FZOEU: 105 milijuna kuna za sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila

Iskoristite državne poticaje za kupnju novih električnih ili plug-in hibridnih vozila. Na raspolaganju vam je 90 milijuna kuna za fizičke i pravne osobe te 15 milijuna kuna za javni sektor.

U posljednjih nekoliko godina u Hrvatskoj je evidentan porast električnih i hibridnih vozila: 2012. godine bilo ih je svega 13, dok ih je u 2020. godini registrirano preko 1.300. Njihovom porastu svakako pomažu državni poticaji kao jedna je od ključnih mjera poticanja energetske učinkovitosti u prometu.

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost je u 2021. godini osigurao 105 milijuna kuna za sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila: 90 milijuna za fizičke i pravne osobe te 15 milijuna za javni sektor. Za građane i tvrtke prijavu podnose prodavatelji vozila putem prijavne aplikacije Fonda, dok se javni sektor, kao obveznik Zakona o javnoj nabavi, i dalje treba prijavljivati izravno Fondu. 

Nakon što je Fond objavio Javni poziv za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila (EnU-4/21), prodavatelji će od 10. lipnja od 8 sati putem prijavne aplikacije Fonda korisnike prijavljivati za sufinanciranje. Prijave će se moći podnositi radnim danom (od ponedjeljka do petka) u vremenu od 8-18 sati i subotom u vremenu od 8-13 sati. Unosom obveznih podataka prijavitelja i učitavanjem potrebne dokumentacije u sustav, za korisnika se automatski rezervira dostupan iznos poticaja. Kako bi ostvario pravo na sufinanciranje, kupac u određenom roku mora uplatiti i obvezni minimalni predujam za vozilo, u iznosu od 7 % traženih sredstava Fonda. Za fizičke osobe to će maksimalno biti 4.900 kuna, dok je za pravne osobe do 28.000 kuna.

Na posebnoj stranici Fonda moći će se u realnom vremenu pratiti koliko je točno sredstava iskorišteno, a na njoj će zainteresirani korisnici moći pronaći sve detalje o programu sufinanciranja, kao i popis svih modela vozila za koje je dostupno sufinanciranje te njihova prodajna mjesta.

Kako ističu u Fondu, kada iznos rezerviranih sredstava u prijavnoj aplikaciji dosegne 90 milijuna kuna, poziv za građane i tvrtke će se privremeno zatvoriti i rezervacija sredstava više neće biti moguća

Nabava vozila se sufinancira s do 40 % po vozilu, a maksimalni iznos poticaja ovisi o kategoriji. Za električna vozila L1-L7 kategorije osigurano je do 20.000,00 kuna, za plug-in hibride do 40.000,00 kuna, dok će se za kupnju vozila s električnim pogonom ili čak na vodik moći dobiti do 70.000,00 kuna. Sredstva su dostupna i za vozila N1 kategorije i to plug-in hibridna vozila (do 40.000,00 kuna) te ona s električnim pogonom ili pogonom na SPP, UPP ili vodik, za koja se može dobiti do 70.000,00 kuna. S maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 s električnim, „plug-in“ hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik. 

Građani sufinanciranje mogu ostvariti za jedno novo vozilo, dok tvrtke mogu kupiti i više njih, ali maksimalno mogu dobiti do 400.000 kuna bespovratnih sredstava. I jedni i drugi kupljena vozila moraju zadržati u vlasništvu dvije godine.

Zašto električna vozila?

U Fondu ističu kako električna vozila nemaju emisije štetnih plinova u atmosferu, odnosno njihovim korištenjem smanjuje se štetan utjecaj na okoliš i potrošnja fosilnih goriva, kao i onečišćenje okoliša bukom. Naime, procjenjuje se kako gotovo 20 % stanovnika EU-a pati od buke čije se razine smatraju neprihvatljivima. Također, električna vozila podrazumijevaju smanjenje troškova održavanja te veću sigurnost u prometu, manje porezno opterećenje, a doprinose i društveno odgovornom poslovanju odnosno održivom razvoju. 

  • Detaljne informacije o Programu sufinanciranja električnih vozila u 2021. godini pronađite ovdje.
Prema podacima Energetskog instituta Hrvoje Požar, emisije CO2 u ukupnom domaćem prometu iznose oko 5,6 milijuna tona, od čega na cestovni promet otpada gotovo 3 milijuna tona. U Hrvatskoj  je danas registrirano više od 2 milijuna cestovnih vozila, od čega je gotovo 1,5 milijuna osobnih automobila. Prosječna starost osobnih vozila je više od 12 godina te prosječno osobno vozilo u RH godišnje emitira oko 3 tone CO2.  Međutim, hibridno vozilo godišnje emitira 1 tonu CO2, dok električna vozila uopće nemaju emisija, a k tome ne očišćuju okoliš bukom.

 

Podsjetimo, s ciljem poticanja čistijeg transporta u Hrvatskoj i smanjenja onečišćenja zraka, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost je 2014. godine pokrenuo projekt Vozimo ekonomično, kroz koji se građanima i tvrtkama dodjeljuju bespovratna sredstva za kupnju energetski učinkovitijih vozila. Od 2014. do 2020. godine Fond je sa 153 milijuna kuna sufinancirao nabavu više od 4.500 energetski učinkovitijih vozila (električnih, hibridnih te plug-in hibridnih vozila).

Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Od 25. travnja građani ponovno mogu računati na poticaje za kupnju eko vozila

Od ove srijede, 25. travnja 2018. ponovo kreću poticaji za građane za kupnju eko vozila, najavili su to danas prilikom postavljanja punionice za električne automobile u Gospiću ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić i direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Dubravko Ponoš. Na raspolaganju će biti 12 milijuna kuna, a kroz par tjedana oko 13 milijuna kuna ovakvih poticaja će biti dostupno i za tvrtke.

Autobusi bez vozača na bečkim ulicama

Vozni park bečkog poduzeća za javni prijevoz bogatiji je od prije nekoliko dana za dva nova autonomna autobusa na električni pogon. Projekt je financiralo austrijsko ministarstvo prometa, a njegov je nositelj bečko poduzeće za javni prijevoz „Wiener Linien“.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER