Potvrđeni pozitivni učinci smanjenja brzine na pariškoj obilaznici

Na poboljšanje kvalitete zraka već su upućivale početne procjene s kraja listopada prošle godine, a sada je stigla potvrda pariške Agencije za urbanističko planiranje (APUR).

Spuštanjem ograničenja brzine na pariškoj obilaznici Boulevard périphérique sa 70 na 50 km/h, od 1. listopada 2024. poboljšali su se životni uvjeti oko 550 000 stanovnika koji žive u njegovoj blizini, a koji su ujedno među najsiromašnijima i najugroženijima u Parizu, ističu u pariškoj gradskoj upravi.

Transformacija pariške obilaznice Boulevard périphérique posljednjih godina ubrzala se uređenjem novih trgova i javnih prostora kao što su Porte Maillot i Porte de la Chapelle, izgradnjom novih objekata javne namjene i širenjem zelenog pojasa, a prošle godine puštanjem u promet tzv. „Olimpijske trake“ za zajednički i javni prijevoz tijekom Olimpijskih igara u Parizu te uvođenjem ograničenja brzine od 50 km/h. Veliku ulogu u posljednje četiri godine svakako je imala i sadnja više od 50 000 stabala.

Pariška Agencija za urbanističko planiranje (Atelier parisien d’urbanisme - APUR) mapirala je sve te urbane promjene te razvoj mobilnosti i prometa u razdoblju od listopada 2024. do veljače 2025. u usporedbi s istim prethodnim razdobljem. Time se mjerio njihov utjecaj na stambena područja Pariza i općina u njegovom okruženju koje graniče s pariškom obilaznicom.

Sve promjene Boulevarda périphérique i njegovog zelenog pojasa APUR dokumentira već godinama, posebice kroz aktivnosti i radionice koje je 2019. godine pokrenuo Grad Pariz. Ove aktivnosti okupile su 77 općina u regiji Île-de-France kao metropolitanskog područja Velikog Pariza, departmane, državne institucije te organizacije Airparif za praćenje kvalitete zraka u Parizu i regiji Île-de-France i Bruitparif, koja prati onečišćenje bukom na području pariške aglomeracije.

Sadnja drveća, pretvaranje pariških vrata u trgove, smanjenje brzine i uvođenje posebne prometne trake namijenjene zajedničkom i javnom prijevozu bile su kratkoročne mjere predložene s ciljem transformacije ove važne prometnice, a posebna pozornost posvećena je mjerenju njihovog učinka u dužem razdoblju.

Najprometnija gradska prometnica u Europi

Ovisno o dionici, Boulevard périphérique je s 180 000 do 250 000 vozila dnevno najprometnija gradska prometnica u Europi.

Prema posljednjem pregledu tablica u lipnju 2024., promet na obilaznici činilo je 70 posto osobnih automobila, 19 posto lakih teretnih vozila, osam posto teških teretnih vozila i tri posto motocikala. Također je utvrđeno kako je 51 posto vozila bilo u privatnom vlasništvu, a uz 44 posto službenih vozila registrirano je i pet posto vozila sa stranim registarskim oznakama.

Svakako treba istaknuti kako se posljednjih deset godina u Parizu i njegovoj regiji konstantno smanjuje broj registriranih vozila. Pad broja osobnih vozila registriranih u pariškom metropolskom području počeo je 2018. godine, a značajno se povećao 2023., kada je tijekom cijele godine zabilježeno 21 000 manje osobnih automobila i 5 000 manje lakih gospodarskih vozila.

Uz parišku obilaznicu živi gotovo 600 000 stanovnika

U stambenim naseljima u pojasu od 500 metara s obje strane obilaznice Boulevard périphérique živi 597 608 stanovnika, a njihov broj u konstantnom je porastu od 2014. godine. Ovo gusto naseljeno područje uključuje 323 000 stambenih jedinica, uključujući 111 500 socijalnih stanova, osigurava ukupno 374 223 radnih mjesta te raspolaže s 429 sportskih objekata, 545 škola i vrtića, 140 visokoškolskih ustanova, 93 studentska doma te 23 000 soba u 180 smještajnih objekata.

Izvještaj APUR-a pod nazivom „Praćenje promjena u četvrtima duž Boulevarda périphérique i Zelenog pojasa od listopada 2024. do veljače 2025.“ („Suivi des évolutions du Boulevard périphérique et des quartiers de la Ceinture verte d'octobre 2024 à février 2025“) pored podataka iz tjednih biltena Grada Pariza uključuje prostorni prikaz prometnih trendova na pariškoj obilaznici (promet, zagušenja, nesreće, onečišćenje bukom i kvaliteta zraka) te desetak karata za isticanje urbanog okruženja pariške obilaznice. Detaljne analize omogućile su mapiranje prvih rezultata petomjesečnog razdoblja od listopada 2024. do veljače 2025. tijekom kojeg je na snazi bilo aktualno ograničenje brzine od 50 km/h, a odnose se na svaku dionicu obilaznice (čija udaljenost varira od 250 do 600 metara). Svi ovi podaci zabilježeni prije uvođenja prometne trake za zajednički i javni prijevoz 3. ožujka 2025. uspoređeni su s istim razdobljem 2023./2024. godine.

