„Autostrada“ na carskim forumima ustupa mjesto javnom prijevozu, pješacima i biciklistima

Šok i nevjerica nakon zatvaranja gradilišta u rimskoj ulici Via dei Fori Imperiali

Nakon 12 godina radova na produžetku linije C rimske podzemne željeznice i izgradnje stanice Colosseo / Fori Imperiali konačno su zatvorena gradilišta na Via dei Fori Imperiali. Rimska prometna arterija sa svojih šest prometnih traka sada izgleda kao autocesta u srcu povijesne jezgre Vječnog Grada i jednog od najpoznatijih arheoloških nalazišta na svijetu.

Naravno, riječ je o privremenom rješenju dok se čeka početak radova na preuređenju središnjeg rimskog arheološkog područja carskih foruma. Prema najavama rimske gradske uprave, prometne trake na Via dei Fori Imperiali bit će ukinute, a na njihovom mjestu nastat će središnja traka namijenjena javnom prijevozu, uz koju će biti izgrađene biciklističke staze. Sav ostali prostor namijenit će se za značajno proširenje pješačkih površina.

  • Kolosej i Via dei Fori Imperiali © Sonya Brady / Unsplash

„Autostrada“ na carskim forumima

Via dei Fori Imperiali proteže se u ravnoj liniji od trga Piazza Venezia i nacionalnog spomenika Viktoru Emanuelu II. ili Oltara domovine (Vittoriano - Altare della Patria) do Koloseja, a otvorena je 1932. godine pod nazivom Via dell'Impero. Njezin izgled nakon zatvaranja gradilišta izazvao je niz kontroverzi, posebno među biciklistima i urbanistima. Među prvima je intervenirao Walter Tocci, savjetnik gradonačelnika Roberta Gualtierija za arheološko-spomeničko središte i bivši zamjenik gradonačelnika, koji je privremeni izgled ulice ocijenio kao „vrlo ozbiljnu pogrešku“.

Ubrzo je uslijedila reakcija rimske gradske uprave, a rimski gradski vijećnik za mobilnost, Eugenio Patanè, najavio je ukidanje šest prometnih traka i novo rješenje koje uključuje središnju traku namijenjenu isključivo javnom prijevozu, dvije biciklističke staze i značajno proširenje pješačke zone, trenutačno ograničene na nogostupe.

Preuređenje Via dei Fori Imperiali dio je šireg plana poboljšanja povijesnog središta, čiji je cilj Rimljanima vratiti ovaj dio grada koji se često smatra ekskluzivnim područjem turista. Na međunarodnom natječaju za redizajn područja carskih foruma i uređenja velikog pješačkog prstena, koji će omogućiti ugodnu šetnju ovim jedinstvenim arheološkim područjem, pobijedio je rimski Studio Labics arhitekata Marije Claudije Clemente i Francesca Isidorija. Njihov rad dio je velikog projekta Monumentalnog arheološkog centra u Rimu (Centro Archeologico Monumentale di Roma – CArMe), čiji je glavni cilj stvaranje nove arheološke šetnice (La Nuova Passeggiata Archeologica) oko Palatina i Kapitola (Campidoglio), čime će se cijelo središnje arheološko područje Rima kvalitetno povezati sa susjednim četvrtima i ostatkom grada.

  • Nova arheološka šetnica (La Nuova Passeggiata Archeologica) © Studio Labics | Roma Capitale

Nova Via de Fori Imperiali

Ključni elementi novog izgleda ove važne rimske prometnice uključivat će velike pješačke zone, zelene površine, panoramske terase i povišene šetnice koje će ponuditi novu perspektivu antičkog Rima.

Istodobno, u obližnjoj ulici Via di San Teodoro već su u tijeku sanacijski radovi s uređenjem kaldrme, sanacijom podloge i poboljšanjem odvodne mreže, koji će prema planu biti završeni do travnja 2025. Posljednja faza radova u ovoj ulici izvodit će se u skladu s obilježavanjem Jubileja 2025., a predviđa uređenje ulice Via del Foro Romano te izgradnju širokih nogostupa i malog trga u podnožju Kapitola.

Ponovna pojava šest prometnih traka na Via dei Fori Imperiali izazvala je veliko negodovanje na društvenim mrežama, posebice u Facebook grupi Salvaiciclisti, u kojoj su se u samo nekoliko sati umnožili ogorčeni komentari, a za 28. travnja najavljeno je i održavanje manifestacije za „spašavanje“ ulice. Među sarkastičnijim komentarima bilo je i onih prema kojima će se ulica tijekom proslave Dana Talijanske Republike (Festa della Repubblica Italiana) 2. lipnja pretvoriti u cestu za oklopna vozila te onih koji su pretpostavili postavljanje naplatnih kućica na autocesti za pristup Koloseju.

>>> Pročitajte još >>> Oaza bioraznolikosti u središtu Vječnog Grada

  • Pogled na Arheološki park Kolosej / Javier Alamo - Pixabay

Brojne kritike gradsku upravu nisu ostavile ravnodušnom, što je osiguralo brzi zaokret. Pobjednički projekt natječaja za preuređenje područja carskih foruma već je dobio sve potrebne suglasnosti, a u narednim tjednima slijedi izrada izvedbenog projekta i objava natječaja. Ako se ispoštuju rokovi, radovi bi mogli početi do kraja godine.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Studio Labics pobijedio na međunarodnom natječaju za redizajn područja carskih foruma u Rimu

Trajanova tržnica - Muzej carskih foruma (Mercati di Traiano - Museo dei Fori Imperiali) bio je idealan prostor za predstavljanje pobjedničkog idejnog rješenja za reorganizaciju središnjeg rimskog arheološkog područja i stvaranje nove arheološke šetnice na području carskih foruma. Na natječaju raspisanom početkom listopada prošle godine pobijedio je rad rimske arhitektonske tvrtke Studio Labics koju vode Maria Claudia Clemente i Francesco Isidori.

Rim pokrenuo veliki međunarodni natječaj za redizajn područja carskih foruma

Grad Rim raspisao je veliki međunarodni natječaj za reorganizaciju središnjeg arheološkog područja i stvaranje nove arheološke šetnice na području carskih foruma i najvažnijih povijesnih lokacija Vječnog Grada. Šetnica će se uz mrežu biciklističkih i pješačkih staza protezati kroz Arheološki park Kolosej i omogućiti bolje razumijevanje antičkog grada.

U Rimu otvoren Arheološki park Celio s novim Muzejom Forma Urbis

Arheološki park Celio (Parco Archeologico del Celio) bit će otvoren svakog dana, s ulazom iz ulice Clivo di Scauro, drevne rimske ceste Clivus Scauri, u neposrednoj blizini ulice Via di San Gregorio koja povezuje Circus Maximus (Circo Massimo) i Kolosej. Celij (Collis Caelius) jedan je od sedam rimskih brežuljaka na kojem se od danas može posjetiti i novi Muzej Forma Urbis.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER