Snøhetta dizajnira novi urbani crveni tepih za legendarnu La Croisette u Cannesu
Evo kako će izgledati nova La Croisette
Projekt vrijedan 160 milijuna eura pokreće se s ciljem ponovnog osmišljavanja prostora legendarnog Bulevara Croisette koji se nije obnavljao još od 1960-ih. Sivilo asfalta ustupit će mjesto novoj promenadi s popločenjem od crvenog granita u koji će se ugraditi mesingane linije i ploče s oznakama turističkih znamenitosti, nazivima većih hotela te palmom kao neizostavnim simbolom grada.
Projekt „Spotlight“ potpisuju Atelier d'Urbanité Roland Castro i arhitektonska tvrtka Snøhetta, a odabran je među 31 projektom prijavljenim na međunarodni arhitektonski natječaj koji je Grad Cannes pokrenuo u travnju 2021. s ciljem ponovnog osmišljavanja i obnove svjetski poznatog Bulevara Croisette (Boulevard de la Croisette).
Kako je na predstavljanju pobjedničkog projekta prošlog petka istaknuo gradonačelnik Cannesa David Lisnard, čuvena La Croisette postat će svjetlija, atraktivnija i sigurnija, a gradska uprava osigurala je 160 milijuna eura kako bi se ovom prostoru vratio prestižan i elegantan izgled kakav i zaslužuje. Iako La Croisette drži rekord po broju trgovina luksuznih brendova, i to ispred Avenije Montaigne u Parizu i 5. avenije u New Yorku, bulevar nije obnavljan još od 1960-ih godina. Ulaganje u glavnu atrakciju Cannesa i pozornicu njegovog filmskog festivala upotpunit će i ulaganja privatnih investitora koji u obnovu hotela i kompleksa Palm Beach, otvorenog daleke 1929. godine, planiraju uložiti čak milijardu eura.
- © A'U Roland Castro & Snøhetta / MIR
„Iznimno smo počašćeni i uzbuđeni što nam je povjerena obnova jedne od najpoznatijih svjetskih promenada“, kazao je suosnivač Snøhette Kjetil Trædal Thorsen, koja je zajedno s francuskim partnerom Atelier d’Urbanité Roland Castro i inženjerskom tvrtkom WSP pobijedila na međunarodnom arhitektonskom natječaju. „Croisette je društvena okosnica Cannesa, a njen zaobljeni oblik slijedi obalnu liniju i stvara niz poveznica između grada i mora. Stoga našim dizajnom dajemo počast inherentnim kvalitetama ove kultne promenade“, dodao je Thorsen.
„Teatar uz more“ s pogledom na planinski lanac Estérel
La Croisette je poznata u cijelom svijetu po jednom od najprestižnijih međunarodnih filmskih festivala u svijetu, koji se u Cannesu organizira svakog svibnja već 75 godina. Bulevar je dug 2,6 km te se proteže obalom zaljeva La Napoule od Festivalske palače do poluotoka Cap de la Croisette. Sadašnji izgled datira iz 1960-ih, no bulevar je nastao još kasnih 1800-ih kada je Lord Brougham prvi put otkrio ljepotu Canneskog zaljeva i kasnije se ondje nastanio. Tijekom vremena, La Croisette se dramatično promijenila od slikovite obale do užurbanog bulevara s brojnim luksuznim hotelima i trgovinama kakav je danas.
- © A'U Roland Castro & Snøhetta / MIR
Nova promenada zadržat će svoj postojeći oblik, a njen novi izgled ima za cilj dodatno istaknuti ljepotu blistavih hotela i palača, istovremeno čineći cijeli prostor zelenijim, otvorenijim i pristupačnijim te prilagođenijim potrebama 21. stoljeća. Planira se novo popločenje crvenim granitom koje će djelovati kao novi urbani crveni tepih, a obalu povezivati s crvenim krovovima stare gradske četvrti Le Suquet i živopisnom crvenkastom bojom planinskog lanca Estérel.
Snøhetta također uvodi niz novih rasvjetnih tijela kako bi se naglasile glavne i najzanimljivije točke bulevara kao što su najpoznatiji hoteli i palače, pristupi plažama i Festivalska palača (Palais des Festivals). Time se stvaraju mali trgovi koji su preko crvenog granita povezani mesinganim linijama i pločama kao oznakama turističkih znamenitosti i nazivima većih hotela, povećavajući time kvalitetu promenade.
Snøhettin tim dizajnirao je i posebno prilagođeni urbani namještaj, uključujući klupe kao svojevrsne glatke betonske valove, rasvjetu i sjenila, kako bi se poboljšala udobnost i sigurnost korisnika. Slijedeći zaobljeni oblik La Croisette, projektom se također uvodi ponavljajući element stepenica koje će s promenade voditi na plaže te tako stvarati novi ritam obale i povezivati je s morem.
- © A'U Roland Castro & Snøhetta / MIR
Povećanje bioraznolikosti i održiva mobilnost
Projekt razvija ambicioznu i holističku strategiju zaštite okoliša, povećavajući količinu zelenila duž cijele promenade uz pažljivo odabrane mediteranske vrste koje će pomoći u jačanju bioraznolikosti. Uz značajnije ozelenjavanje, uvest će se i novi vodeni elementi koji će upotpuniti estetski ugođaj, ali i pružiti osvježenje budućim posjetiteljima.
- © A'U Roland Castro & Snøhetta / MIR
Osim toga, projekt se usredotočuje na održivu mobilnost prilagođenu potrebama pješaka i biciklista, i to stvaranjem univerzalno dostupne šetnice koja potiče aktivno kretanje i društvenu interakciju. Također, preuređenjem postojećih prometnih traka želi se utjecati na povećanje sigurnosti za sve sudionike u prometu.
- © A'U Roland Castro & Snøhetta / MIR
„Naš elegantni projekt će La Croisette učiniti pristupačnom za sve građane i posjetitelje Cannesa, a poseban 'Teatar uz more' (Théâtre de la Mer) u sklopu javnog kupališta Zamenhof svima će nuditi jedinstveni pogled na spektakularne zalaske sunca i planinski lanac Estérel“, objašnjava Gérald Heulluy, predsjednik Roland Castro Urbanity Workshop.
- © A'U Roland Castro & Snøhetta / MIR
Završetak obnove La Croisette planira se do 2026. godine, a u sklopu radova planira se uređenje svih privatnih plaža, kao i obnova cjelokupne podzemne infrastrukture. Osim toga, po uzoru na obližnji Monaco, planira se uvođenje novog 'zelenog' sustava grijanja i hlađenja. Poznato je da more ima relativno stabilnu temperaturu na određenoj dubini tijekom cijele godine (oko 14,5 stupnjeva) te će se korištenjem dizalice topline crpiti toplina i hladnoća iz mora te koristiti za grijanje i hlađenje zgrada na bulevaru. Time će se do 2025. ili 2026. godine ujedno omogućiti znatne uštede energije, ali i niži računi za mnoge hotelske kuće smještene u ovom dijelu Cannesa.
S.F. / Ekovjesnik