Četiri glavna učinka novog ograničenja brzine od 50 km/h

APUR u svom izvještaju zaključuje kako su se uz tri posto manji protok vozila od listopada 2024. do veljače 2025. prometne gužve smanjile za 16 posto u odnosu na isto razdoblje 2023./2024. godine. U istom razdoblju broj prometnih nesreća smanjio se 17 posto.

Smanjilo se i onečišćenje bukom, osobito noću pa je tako izmjeren prosječni pad od 2,6 decibela (dB).

Iako je mjerenje emisija dušikovog dioksida (NO2) i lebdećih čestica PM10 vrlo složeno i uključuje ispreplitanje različitih čimbenika, a posebice klimatskih, u promatranom razdoblju zabilježen je pad koncentracija NO2 za 12 posto, odnosno pad PM10 čestica za šest posto.

 

  • Kvaliteta zraka u Parizu (usporedba 2007., 2017. i 2023.) značajno se poboljšala zahvaljujući sadnji više od 155 000 stabala, uvođenju 300 školskih ulica i izgradnji više od 550 km biciklističkih staza od 2014. godine. Ulice posvećene pješacima uvelike pomažu u smanjenju onečišćenja zraka. Izvor: Airparif © Ville de Paris

Anne Hidalgo: „Sada u Parizu udišemo čišći zrak!“

„U deset godina, onečišćenje zraka smanjilo se za 40 posto. Ove nedjelje možemo napraviti još jedan veliki korak za poboljšanje kvalitete zraka i izglasati 500 novih vrtnih ulica diljem Pariza!“, poručila je pariška gradonačelnica Anne Hidalgo.

„Uz smanjenje koncentracija dušikovog dioksida (NO2) za 12 posto i smanjenje čestica PM10 za šest posto štitimo zdravlje najugroženijih među nama. Onečišćenje bukom, posebice u noćnim satima, također je značajno smanjeno i to za 2,6 dB, iako smo između listopada 2023. i 2024. izmjerili smanjenje od čak 3,1 decibela. Ljudima koji žive u blizini obilaznice to omogućuje bolji san i poboljšanje zdravlja“, kazao je zamjenik pariške gradonačelnice David Belliard.

„Gužve u prometu smanjene su za 16 posto i to uz gotovo jednak protok vozila. Na kraju, smanjio se i broj prometnih nesreća i to za 17 posto. Smanjenjem ograničenja brzine na 50 km/h uspjeli smo izbjeći potencijalno teške ozljede i smrtne slučajeve, što je svakako jedan od najvažnijih učinaka“, dodao je Belliard.

Politička hrabrost pariške gradske uprave isplatila se unatoč pritiscima

Izvještaj APUR-a pokazuje da su se poboljšali životni uvjeti za stanovnike koji žive u blizini obilaznice, kao i za one koji je svakodnevno koriste. Pariška gradska uprava tu nije stala, već je 3. ožujka uvela posebnu prometnu traku za zajednički i javni prijevoz koja bi trebala rezultirati daljnjim smanjenjem onečišćenja zraka i buke, ali i smanjenjem broja automobila na obilaznici.

„Na ove mjere odlučili smo se kako bismo smanjili onečišćenje koje utječe na zdravlje najsiromašnijih, ali i kako bismo poboljšali veze između Pariza i susjednih općina. Ovo je bio tek prvi korak našeg projekta otvaranja Pariza prema njegovoj regiji kojim ćemo Boulevard périphérique pretvoriti u zeleni urbani bulevar“, zaključio je David Belliard.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Školske ulice smanjile onečišćenje dušikovim dioksidom u prosjeku do 30 posto

Eksperimentalno pokrenut u sklopu provedbe mjera fizičkog distanciranja tijekom pandemije koronavirusa i s ciljem smanjenja onečišćenja zraka, program „Školske ulice“ („Rues aux écoles“) postiže izvrsne rezultate. Osim osiguranja sigurnog kretanja i boravka djece u prostoru ispred škola i dječjih vrtića te dodatnog ozelenjivanja javnog prostora, programom je postignut velik napredak u smanjenju onečišćenja zraka.

Na pariškoj obilaznici od danas vrijedi novo ograničenje brzine

Do 10. listopada 2024. duž pariške obilaznice Boulevard périphérique bit će postavljeno 160 prometnih znakova ograničenja brzine na 50 km/h. Brzinom većom od dopuštene moći će voziti isključivo hitna vozila, a jedna prometna traka i dalje ostaje rezervirana za zajednički prijevoz, javni prijevoz, taksije, vozila za sanitetski prijevoz i prijevoz osoba s invaliditetom.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER