U 2024. godini letjelo je više ljudi nego ikada prije

Globalna potražnja u zračnom prometu 2024. dosegla rekordnu razinu

Zahvaljujući velikoj potražnji u zračnom prometu, prošle godine postignut je rekordan broj putnika uz visoku iskorištenost kapaciteta od čak 85,3 posto. Zračni promet tako se itekako oporavio od pada uzrokovanog pandemijom koronavirusa, a broj putnika porastao je za deset posto u odnosu na 2023. godinu, izvijestilo je Međunarodno udruženje zračnog prometa (IATA).

Međunarodno udruženje zračnog prometa (International Air Transport Association - IATA) objavilo je u četvrtak podatke o zračnom prometu za 2024. godinu i prosinac 2024. koji pokazuju rekordno visoku potražnju.

Prošle je godine diljem svijeta putovalo više zračnih putnika nego ikada prije, a zrakoplovi su povećali iskorištenost za 8,7 posto. Popunjeno je bilo čak 83,5 posto raspoloživih sjedala, a s većim brojem putnika nadoknađen je dosad neviđen pad uzrokovan pandemijom koronavirusa. U odnosu na prethodnu godinu zabilježeno je povećanje broja putnika od 10,4 posto, odnosno oko 3,8 posto više nego u pretpandemijskoj 2019. godini.

Cjelogodišnji međunarodni promet porastao je za 13,6 posto u usporedbi s 2023., a kapacitet je porastao 12,8 posto. U cjelogodišnjem domaćem prometu ostvaren je porast od 5,7 posto, dok se kapacitet povećao za 2,5 posto.

Kraj godine dodatno je utjecao na postizanje rekordnih brojki jer je u prosincu 2024. potražnja porasla za 8,6 posto u odnosu na prethodnu godinu, a kapacitet za 5,6 posto. Međunarodna potražnja porasla je za 10,6, a domaća za 5,5 posto. Također, u prosincu 2024. popunjenost sjedala dosegla je rekordnih 84 posto.

Rast je bio posebno snažan u azijsko-pacifičkoj regiji gdje je na međunarodnim letovima ostvaren porast broja putnika od 26 posto. U Europi je ta brojka porasla za 9,7 posto.

„Jedan od razloga rekordne iskorištenosti zrakoplova je taj što zrakoplovne kompanije nisu mogle dovoljno brzo proširiti svoje kapacitete i pustiti u promet dodatne zrakoplove zbog problema s isporukom“, objasnio je glavni direktor IATA-e Willie Walsh.

Daljnje povećanje u 2025.

IATA zapravo bilježi „putničke kilometre“ (Revenue passenger kilometers - RPKs), odnosno kilometre koje zajedno prelete svi putnici. To je zato što 3000 putničkih kilometara može prijeći jedna osoba na dugom letu ili nekoliko kratkih letova, kao i više putnika na kraćim rutama. U 2024. godini tako je ostvareno 4,9 milijardi putničkih kilometara.

„U 2025. godini očekujemo daljnji rast potražnje za oko osam posto, što odgovara dugoročnom prosječnom porastu“, dodao je Walsh.

U IATA-i ističu čvrsto opredjeljenje zračnih prijevoznika da do 2050. postignu neto nulte emisije ugljika. Iako su zračni prijevoznici 2024. uložili rekordne iznose u kupnju održivog zrakoplovnog goriva (Sustainable Aviation Fuel - SAF), njime je bilo pokriveno manje od 0,5 posto potreba za gorivom.

„Nedostaje nam održivog zrakoplovnog goriva i troškovi se moraju smanjiti. Vlade bi mogle ojačati svoju nacionalnu energetsku sigurnost i riješiti ovaj problem davanjem prioriteta proizvodnji obnovljivog goriva iz kojeg se dobiva SAF. Uz osiguravanje opskrbe energijom i povećanje opskrbe SAF-om, preusmjeravanje dijela subvencija za vađenje fosilnih goriva u promicanje obnovljive energije također bi potaknulo prosperitet kroz gospodarsku ekspanziju i otvaranje radnih mjesta“, zaključio je Willie Walsh.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Zračna luka Paris-Charles de Gaulle slavi 50 godina povijesti i inovacija

50. obljetnica Zračne luke Paris-Charles de Gaulle (CDG) slavi se u godini u kojoj je glavni grad Francuske domaćin XXXIII. Ljetnih olimpijskih igara, koje su od velike važnosti i za najveću francusku i drugu najveću europsku zračnu luku. Najvažnija zračna luka Grupe ADP (Aéroports de Paris) prošle je godine opslužila 67,4 milijuna putnika i čvrsto je usmjerena na budućnost.

„Zelene“ prakse zračnih prijevoznika nisu potkrijepljene provjerljivim znanstvenim dokazima

Nakon upozorenja Europske organizacije za zaštitu potrošača (BEUC), Europska komisija i tijela EU-a za zaštitu potrošača (Mreža za suradnju na zaštiti potrošača - CPC) uputili su 20 zračnih prijevoznika dopise u kojima je navedeno nekoliko vrsta potencijalno zavaravajućih tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš i pozvali ih da u roku od 30 dana usklade svoju praksu sa zakonodavstvom EU-a o zaštiti potrošača.

Zagreb izravnim željezničkim linijama povezan sa samo četiri europska grada, a postoji potencijal za još 22 linije

Najnovije istraživanje pod nazivom „Connection Failed“ pokazuje da su europski gradovi i dalje puno bolje povezani zračnim nego željezničkim prometom. Ljude se potiče na letenje, umjesto na vožnju vlakom, unatoč štetnom utjecaju zrakoplovnog prometa na planet. Svrha istraživanja bila je utvrditi postojeće i potencijalne izravne željezničke veze te ih usporediti s brojem izravnih letova na istim rutama.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER