Udruga Sunce objavila polugodišnji izvještaj o radu Zelenog telefona u 2025.

ZELENI TELEFON Udruge Sunce | Svaka prijava, svaka fotografija i svaki poziv mogu biti prvi korak prema čišćem i zdravijem okolišu

Tijekom prvih šest mjeseci 2025. godine putem Zelenog telefona zaprimljeno je ukupno 77 prijava koje se odnose na različite okolišne probleme. Od ukupnog broja zaprimljenih prijava, do kraja lipnja riješeno je njih 44 ili 57 posto. Ovaj postotak rješavanja pokazuje prostor za daljnje unaprjeđenje, osobito u složenijim slučajevima koji uključuju nadležne institucije i dugotrajnije upravne postupke.

Najčešće prijavljeni slučajevi

Daleko najviše prijava, njih 21 (27 %) odnosilo se na otpad, što potvrđuje da je neadekvatno gospodarenje otpadom i dalje ključni okolišni izazov u regiji. Slijedi 18 (24 %) prijava vezanih uz more koje uključuju onečišćenje morskog okoliša.

Pitanja zelenih površina (12 prijava / 16 %) također su se istaknula, dok su teme poput voda, životinja, šuma, buke i zraka bile rjeđe, no jednako važne s aspekta zaštite okoliša.

Najveći broj prijava zabilježen je u siječnju i svibnju, a trend se nastavlja i u lipnju, što se može povezati s početkom turističke sezone kada dolazi do porasta osjetljivosti na onečišćenja mora. Svatko tko primijeti onečišćenje mora dužan odmah o tome obavijestiti nadležne službe i građani to zaista ozbiljno shvaćaju.

S obzirom da je turistička sezona još uvijek traje, iz Udruge Sunce podsjećaju da je o onečišćenju mora potrebno obavijestiti nadležnu lučku kapetaniju ili njezine ispostave  (za onečišćenja od strane fizičkih osoba, vlasnika ili zapovjednika brodova/brodica) i županijski centar 112 (za iznenadna onečišćenja mora i izvanredne prirodne događaje u moru koje propisuje Nacionalni plan).

Potrebno je navesti točan datum i vrijeme onečišćenja, lokaciju (po mogućnosti GPS koordinate) te podatke o mogućem izvoru onečišćenja (npr. vrsta i registracija broda, ime plovila, podaci o vlasniku ili zapovjedniku), a ako je moguće, dostaviti i foto ili video dokumentaciju.

Slučaj sječe kestena u Gundulićevoj ulici u Splitu

U siječnju je zaprimljena prijava uništavanja drvoreda u Gundulićevoj ulici u Splitu. Prema dojavi građana, nekoliko stabala je uklonjeno zbog radova u sklopu „Projekta poboljšanja vodno-komunalne infrastrukture aglomeracije Split - Solin“. Prilikom iskopa u Gundulićevoj ulici oštećeni su korijeni šest stabala kestena, visokih do 15 metara.

Unatoč jasnim odredbama GUP-a Grada Splita o zaštiti zelenila, uključujući konkretno i drvored u Gundulićevoj ulici, tvrtka Parkovi i nasadi d.o.o. uklonila je šest stabala, uz objašnjenje da su zbog oštećenja korijenskog sustava postala nestabilna i opasna za prolaznike i promet. Iz zaprimljenih odgovora nije bilo jasno temeljem kojih akata i stručnih metoda je procijenjeno da stabla predstavljaju prijetnju, a nije dostavljena ni dokumentacija o eventualnim razmatranim preventivnim mjerama. Investitor, Vodovod i kanalizacija Split štetu treba nadoknaditi sadnjom novih stabala.

„Smatramo da u cijeloj priči izostaje i ključna komponenta – valorizacija stabala. Stabla u gradu nisu samo estetski ukras, ona su ključni elementi za očuvanje kvalitete zraka, smanjenje buke, regulaciju temperature i ublažavanje posljedica klimatskih promjena. Iako su kesteni bili formalno zaštićeni GUP-om, nije procijenjena njihova ekološka i financijska vrijednost, niti je utvrđena visina nastale štete. U zemljama poput Švicarske ili Velike Britanije, šteta se jasno vrednuje. Primjerice, sječa stabla u urbanim sredinama može rezultirati novčanom kaznom od više desetaka tisuća eura po stablu, ovisno o vrsti, veličini i starosti stabla. Bez uvođenja takvog standardiziranog pristupa i u Hrvatskoj, gubi se mogućnost konkretne financijske odgovornosti, a zelenilo će i dalje biti kolateralna žrtva građevinskih radova, proširenja parking zona i slično.“ – ističu u Udruzi Sunce.

Na panel raspravi u organizaciji Permakulture Dalmacija 12. lipnja, istaknuto je da je neprihvatljivo što građani nisu bili pravovremeno informirani o posljedicama radova, kao ni uključeni u raspravu koja bi omogućila davanje konstruktivnih prijedloga za preventivne mjere. Ovaj slučaj jasno pokazuje koliko je nužno:

  • uspostaviti sustavnu i transparentnu zaštitu urbanog zelenila, gdje će svaki zahvat biti popraćen stručnom procjenom i valorizacijom stabala;
  • uvesti standardizirane metode procjene ekološke, estetske i financijske vrijednosti stabala, kako bi se mogla utvrditi visina štete i osigurati odgovornost investitora i izvođača radova;
  • osigurati pravovremenu i jasnu komunikaciju s građanima, kako bi se spriječile nepotrebne nesuglasice i gubitak povjerenja;
  • izmijeniti postojeće procedure i zakonske okvire, kako bi se zaštitilo zelenilo od neodgovornih zahvata u budućnosti.

