Europski parlament prihvatio pravila o jednostavnijim uslugama popravka
Proizvođači će morati popraviti proizvod po razumnoj cijeni i u razumnom vremenskom roku nakon isteka jamstva
Direktiva o pravu na popravak važan je korak u nastojanjima Europske unije da produlji životni vijek proizvoda, smanji otpad i potakne održivije kružno gospodarstvo. Njome se dopunjuju druga nova pravila EU-a o ekološkom dizajnu i jačanju položaja potrošača u zelenoj tranziciji.
Parlament je na svojoj plenarnoj sjednici usvojio direktivu o pravu potrošača na popravak kojom se pojašnjavaju obveze proizvođača u pogledu popravka proizvoda, a potrošači ohrabruju na produljenje životnog vijeka proizvoda putem popravka.
Novim pravilima uvodi se novo pravo na popravak, a cilj je smanjiti otpad te potaknuti usluge popravka tako da on bude jednostavniji i cjenovno pristupačan. Također, osigurava se da proizvođači pruže potrošačima pravodobne i troškovno učinkovite usluge popravka te da ih informiraju o njihovu pravu na popravak. Proizvodi popravljeni unutar jamstvenog roka dobit će produljeno jamstvo u trajanju od jedne godine, čime se potrošače želi potaknuti da se, umjesto za zamjenu proizvoda, odluče na popravak.
Informacije o uvjetima i uslugama popravka
Nakon isteka jamstva proizvođač je i dalje obvezan popraviti kućanske uređaje koji se prema pravu EU-a tehnički mogu popraviti (poput perilica rublja, usisavača pa čak i pametnih telefona). Popis kategorija proizvoda moći će se nadopuniti u budućnosti. Osim toga, potrošači će moći dobiti zamjenski uređaj dok je njihov na popravku ili se odlučiti za obnovljeni proizvod.
Europski obrazac o popravku s detaljnim informacijama o kvarovima, cijenama i trajanju popravka pomoći će potrošačima u ocjenjivanju i usporedbi. Kako bi se postupak popravka pojednostavnio, uspostavit će se europska internetska platforma s nacionalnim odjeljcima koja će potrošačima pomoći u pronalasku lokalnih servisera, prodavatelja obnovljene robe, kupaca neispravne robe ili inicijativa za popravak pod vodstvom zajednice poput kafića za popravke.
Poticanje usluga popravka
Novim pravilima želi se potaknuti razvoj tržišta usluga popravka u Uniji te osigurati cjenovno pristupačne popravke. Proizvođači će trebati osigurati rezervne dijelove i alate po razumnoj cijeni. Uz to, neće smjeti upotrebljavati ugovorne klauzule ni hardverske ili softverske tehnike koje ometaju popravak robe. Proizvođači ne smiju sprječavati nezavisne servisere u upotrebi rabljenih rezervnih dijelova i dijelova izrađenih s pomoću 3D ispisa. Osim toga, ne smiju odbiti popravak proizvoda samo iz ekonomskih razloga ili zato što ga je netko već prije popravljao.
Promicanje cjenovno pristupačnog popravka
Kako bi popravci bili cjenovno pristupačni, svaka država članica morat će provesti barem jednu mjeru promicanja popravka poput vaučera i fondova za popravak, informativnih kampanja, tečaja popravaka ili potpore radionicama za popravak pod vodstvom zajednice.
„Potrošačko pravo na popravak proizvoda sada postaje realnost. Bit će jednostavnije i jeftinije popraviti proizvode nego kupovati nove, skuplje. To je značajno postignuće Parlamenta i dokaz njegove predanosti osnaživanju potrošača u vrijeme borbe protiv klimatskih promjena. Ovim se zakonom produljuje jamstveno razdoblje za dodatnih 12 mjeseci ukoliko se potrošači odluče na popravak. Također se osigurava bolji pristup rezervnim dijelovima te jednostavnijem, jeftinijem i bržem popravku.“ – izjavio je izvjestitelj René Repasi (S&D, Njemačka).
Nakon što Vijeće odobri direktivu i ona bude objavljena u Službenom listu, države članice EU-a imat će 24 mjeseca da je prenesu u nacionalno pravo.
Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj / Ekovjesnik