Obnovom budimpeštanskog kolodvora Nyugati revitalizira se cijela gradska četvrt
Krajem ožujka proglašen je pobjednik natječaja za obnovu 145 godina starog željezničkog kolodvora Nyugati u Budimpešti
Prema prvonagrađenom projektu londonske arhitektonske tvrtke Grimshaw Architects, željeznički kolodvor Nyugati u Budimpešti trebao bi se transformirati u suvremeni putnički terminal „za novo doba europske željeznice“.
Arhitektonska tvrtka Grimshaw Architects sa sjedištem u Londonu pobijedila je na natječaju za obnovu željezničkog kolodvora Nyugati (Nyugati pályaudvar) u Budimpešti. Nagrađeni projekt nastao je u suradnji s tvrtkama Nautes Architects, WSP, Vogt i Turner & Townsend, a njime se predviđa sveobuhvatna obnova ovog povijesnog kolodvora, spuštanje željezničkih kolosijeka pod zemlju te stvaranje i povezivanje sustava javnih prostora.
Novi putnički terminal s tri podzemne razine trebao bi se izgraditi na prostoru iza postojeće povijesne zgrade kolodvora, a u njemu će se smjestiti kavane, restorani, knjižare, trgovine i drugi poslovni prostori. Pješački koridori i otvori između razina novog terminala i stare kolodvorske zgrade služit će za unošenje prirodnog svjetla duboko u podzemne prostore, a budućim željezničkim tunelom ispod Dunava novi se terminal planira povezati s kolodvorom Déli u Budimu, na desnoj obali rijeke.
Glavni ciljevi projekta su povećanje putničkog kapaciteta postojećeg kolodvora, očuvanje povijesne Eiffelove putničke dvorane i povezivanje s ostatkom grada oslobađanjem prostora za nove javne sadržaje, šetnice, trgove te parkove i zelene površine. S obzirom da željeznica presijeca ovaj dio Budimpešte još od kasnog 19. stoljeća, njenim spuštanjem pod zemlju dobit će se novi prostor te izgraditi bulevar koji će trg Lehel tér na zapadu povezati s gradskim četvrtima smještenima istočno od kolodvora i to preko obnovljenog Ferdinandovog mosta. U planu je i obnova trga Nyugati tér koji će se prilagoditi potrebama pješaka te će se novom šetnicom povezati s predloženim konferencijskim centrom, dok se istočno i zapadno od novog terminala također planira stvaranje novih pješačkih koridora. Istočno od novog terminala, duž ulice Podmaniczky utca, predlaže se izgradnja novih stambenih zgrada, ali i uređenje novog linearnog parka u smjeru Gradskog parka (Városliget) s brojnim rekreacijskim i sportskim sadržajima.
Projekt obnove ovog važnog željezničkog kolodvora dio je Željezničke strategije aglomeracije Budimpešte (>>> pogledajte video), čiji je cilj udvostručiti željeznički putnički promet. Njome se sustav pojedinačnih glavnih kolodvora u Budimpešti namjerava zamijeniti željezničkom mrežom, i to s najmanje četiri prigradske željezničke linije koje će svakog sata polaziti prema središtu grada. Pritom se žele iskoristiti i tri od četiri postojeće linije metroa koje su dostupne sa svih gradskih kolodvora, čime se nastoji smanjiti automobilski promet i postići kvalitetnija povezanost središta grada s prigradskim naseljima ekološki najprihvatljivijim i energetski najučinkovitijim oblikom prijevoza.
Podsjetimo, dana 1. rujna 2021. nakon jednogodišnje obnove ponovno je otvorena putnička dvorana 145 godina starog željezničkog kolodvora Nyugati (Nyugati pályaudvar) u Budimpešti. U potpunosti je zamijenjena krovna konstrukcija te instaliran suvremeni digitalni informacijski sustav. Nyugati je s gotovo 18 milijuna putnika godišnje jedan od tri glavna željeznička kolodvora u mađarskoj metropoli te se nalazi u Pešti, smještenoj na lijevoj obali Dunava. Kolodvor je poznat i po tome što ga je prema projektu Augusta de Serresa izgradila tvrtka čuvenog Gustavea Eiffela. Otvoren je 28. listopada 1877. godine, a željezna konstrukcija velike putničke dvorane Theofila Seyriga u to je vrijeme predstavljala pravi tehnički podvig.
S.F. / Ekovjesnik