Novi vlak pariškog metroa stiže krajem 2025., a već je dobio oznaku Francuskog instituta za dizajn
Moderna, pouzdana i ekološki prihvatljiva, nova klasa vlaka MF19 stavlja tehnologiju u službu udobnosti i sigurnosti putnika
Île-de-France Mobilités, RATP, Alstom i dizajnerska agencija Avant-Première za novu klasu vlakova MF19 nagrađeni su oznakom Janus de l’Industrie koju od 1953. dodjeljuje Francuski institut za dizajn. Time je nagrađen njihov zajednički petogodišnji rad na inovativnom dizajnu novog vozila pariške podzemne željeznice MF19, modularnog vlaka stvorenog da odgovori na potrebe današnjice i izazove sutrašnjice.
Île-de-France Mobilités (IDF Mobilités), organizacija koja kontrolira i koordinira prijevozničke tvrtke koje djeluju u javnom prijevozu na području Pariza i regije Île-de-France, snažno je usredotočena na razvoj dizajna svih svojih novih vozila uz potporu operatera i proizvođača. Oznaka Janus de l’Industrie stoga predstavlja veliko priznanje za doprinos razvoju suvremenog dizajna te poboljšanja udobnosti i sigurnosti putnika u budućim željezničkim, ali i ostalim vozilima – autobusima i tramvajima. Počevši od odabira boja do svjetla, oblika sjedala i unutarnjeg rasporeda, sve je podređeno postizanju što boljeg korisničkog iskustva u svim vrstama javnog prijevoza.
Novi standard pariške podzemne željeznice
Na taj način dizajniran je i novi vlak MF19 (Métro Fer appel d'offres 2019) koji će zamijeniti tri ranije generacije vlakova na osam linija mreže pariške podzemne željeznice (3, 3bis, 7, 7bis, 8, 10, 12 i 13), a isporuka prvih vozila za potrebe linije 10 pariške podzemne željeznice planirana je za kraj 2025. godine. Njihova nabava dio je plana ubrzanja modernizacije mreže metroa, čija će ukupna vrijednost do 2035. godine doseći gotovo 10 milijardi eura.
Moderan, udoban, ekološki odgovoran i pouzdan, MF19 promijenit će svakodnevni život korisnika pariškog metroa. MF19 kombinira vrhunsku tehnologiju i obogaćeno korisničko iskustvo za optimizaciju energetske učinkovitosti, smanjenje ugljičnog otiska te poboljšanje sigurnosti i udobnosti za putnike. Njihova proizvodnja počela je u pogonima Alstoma u Crespinu i Valenciennes-Petite Forêtu u regiji Hauts-de-France na krajnjem sjeveroistoku Francuske, a prve garniture vlakova trenutačno se testiraju.
- © IDF Mobilités
Modularni dizajn i najnovija tehnologija
Modularni vlak MF19 moći će se prilagoditi potrebama i razvoju različitih linija podzemne željeznice te prebaciti s ručne na automatsku vožnju, a proizvest će se u tri različite verzije. Linije 3bis i 7bis koristit će vlakove s četiri vagona ukupne dužine 62 m, dok će na linijama 3, 10 i 12 prometovati vlakovi s pet vagona ukupne dužine 76 m. Za linije 7, 8 i 13 predviđena je 77,4 m duga verzija vlaka, također s pet vagona.
Vlak je otvoren cijelom svojom dužinom, propušta svjetlost, otvara pogled i olakšava kretanje putnika u vozilu. Ovisno o potrebama linija, posebice trajanju putovanja, vlakovi će imati različit raspored sjedala kako bi se olakšala raspodjela putnika i njihova udobnost. Svi vlakovi raspolagat će prostorom rezerviranim za osobe s invaliditetom i smanjene pokretljivosti te će pružati više udobnosti uz reverzibilnu klimatizaciju, ergonomska sjedala, ugodno osvjetljenje, USB priključke i zaslone za informacije putnicima u stvarnom vremenu.
Opremljeni kamerama za videonadzor duž cijele duljine, kao i integriranom kibersigurnosnom zaštitom, vlakovi MF19 značajno će povećati sigurnost putnika.
Ekološki prihvatljiv s recikliranim materijalima i smanjenom potrošnjom energije
Garniture budućih vlakova sadržavat će 20 posto recikliranih materijala, a 98 posto će ih se moći ponovno koristiti na kraju životnog vijeka. Trošit će gotovo 20 posto manje energije od vlakova koji su trenutačno u prometu, od kojih su neka starija od 50 godina, i to zahvaljujući 100-postotnom električnom kočenju i LED sustavu osvjetljenja.
Redizajnirana vozačka kabina opremljena je sustavom pomoći u vožnji, klima uređajem i naprednim tehnologijama pa će MF19 omogućiti veću udobnost, smanjenje umora i bolju radnu sigurnost za vozače. Cjelokupan izgled vlaka i njegova tehnička oprema optimizirani su zahvaljujući 3D digitalnom dizajnu, lako dostupnoj opremi i naprednim digitalnim dijagnostičkim alatima. MF19 omogućit će pojednostavljenje intervencija te brže i lakše održavanje.
- © IDF Mobilités
Novi vlak MF19 u potpunosti je francuski proizvod
Ugovor za isporuku 410 MF19 vlakova u vrijednosti od 2,9 milijardi eura s Alstomom je potpisan krajem 2019. godine, a RATP i Île-de-France Mobilités dodatno su u veljači 2024. naručili još 103 vlaka za obnovu linija 8, 12 i 13 u vrijednosti od preko 800 milijuna eura. Rad na dizajnu novih vlakova počeo je u ožujku 2020., a dvije godine kasnije, u ožujku 2022. započela je njihova proizvodnja.
U projektu sudjeluje osam od 16 Alstomovih pogona u Francuskoj, a na njemu radi ukupno 2300 zaposlenika Alstoma, uključujući 700 inženjera.
Stjepan Felber | Ekovjesnik