Biljana Borzan: Više od 80 posto građana naišlo je na lažno snižene proizvode
Zamke „Crnog petka“
Hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan u ponedjeljak je u Kući Europe predstavila rezultate istraživanja o iskustvima građana pri online kupovini. Broj građana koji kupuje online i ima povjerenje u online trgovce udvostručio se u odnosu na razdoblje prije pandemije, a čak 67 posto građana čeka rasprodaju poput „Crnog petka“ kako bi obavili kupovinu.
„Moje istraživanje je pokazalo da skoro svi građani kupuju na sniženjima, a 67 posto ih planirano čeka sniženje kako bi nešto kupili. Nažalost, tijekom rasprodaja, poput 'Crnog petka', više od 80 posto ih je naišlo na lažna sniženja, odnosno primijetili su da je snižena cijena ista kao i prije sniženja“, istaknula je Biljana Borzan.
Situacija nije puno bolja ni u EU-u
Europska komisija tijekom pandemije radila je provjeru 176 web trgovina, odnosno 16 000 proizvoda u vrijeme „Crnog petka“. Utvrđeno je da četvrtina sniženih proizvoda stoji koliko i prije sniženja, a 46 posto web trgovina imalo je takve proizvode.
„U Hrvatskoj na probleme kod online kupovine nailazi 29,1 posto građana i to najčešće zbog dostave krivog proizvoda ili proizvoda koji nikad ne budu dostavljeni. Gotovo 17 posto građana prijavljuje probleme koji su posljedica činjenice da žive u Hrvatskoj: nedostatak dostave ili pak manja ponuda audiovizualnih sadržaja nego u drugim državama člancima EU-a“, kazala je Borzan.
- © Max Fisher / Pexels
Online kupovina je u porastu
Istraživanje je pokazalo i da su građani relativno dobro upoznati s činjenicom da EU jamči pravo povrata robe kupljene online 14 dana od dostave, ali su još uvijek zbunjeni oko prava koja proizlaze iz jamstva. Borzan je istaknula kako će zahvaljujući njezinoj Direktivi o osnaživanju potrošača u zelenoj tranziciji, od iduće godine u svim trgovinama biti podsjetnici da je obavezno zakonsko jamstvo dvije godine i da vrijedi za sve proizvode.
„Čak 85,6 posto naših građana smatra da su sniženja veća u zemljama zapadne Europe nego u Hrvatskoj. I u ovom mandatu ću raditi na uvođenju reda na online tržište, prvenstveno kroz bolju kontrolu oglašavanja, manipulativnih praksi te rješavanja specifičnih pitanja naših kupaca poput nedostatka dostave ili geoblokiranja“, rekla je Borzan.
Poručila je građanima da ukoliko nešto zvuči predobro da bi bilo istinito, to vjerojatno i jest. Savjetovala je kupcima da ne zaborave da plaćanje mogu otkazati i preko kartice te da paze na različite tehnike pritiska koje koriste trgovci poput „ostao je još jedan proizvod“ ili „još troje ljudi u ovom trenutku gleda ovaj proizvod“, budući da je najčešće riječ o lažnim tvrdnjama.