Čak i kad ruši, Beč misli na zaštitu klime i očuvanje resursa
U Beču počela demontaža dvorane Sport & Fun Halle Leopoldstadt s naglaskom na recikliranje i ponovnu uporabu materijala
U Beču se ovih dana ruši stara sportska dvorana, pri čemu se posebna pažnja posvećuje očuvanju materijala radi ponovne upotrebe, uštede resursa i zaštite klime. Dio materijala bit će iskorišten za novi autobusni terminal koji će se uskoro graditi na istom mjestu.
U drugom bečkom okrugu Leopoldstadt u tijeku su pripreme za izgradnju novog terminala za autobuse koji prometuju na dugim relacijama. Novi autobusni terminal gradit će se na mjestu stare dvorane Sport & Fun Halle Leopoldstadt. No, postojeća dvorana ne ruši se na tradicionalan način – demontažni radovi usmjereni su na ponovnu uporabu kako bi se uštedjeli resursi i zaštitila klima.
Cilj je velik dio građevinskih elemenata i materijala integrirati u ciklus ponovne uporabe i tako doprinijeti smanjenju emisija i otpada. Radovi će trajati oko tri mjeseca i prvi su korak do realizacije budućeg centralnog terminala za autobuse koji prometuju na dugim relacijama.
Poseban je naglasak na pažljivom rastavljanju i očuvanju građevinskih elemenata koji se mogu ponovno upotrijebiti. Riječ je o oko 165 tona čeličnih konstrukcija, među kojima su rešetkasti nosači, potpore, grede i čvorni limovi – sve to se pažljivo rastavlja i dokumentira.
Osim toga, stručno će se ukloniti i za ponovnu upotrebu pripremiti i elementi fasade koji uključuju više od 3900 kvadratnih metara krovne površine od trapeznog lima, svjetlosne kupole, dijelove galerijske etaže te dijelove tehničke opreme poput kontejnerskih modula.
Uz demontažu građevinskih elemenata, na gradilištu se obrađuje i mineralni građevinski otpad. Iz postojećeg materijala odvaja se visokokvalitetni materijal koji se može reciklirati te iskoristiti za buduće građevinske projekte. Više od 3000 tona asfaltnog i betonskog otpada te otpada od cigle prerađuje se na licu mjesta, a dio će biti iskorišten i za izgradnju novog međunarodnog autobusnog terminala. To konkretno dovodi do manje potrebe za transportom, manje emisija i manjeg opterećenja odlagališta otpada. Sve navedeno označava jasnu predanost održivosti i zaštiti klime u graditeljstvu.
Radovi će trajati otprilike tri mjeseca, a cijeli proces rušenja izvodi se s posebnom pažnjom na okoliš te se stoga koriste metode koje buku i prašinu svode na minimum. Ovaj će projekt zasigurno postaviti nove standarde rušenja usmjerenog na ponovnu uporabu u javnom prostoru te pokazati da urbani razvoj i zaštita klime idu ruku pod ruku.
„Rušenje ove dvorane označava početak nove faze u bečkom okrugu Leopoldstadtu. Planirani autobusni terminal postat će središnja lokacija za mobilnost usmjerenu na budućnost i pristupačnu cijenu, a prvi korak prema tome već je usmjeren na održivost i ponovnu upotrebu“, kaže Oliver Stribl, direktor tvrtke Wien Holding GmbH.
Beč već dugi niz godina provodi ambicioznu klimatsku politiku, a programi zaštite klime već su polučili rezultate i doveli do značajnog smanjenja emisija ugljikovog dioksida. Do 2040. austrijska prijestolnica lokalnu emisiju stakleničkih plinova namjerava svesti na nulu, a do 2030. se očekuje smanjenje emisija za 55 posto po stanovniku u usporedbi s 2005. godinom. Ovaj je cilj moguće postići dosljednim prelaskom na obnovljive izvore energije. Istovremeno je nužno drastično smanjiti potrošnju energije u svim područjima, osobito kada je riječ o gradnji ili prenamjeni zgrada te grijanju, hlađenju i opskrbi toplom vodom.
Izgradnja novog bečkog autobusnog kolodvora trebala je početi još krajem 2022., a otvaranje je bilo planirano za 2025. godinu. Prema najnovijem planu, njegova izgradnja trebala biti početi u jesen 2025. godine kako bi krajem 2028. onamo mogli pristizati prvi autobusi. Terminal će se odlikovati održivim energetskim rješenjima, mjerama ozelenjivanja te rješenjima za smirivanje prometa, a bit će i vrlo dobro povezan javnim prijevozom.
City of Vienna | International Offices – Zagreb / Ekovjesnik