Udruga Sunce nastavit će pratiti projekt i zagovarati uspostave standarda valorizacije gradskog zelenila te izmjene procedura u budućim infrastrukturnim zahvatima kako bi se spriječile slične situacije.

Suradnja u mreži zelenih telefona

U prvih šest mjeseci rada Zelenog telefona Sunca većina prijava je stigla s područja Splitsko-dalmatinske županije (80 %), dok je manji broj zaprimljen iz Dubrovačko-neretvanske županije (4 %).

Primjetan je rastući trend prijava iz drugih županija – čak 16 %, što ukazuje da komunikacijske kampanje zaista dopiru do šire javnosti te jačaju vidljivost i povjerenje u rad Zelenog telefona i izvan područja koje primarno pokriva. Sunce je članica Mreže zelenih telefona te pokriva područje Splitsko-dalmatinske i Dubrovačko-neretvanske županije.

„Bez obzira na županiju iz koje dolazi prijava, trudimo se savjetovati sve građane koji nam se obrate, te proslijediti informacije nadležnim organizacijama unutar Mreže Zelenih telefona, kako bi prijava bila pravovremeno i učinkovito obrađena. Podsjećamo da mrežu čine organizacije iz cijele Hrvatske koje zajednički pružaju podršku građanima“, ističu u udruzi.

Tako se u drugim županijama možete obratiti ovim udrugama:

  • Šibensko-kninska županija: Ekološka udruga Krka-Knin – ekoloska.udruga.krka@si.t-com.hr
  • Zadarska županija: Eko Zadar – desk@ekozadar.hr
  • Primorsko-goranska županija: Žmergo – zelenitelefon@zmergo.hr
  • Istarska županija: Zelena Istra – irena.burba@zelena-istra.hr, zelena-istra@zelena-istra.hr
  • Grad Zagreb, Bjelovarsko-bilogorska, Sisačko-moslavačka, Brodsko-posavska, Krapinsko-zagorska i Zagrebačka županija: Zelena akcija – zeleni-telefon@zelena-akcija.hr
  • Karlovačka i Ličko-senjska županija: Eko Pan – eko_pan@inet.hr
  • Međimurska, Varaždinska i Koprivničko-križevačka županija: Nobilis – zeo.nobilis@ck.t-com.hr, zeleni.telefon@yahoo.com
  • Osječko-baranjska, Vukovarsko-srijemska, Virovitičko-podravska i Požeško-slavonska županija: Zeleni Osijek – zeleniosijek@zeleni-osijek.hr

Podrška Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost

Projekt „Zeleni telefon – Posudi svoj glas okolišu!” i u 2025. godini sufinancira Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, i to treću godinu za redom. Ova podrška omogućuje održivost servisa i nastavak kvalitetnog rada s građanima i institucijama.

„Prva polovica 2025. godine pokazala je kako građani i dalje aktivno koriste Zeleni telefon kao alat za prijavu problema u okolišu, čime doprinose njegovoj zaštiti i očuvanju. Zeleni telefon ostaje važan alat u zaštiti okoliša kroz suradnju građana i organizacija civilnog društva. U narednom razdoblju nastavit ćemo rad na što učinkovitijem odgovoru na prijave, daljnjem jačanju suradnje s institucijama te educiranju javnosti o pravima i mogućnostima djelovanja“, zaključuju u Udruzi Sunce.

VEZANE VIJESTI

Sve više pariških restorana i trgovina koristi višekratnu staklenu ambalažu

Grad Pariz je krajem lipnja 2021. godine pokrenuo novi zero waste projekt s ciljem rješavanja problema gomilanja ambalažnog otpada. Svakog dana u francuskoj metropoli prikupi se čak 15 tona ove vrste otpada, a zahvaljujući sve većem broju pariških restorana i trgovina koji se uključuju u projekt, sustav pologa na posude za hranu vraća se na velika vrata.

Udruga Sunce o radu Zelenog telefona za 2020.

Upravo je nasipavanje građevinskim materijalom (najčešće šljunkom), kako svjedoče brojne prijave građana/ki te stanje na terenu, često puta ono što se dogodi kad se „dohranjuju“ plaže na Jadranu, ističu u splitskoj Udruzi Sunce.

U Splitu održan okrugli stol „Očuvanje morskog okoliša i obalnog prostora u Hrvatskoj“

Na okruglom stolu pod nazivom „Očuvanje morskog okoliša i obalnog prostora“ Udruga Sunce i Splitsko-dalmatinska županija okupili su stručnjake, predstavnike sektora te angažirane građane. S ciljem rasprave o zaštiti obale i morskog okoliša, iznijeti su ključni izazovi upravljanja obalom i prostornog planiranja, zaštite prirode te utjecaja ljudskih aktivnosti na obalno područje Jadrana.

Pokrenuta online kampanja „Stop nasipavanju“

Udruga Sunce je na svoj Zeleni telefon proteklih godina zaprimila više od 350 prijava o devastaciji obale. Kampanjom „Stop nasipavanju“ stoga se široka javnost želi osvijestiti o rješenjima kojima se umjesto devastacije obale omogućuje zaštita i učinkovito upravljanje morskim okolišem.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER