„Zelene“ prakse zračnih prijevoznika nisu potkrijepljene provjerljivim znanstvenim dokazima

Europska komisija i nacionalna tijela za zaštitu potrošača poduzimaju mjere protiv 20 zračnih prijevoznika zbog zavaravajućih praksi zelenog marketinga

Nakon upozorenja Europske organizacije za zaštitu potrošača (BEUC), Europska komisija i tijela EU-a za zaštitu potrošača (Mreža za suradnju na zaštiti potrošača - CPC) uputili su 20 zračnih prijevoznika dopise u kojima je navedeno nekoliko vrsta potencijalno zavaravajućih tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš i pozvali ih da u roku od 30 dana usklade svoju praksu sa zakonodavstvom EU-a o zaštiti potrošača.

Mreža CPC (Network of Consumer Protection Cooperation), na čelu s belgijskom Glavnom upravom za gospodarsku inspekciju, nizozemskim tijelom za potrošače i tržišta, norveškim tijelom za zaštitu potrošača i španjolskom Glavnom upravom za potrošačka pitanja, primarno se bavila tvrdnjama zračnih prijevoznika da se emisije CO₂ iz letova mogu kompenzirati klimatskim projektima ili upotrebom održivih goriva, čemu bi potrošači mogli doprinijeti plaćanjem dodatnih naknada.

Europska komisija priopćila je kako se navedene prakse mogu smatrati zavaravajućim radnjama ili propustima zabranjenima na temelju članaka 5., 6. i 7. Direktive o nepoštenoj poslovnoj praksi. Naime, zračni prijevoznici još nisu potvrdili da imaju pouzdane znanstvene dokaze za te tvrdnje.

Nekoliko zavaravajućih praksi

Utvrđeno je kako je 20 zračnih prijevoznika odgovorno za nekoliko vrsta zavaravajućih praksi. Među njima je stvaranje pogrešnog dojma da se plaćanjem dodatne naknade za financiranje klimatskih projekata s manjim utjecajem na okoliš ili za potporu uporabi alternativnih zrakoplovnih goriva mogu smanjiti ili u potpunosti kompenzirati emisije CO₂. Nadalje, zračni prijevoznici upotrebljavaju pojam „održiva zrakoplovna goriva” (Sustainable Aviation Fuel - SAF) bez dokazivanja stvarnog utjecaja takvih goriva na okoliš, kao i pojmove „zeleno”, „održivo” ili „odgovorno” u apsolutnom smislu ili druge implicitne tvrdnje o prihvatljivosti za okoliš.

Tvrdnje o prelaženju na nultu neto stopu emisija stakleničkih plinova ili bilo kakvu buduću razinu okolišne učinkovitosti navode se bez jasnih i provjerljivih obveza, ciljeva i neovisnog sustava praćenja. Prikazivanjem „kalkulatora” emisija CO2 potrošačima za određeni let ne nude znanstvene dokaze o tome je li takav izračun uopće pouzdan i kako se do njega dolazi, a usporedba letova s obzirom na emisije CO₂ potrošačima se prikazuje bez dostatnih i točnih informacija o elementima na kojima se ta usporedba temelji.

Usklađivanje poslovne prakse sa zakonodavstvom EU-a o zaštiti potrošača

Europska komisija i tijela za zaštitu potrošača pozvale su stoga zračne prijevoznike da odgovore u roku od 30 dana i predlože mjere za rješavanje problema koji proizlaze iz njihovih tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš u skladu s pravom EU-a o zaštiti potrošača. Nakon zaprimanja odgovora, Europska komisija organizirat će sastanke s Mrežom CPC i zračnim prijevoznicima kako bi se raspravilo o predloženim rješenjima. Osim toga, pratit će daljnju provedbu dogovorenih promjena. Ako dotični zračni prijevoznici ne poduzmu potrebne korake za rješavanje problema navedenih u dopisu, tijela za zaštitu potrošača mogu poduzeti daljnje provedbene mjere koje uključuju i sankcije.

Ovim se djelovanjem namjeravaju utvrditi zahtjevi za potkrepljivanje i priopćavanje tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš kako bi se poslovna praksa u cijelom sektoru zračnog prometa uskladila sa zakonodavstvom EU-a o zaštiti potrošača.

„Ako želimo da se potrošači ponašaju odgovorno, moramo im pružiti točne informacije. Sve više putnika brine o svom ekološkom otisku i odabire ekološki učinkovitije proizvode i usluge. Zaslužuju točne i znanstvene odgovore, a ne nejasne ili lažne tvrdnje. Komisija predano radi na jačanju položaja potrošača u zelenoj tranziciji i borbi protiv zelenog marketinga. Očekujemo da zračni prijevoznici, kao i svi drugi industrijski operateri, odgovorno upotrebljavaju tvrdnje o prihvatljivosti za okoliš.“ – izjavila je potpredsjednica Komisije Věra Jourová, nadležna za vrijednosti i transparentnost.

Europska komisija / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Drveni krov i velika stabla u obnovljenom terminalu američke zračne luke

Nakon više od tri godine radova, jedna od najprometnijih zračnih luka na pacifičkom sjeverozapadu predstavila je svoj prošireni glavni terminal koji sada natkriva drveni krov površine od nevjerojatnih 36.000 četvornih metara. Deseci stabala, tisuće drugih biljaka i prirodno svjetlo koje prodire kroz novi drveni krov stvaraju ugodnu atmosferu u užurbanom i ambiciozno proširenom terminalu.

Borzan: Komisija je potvrdila pravo putnicima na povrat novca

Potpredsjednica Socijalista i demokrata u Europskom parlamentu Biljana Borzan je ispred svoje političke grupe poslala pismo predsjednici Europske komisije Ursuli von der Leyen, predsjedniku vijeća Charlesu Michelu te premjeru Plenkoviću kako je u ovoj krizi za oporavak turizma nužno sačuvati povjerenje putnika u prava koja im jamči EU.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER