Smanjenje brzine mijenja ponašanje vozača i smanjuje broj prometnih nesreća

Koji su ohrabrujući rezultati dosadašnje provedbe mjere ograničenja brzine od 50 km/h na pariškoj obilaznici Boulevard Périphérique?

Najnovije ograničenje brzine od 50 km/h na pariškoj obilaznici Périphérique već daje obećavajuće rezultate u pogledu smanjenja buke i prometnih nesreća. Početne procjene ističu sveukupno poboljšanje, iako tek treba dokazati učinke na smanjenje onečišćenje iz prometa.

„Više prometnih gužvi“, „gubljenje vremena“, „više prometnih nesreća“ pa čak i „još više onečišćenja“ najčešći su komentari vozača nezadovoljnih najnovijim ograničenjem brzine i njezinim smanjenjem sa 70 na 50 km/h na pariškoj obilaznici. Prema njima, kao i prema pariškoj oporbi, ova mjera pariške gradske uprave ima samo nedostatke. Suprotno tome, Anne Hidalgo i njezini suradnici odlučno brane i ističu prednosti ove odluke, koja se primjenjuje od 1. listopada 2024.

Značajno smanjenje buke i prometnih nesreća

Nakon uvođenja ograničenja brzine, Grad Pariz na svojim internetskim stranicama svakog tjedna objavljuje podatke o buci, kvaliteti zraka, prometnim nesrećama i gužvama, kao i o prosječnoj brzini prometa u usporedbi s onima izmjerenima prethodne godine u istom razdoblju. Time će se omogućiti konkretno praćenje utjecaja ograničenja brzine od 50 km/h koje je stupilo na snagu početkom listopada 2024. godine.

Prve objavljene brojke ukazuju na pad noćne buke od 2,6 decibela te smanjenje broja prometnih nesreća za 68 posto. Ovi rezultati ohrabruju, iako neki stručnjaci pozivaju na oprez pri njihovom tumačenju s obzirom na to da su zabilježeni u kratkom razdoblju.

Manja, ali stabilna brzina tijekom cijelog dana

Prema podacima organizacija Airparif za praćenje kvalitete zraka u Parizu i regiji Île-de-France te Bruitparif, koja prati onečišćenje bukom na području pariške aglomeracije, prosječna brzina vozila noću je pala na 55,1 km/h, čime se poboljšala protočnost prometa. S druge strane, dnevna brzina stagnira oko 37,3 km/h, bez značajnije promjene od uvođenja nove mjere. U svakom slučaju, Grad Pariz već je zadovoljan pozitivnim učinkom ovog ograničenja brzine, naglašavajući da manje promjene u prometnim trakama pomažu smanjiti prometne gužve (-37 %) i broj prometnih nesreća (-68 %).

Grad Pariz je tijekom deset proteklih godina provodio niz specifičnih mjera za smirivanje buke i bolju zaštitu lokalnog stanovništva. Zvučna izolacija ugrađena je duž 50 posto prometnih žila kucavica te je zabilježeno smanjenje buke od 2,4 do 4,4 decibela. Prema Bruitparifu, smanjenjem brzine sa 70 na 50 km/h duž pariške obilaznice očekuje se smanjenje buke od 2,3 do 2,8 decibela, a u Gradu Parizu ističu i podatak kako je smanjenje brzine s 80 na 70 km/h u 2014. godini dovelo do smanjenja broja prometnih nesreća za 19 posto, dok su se stradavanja vozača motocikala smanjila za 25 posto.

Osim toga, od 2020. godine Grad Pariz je duž obilaznice ubrzao aktivnosti sadnje drveća pa je u tom rubnom dijelu grada posađeno već 50 000 stabala, a sadnja će se nastaviti do 2030.

  • Odluka Grada Pariza o uvođenju smanjenja brzine sa 70 na 50 km/h na kružnoj obilaznici Boulevard Périphérique provodila se postupno od 1. listopada, a do 10. listopada 2024. postavljeno je 160 novih prometnih znakova ©  Ville de Paris

Još uvijek bez potvrde smanjenja onečišćenja zraka

Trenutačne rezultate o onečišćenju zraka teže je procijeniti. Christine Buisson, prometna stručnjakinja sa Sveučilišta Gustave-Eiffel, tako ističe kako se emisije dušikovog dioksida i lebdećih čestica još uvijek nisu značajno smanjile.

„Ograničenje brzine izravno utječe na smanjenje rizika od prometnih nesreća. To je opće poznata činjenica. Međutim, smanjenje broja prijeđenih kilometara automobilom ostaje ključ trajnog poboljšanja kvalitete zraka, što je cilj koji zahtijeva alternativna prometna rješenja. Ovo smanjenje brzine smanjuje broj i ozbiljnost nesreća, ali zasad nema značajan utjecaj na onečišćenje zraka.“ – kazala je Christine Buisson, specijalizirana za promatranje i modeliranje putovanja, a posebno upravljanje autocestama i pariškim RER-om (Réseau Express Régional), sustavom prigradske željeznice i brzog prijevoza.

