupno je upotrijebljeno 6.000 kg nehrđajućeg čelika / © Thea van den Heuvel / MX3D

Robotska izrada metalnog mosta tako složenih oblika donedavno se smatrala znanstvenom fantastikom, ali izvanredan napredak 3D tehnologije danas omogućuje njenu širu primjenu u arhitekturi i građevinarstvu, uključujući izgradnju cjenovno pristupačnih stanova, ali i onih luksuznijih.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Novi hibridni zeleni krov može podnijeti čak i dugu sušu

Zeleni krovovi predstavljaju jedno od ključnih rješenja u borbi protiv efekta urbanog toplinskog otoka i za prilagodbu zgrada klimatskim promjenama. Kako bi učinkovito obavljali svoju funkciju, potrebna im je dovoljna i redovita opskrba vodom, što neravnomjerne i neredovite oborine ne mogu osigurati.

Održiva arhitektura i 3D pisači

Poznato je da čitave kuće mogu biti izgrađene tehnologijom 3D ispisa, a jedna nizozemska startup tvrtka koristi ovu tehnologiju uz pomoć europske kohezijske politike te stvara održiva rješenja za građevinsku industriju.

Zaobljene linije drvenog mosta podsjećaju na brod

Američki dizajner Volkan Alkanoglu dovršio je drveni pješački most nazvan „Drift“, za čije su valovite i zaobljene linije korištene tehnike i vještine gradnje drvenih brodova.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER