Veliki brodovi za krstarenje više nisu dobrodošli u Nici
Nissa la Bella: Odlučno ne „plutajućim hotelima“ i prekomjernom turizmu!
Gradonačelnik Nice Christian Estrosi potpisao je u petak odluku kojom se od 1. srpnja 2025. u ovom poznatom francuskom turističkom središtu zabranjuje pristajanje brodova za krstarenje s kapacitetom većim od 900 putnika.
„Turizam da, ali ne i prekomjerni turizam! Već smo spriječili betonizaciju Nice, stoga ne dopuštamo da prekomjerni turizam uguši grad“, rekao je u petak na konferenciji za medije Christian Estrosi, gradonačelnik petog najvećeg grada u Francuskoj. Prema njegovim riječima, „veliki brodovi za krstarenje zagađuju te dovoze turiste koji ništa ne konzumiraju, a za sobom ostavljaju otpad“. Pritom je mislio na kruzere duže od 190 metara i s kapacitetom većim od 900 putnika, koji ionako ne mogu pristati u maloj gradskoj luci.
Ovom odlukom zabranjuje se pristajanje velikih brodova za krstarenje u pokušaju promicanja održivog turizma pred prijetnjom prekomjernog turizma. Brodovi s kapacitetom manjim od 900 putnika, koji su u pravilu luksuzniji, i dalje su dobrodošli u Nici u čijoj su luci u tijeku radovi na obnovi, modernizaciji i elektrifikaciji.
Tijekom 2025. godine u Nici je predviđeno 125 pristajanja brodova kapaciteta od 32 (Le Ponant) do 694 putnika (Azamara), dok brodovi većeg kapaciteta, trenutačno usidreni u luci Villefranche-sur-Mer istočno od Nice, više neće biti dobrodošli. Od početka godine do 31. ožujka u luci Villefranche-sur-Mer planiran je dolazak šest kruzera američke tvrtke Viking, kapaciteta od 900 do 990 putnika, dok je prošle godine potpisan sporazum s Metropolom Nice Côte d'Azur o prihvatu samo 70 brodova s kapacitetom manjim od 3500 putnika.
- Kruzeri Le Ponant i Azamara Quest u Nici © Port de Nice
Putnicima neće biti dopušteno iskrcavanje
Gradonačelnik Christian Estrosi nema ovlasti zabraniti pristajanje velikih kruzera, ali odlukom koju je potpisao kao predsjednik metropolitanskog područja Nice Côte d'Azur koje uključuje 49 gradova i općina, uključujući Villefranche-sur-Mer, može zabraniti iskrcavanje putnika i njihov prijevoz na organizirane izlete što značajno ograničava poslovanje brodarskih kompanija.
Još uvijek je nejasno može li zabrana doista držati kruzere podalje od obale. Naime, postoji mogućnost da će se brodovi usidriti u nacionalnim vodama dalje od luke te da će se putnici do obale prevoziti u manjim čamcima. Obližnji Cannes već je prije nekoliko godina uveo stroge ekološke propise za kruzere, ali ih ipak nije potpuno zabranio na gradskoj obali.
Na području Nice ove je godine planirano gotovo 90 ticanja kruzera, od čega će dvije trećine biti brodovi s više od 900 putnika. Također, „postoji potražnja za čak 300 000 putnika do 2026. u usporedbi sa 160 000 u 2024.“, kazao je gradonačelnik Nice.
Zabranu kruzera pozdravljaju i lokalni Zeleni te ističu kako je riječ o „golemoj i povijesnoj pobjedi“ te „odlučnoj prekretnici za kvalitetu života, javno zdravlje i zaštitu morskih ekosustava“. Međutim, ukazuju i na problem prevelikog broja velikih jahti koje nastavljaju zagađivati okoliš.
Najava gradonačelnika Nice naišla je na različite reakcije na društvenim mrežama: od podrške preko izražavanja bojazni zbog potencijalnog pada prometa trgovina i restorana do mišljenja kako 15 milijuna putnika međunarodne zračne luke u Nici daleko više doprinose zagađenju okoliša i pretjeranom turizmu.
- Luka Nica © Port de Nice
Primjer iz Cannesa
Kruzerima se općenito loše piše na Azurnoj obali. U Cannesu, kroz koji svake godine prođe više od 400 000 putnika, gradonačelnik David Lisnard, predsjednik Udruge gradonačelnika Francuske, redovito kritizira prisutnost morskih divova usidrenih uz La Croisette te ističe svoju nemoć u rješavanju ovog problema.
Međutim, 2019. godine u Cannesu su uvedeni stroži ekološki propisi kako bi se ograničilo iskrcavanje prevelikog broja putnika i njihovi transferi. David Lisnard sada ističe mogućnost da gradonačelnici francuskih obalnih gradova mogu regulirati promet na širem pomorskom dobru i sankcionirati svaki prekršaj brodarskih kompanija.
Šok i nevjerica u međunarodnom udruženju CLIA
Međunarodno udruženje Cruise Lines International Association (CLIA) priopćilo je u subotu da je „zaprepašteno“ odlukom gradonačelnika Nice. „U interesu lokalnog gospodarstva, kao i putnika koji žele otkriti ovu francusku regiju, pozivamo gradske vlasti da preispitaju ovu odluku“, stoji u priopćenju CLIA-e.
U udruženju ističu kako takve mjere „samo stigmatiziraju industriju krstarenja“ i „ne čine ništa za promicanje održivog turizma“ za čiji se razvoj „aktivno zalažu u partnerstvu s turističkim dionicima na Mediteranu“.
Gradonačelnik Christian Estrosi također je podsjetio da će veliki brodovi za kružna putovanja nedvojbeno biti predmetom UNOC3 Konferencije Ujedinjenih naroda o oceanu, koja će se održati u Nici od 9. do 13. lipnja 2025.
Stjepan Felber | Ekovjesnik