„Smanjenjem brzine sa 70 na 50 km/h, u slučaju nesreće, jačinu sudara možemo gotovo prepoloviti što značajno umanjuje mogućnost nesreće sa smrtnim ishodom. Ako automobil koji se kreće brzinom od 70 km/h sustigne automobil koji se kreće brzinom od 50 km/h, postoji jasna opasnost od sudara. S druge strane, ako automobil koji se kreće brzinom od 50 km/h i sustigne automobil koji se kreće istom brzinom, nesreća se najvjerojatnije neće dogoditi. Također, u obzir se moraju uzeti drugi čimbenici kao što su, primjerice, budnost i stanje vozača ili čak svjetlina i stanje automobila. Sa stajališta sigurnosti na cestama, najnovije ograničenje brzine ipak utječe na smanjenje rizika od nesreća i, ako se dogode, smanjenje njihove težine.“ – zaključuje Buisson.

Traka rezervirana za dijeljenje automobila

U okviru novog Klimatskog plana Grada Pariza za razdoblje od 2026. do 2030., na obilaznici će se uvesti prometna traka namijenjena zajedničkom i javnom prijevozu, što je već uvedeno tijekom Olimpijskih igara u Parizu. Ova prometna traka koristit će se od ponedjeljka do petka i to od 7:00 do 10:30 i od 16:00 do 20:00 sati.

Država se stoga obvezala na uvođenje nove regulacije prometa na pariškoj obilaznici i prometnicama A1 i A13 od početka 2025. kako bi se nedavne „olimpijske trake“ ovjekovječile kao trake rezervirane za zajedničko korištenje automobila, javni prijevoz, taksije, vozila osoba s ograničenom sposobnošću kretanja i hitna vozila. Grad Pariz pokrenuo je petogodišnju studiju s godišnjim izvješćima o nekoliko pokazatelja (zrak, buka, fluidnost, korištenje rezervirane trake i sl.), a nadzor će se provoditi u suradnji s državnim tijelima.

Očekuje se dugoročna procjena

Iako su prvi rezultati ograničenja brzine ohrabrujući, Grad Pariz najavljuje redovito objavljivanje ažuriranih pokazatelja. U roku od godine dana planira se potpunija analiza kako bi se procijenili dugoročni učinci ove mjere, kako na promet, tako i na onečišćenje zraka i kvalitetu života 550 000 stanovnika koji žive u pojasu od 500 metara s obje strane pariške obilaznice.

U Gradu Parizu ističu kako je onečišćenje bukom drugi uzrok prekomjerne smrtnosti prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji (WHO) te dodaju kako su 2021. godine regionalne zdravstvene službe i Airparif procijenili da onečišćenje zraka u regiji Île-de-France svake godine uzrokuje 7900 preuranjenih smrtnih slučajeva. Zahvaljujući prometnoj politici koju Grad Pariz provodi posljednjih deset godina, automobilski promet pao je za čak 40 posto, tijekom navedenog razdoblja u blizini glavnih prometnica uočen je i pad različitih zagađivača prisutnih u zraku i to za 30 do 50 posto, dok se broj smrtnih slučajeva uzrokovan lebdećim česticama smanjio za 40 posto, odnosno s 10 000 na 6200 godišnje.

U međuvremenu, oko ove mjere Grada Pariza uobičajeno se nastavljaju kontroverze, a Parižani ne bi bili Parižani da svatko od njih nema svoje čvrsto mišljenje o ovoj temi, zar ne?

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Školske ulice smanjile onečišćenje dušikovim dioksidom u prosjeku do 30 posto

Eksperimentalno pokrenut u sklopu provedbe mjera fizičkog distanciranja tijekom pandemije koronavirusa i s ciljem smanjenja onečišćenja zraka, program „Školske ulice“ („Rues aux écoles“) postiže izvrsne rezultate. Osim osiguranja sigurnog kretanja i boravka djece u prostoru ispred škola i dječjih vrtića te dodatnog ozelenjivanja javnog prostora, programom je postignut velik napredak u smanjenju onečišćenja zraka.

Na pariškoj obilaznici od danas vrijedi novo ograničenje brzine

Do 10. listopada 2024. duž pariške obilaznice Boulevard périphérique bit će postavljeno 160 prometnih znakova ograničenja brzine na 50 km/h. Brzinom većom od dopuštene moći će voziti isključivo hitna vozila, a jedna prometna traka i dalje ostaje rezervirana za zajednički prijevoz, javni prijevoz, taksije, vozila za sanitetski prijevoz i prijevoz osoba s invaliditetom.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER