Emisija CO₂ ove godine u Europi manja za 20 milijuna tona i to zahvaljujući električnim vozilima
Europa počinje bilježiti strukturni pad emisija iz prometa
Izvještaj Europske federacije za prijevoz i okoliš (Transport & Environment - T&E) o stanju europskog prometa pokazuje da emisije iz prometa počinju padati usporedno s rastom tržišta električnih vozila. Međutim, smanjenje emisija ugljikovog dioksida ugrožava porast zračnog prometa.
U Europi bi se ove godine emisija CO₂ trebala smanjiti za 20 milijuna tona i to zahvaljujući većem broju električnih automobila na cestama, pokazuje novi izvještaj Europske federacije za prijevoz i okoliš iz Bruxellesa, poznatije kao Transport & Environment (T&E).
Najnoviji izvještaj T&E-a o stanju europskog prometa otkriva da emisije iz prometa strukturno padaju, ali i da smanjenje emisija CO₂ na cestama ugrožava velik porast zračnog prometa. U izvještaju se navodi kako „Europska unija ne bi trebala povlačiti svoje zelene politike, koje su ključne za njezinu energetsku neovisnost, upravo sada kad počinju djelovati“.
Europski prometni sektor emitirao je 1,05 milijardi tona CO₂ u 2024. godini, što je pad od pet posto u odnosu na 1,1 milijardu tona u 2019. godini. Za to su pak uvelike zaslužni električni automobili. Broj baterijskih električnih vozila u voznom parku EU-a doživio je nagli porast, a T&E predviđa da će ih do kraja godine na europskim cestama biti blizu devet milijuna.
„Bez prelaska na električna vozila, u atmosferu bi bilo ispušteno dodatnih 20 milijuna tona CO₂, što je ekvivalentno emisiji iz sedam elektrana na ugljen“, ističe se u izvještaju.
„Zahvaljujući prelasku na električna vozila, Europa se polako oslobađa svoje ovisnosti o nafti, ali još uvijek trošimo stotine milijardi na uvoz iz inozemstva. Sada nije vrijeme za poništavanje ekoloških mjera sigurnosti. Sada je vrijeme da im udvostručimo.” – rekao je William Todts, izvršni direktor T&E-a.
Unatoč napretku, Europa se još uvijek snažno oslanja na uvoz s 96 posto svoje sirove nafte i 90 posto plina koji dolaze iz inozemstva. Dok se Europa i dalje oslanja na uvoz ključnih materijala u proizvodnji baterija kao što su litij (100 %), nikal (75 %) i aluminij (58 %), velika je razlika ipak u tome što se metali mogu reciklirati. Najnovija analiza T&E-a pokazuje da će 2030. godine, tijekom svog vijeka trajanja, električna vozila trošiti samo 20 litara materijala za svoju bateriju u odnosu na više od 12 400 litara goriva za automobil s motorom s unutarnjim izgaranjem. T&E također otkriva kako je Europa u 2024. na uvoz nafte potrošila 250 milijardi eura.
Međutim, uz smanjenje emisija iz automobila bilježi se rast emisija iz zračnog prometa. Europski zračni prijevoznici prošle su godine emitirali 143 Mt CO₂, što je povećanje od gotovo 10 posto u usporedbi s 2023. Emisije iz europskog brodskog prijevoza i dalje su prilično visoke s 195 Mt CO₂, budući da su oba sektora uvelike ovisna o fosilnim gorivima. No ipak, s brodarstvom koje je sada uključeno u tržište ugljika (ETS), oba sektora će prema procjenama T&E-a zajedno prikupiti pet milijardi eura prihoda u 2024. Do kraja desetljeća to bi moglo porasti na 30 milijardi eura godišnje, a „ta se sredstva mogu koristiti za premošćivanje cjenovnog jaza između zelenih e-goriva i tradicionalnih fosilnih goriva“, navode u T&E-u.
Ekovjesnik