Grad ljubavi želi postati i 100-postotna biciklistička metropola

Svjetski dan bicikla idealna je prilika za pregled dosadašnjih aktivnosti na izgradnji pariške biciklističke infrastrukture

Francuska metropola trenutno raspolaže s više od 1000 km biciklističkih staza, uključujući više od 300 km trajnih i 52 km privremenih staza izgrađenih u vremenu nakon prvog vala pandemije koronavirusa. Potonje su u međuvremenu najvećim dijelom postale trajne, a do 2026. godine planira se izgradnja dodatnih 180 km novih sigurnih i dvosmjernih biciklističkih staza.

Privremene biciklističke staze, poznate kao „coronapistes“, počele su nicati diljem grada u svibnju 2020. i to s ciljem omogućavanja bržeg i sigurnijeg kretanja što većeg broja korisnika i rasterećenja javnog prijevoza tijekom pandemije Covid-19. U međuvremenu su postale trajne – najvećim dijelom dvosmjerne i zaštićene od prometa motornih vozila, a do 2026. godine planira se izgradnja dodatnih 180 km novih biciklističkih staza.

Zahvaljujući velikom porastu broja biciklist(ic)a i sve većoj popularnosti biciklizma, u Parizu se trenutno čak sedam posto svih putovanja obavlja biciklom, u usporedbi s manje od pet posto prije zatvaranja. Ta postignuća za parišku gradsku upravu predstavljaju poticaj za daljnja ulaganja u razvoj biciklističke infrastrukture te unapređenje javnog prostora s ciljem poboljšanja sigurnost biciklist(ic)a i rješavanja problema njegovog dijeljenja – ponajviše s pješacima. Također, širenjem mreže biciklističkih staza središte Pariza nastoji se i kvalitetnije povezati sa širim područjem grada, odnosno njegovim susjednim općinama.

© Clement Dorval / Ville de Paris

Sve nove pariške biciklističke staze izgledat će poput staza izgrađenih tijekom posljednje dvije godine. To znači da će od prometnih traka biti odvojene i zaštićene granitnim rubnjacima, dok se žuti stupići, horizontalna signalizacija i betonski blokovi, korišteni za označavanje i osiguravanje privremenih biciklističkih staza, više ne koristie.

Rok za završetak radova na izgradnji novih staza u središtu grada produžit će se do kraja 2023., odnosno početka 2024. godine. Velik dio planiranih biciklističkih staza izgrađen je u cijelosti ili većim dijelom do kraja prošle godine, primjerice, na mostu Pont de la Concorde ili duž važne prometnice Avenue de la République. Završena je i dvosmjerna staza u ulici Rue du Havre u samom središtu grada koja Bulevar Haussmann s brojnim robnim kućama i trgovinama povezuje sa željezničkim kolodvorom Gare Saint-Lazare, kao i njen nastavak ulicom Rue Tronchet prema crkvi Madeleine i trgu Place de la Concorde. Zbog velikog broja trgovina u ovom dijelu grada posebna se briga posvetila označavanju mjesta za dostavu, a postavljeni su i stalci za više od 150 osobnih i teretnih bicikala.

© Clement Dorval / Ville de Paris

Tijekom ljeta nastavit će se radovi na izgradnji biciklističkih staza u drugim dijelovima grada, primjerice, duž avenija Gambetta, Clichy, Saint-Ouen ili bulevara Boulevard des Invalides. Njihovom realizacijom posebno se omogućuje stvaranje novih parkirališta za bicikle, kao i parkirnih mjesta za osobe smanjene pokretljivosti.

Radovi na stazi u središnjoj pariškoj ulici Rue de Rivoli – svakako najpoznatijoj pariškoj biciklističkoj stazi koja je postala pravi globalni fenomen, dovršeni su do svibnja 2022., a sastojali su se uglavnom od prilagođavanja horizontalne signalizacije i rasvjete. Biciklistička staza u ulici Rue de Rivoli je inače i najprometnija je staza u Francuskoj: 2021. njome je prošlo više od 4,1 milijun bicikala i e-romobila.

Impresivna mreža postojećih i novih biciklističkih staza / Izvor: Grad Pariz

Podsjetimo, nakon prve biciklističke strategije za razdoblje od 2015.-2020. godine, u čiju je provedbu uloženo 150 milijuna eura, pariška gradska uprava je u listopadu 2021. predstavila novu petogodišnju strategiju (2021.-2026.), kojom će dodatno učvrstiti novostečenu titulu biciklističke metropole i nastaviti s ulaganjem u izgradnju biciklističke infrastrukture započetim prije 20 godina. U provedbu nove strategije planira se uložiti više od 250 milijuna eura, odnosno čak 100 milijuna eura više u odnosu na sredstva uložena u prošlom mandatu gradske uprave, a vrijednost radova realiziranih tijekom 2021. godine procjenjuju se na 80 milijuna eura.

© Clement Dorval / Ville de Paris

Velika ulaganja u biciklističku infrastrukturu opravdala su sva očekivanja. Stazom na bulevaru de Sébastopol je 9. lipnja zabilježeno 17.200 prolaza biciklista, što je čini jednom od najfrekventnijih u svijetu, dok se broj korisnika biciklističkih staza u 2020. povećao za čak 60 % u odnosu na 2019. godinu.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Argentinierstraße: U Beču otvorena prva biciklistička ulica prema nizozemskom modelu

Ulica Argentinierstraße u četvrtom bečkom okrugu Wieden oplemenjena je sa 70 novih stabala i 2800 m² zelenih površina nastalih uklanjanjem asfalta. Koncept prve bečke biciklističke ulice prema nizozemskom modelu postavlja nove standarde u Austriji, a središte grada dobilo je važnu biciklističku vezu s novim stambenim naseljima koji niču južno od Glavnog kolodvora.

250 milijuna eura za provedbu nove biciklističke strategije

Razvoj nove biciklističke infrastrukture i rješenja za sigurno parkiranje bicikala te daljnje ulaganje u sustav javnih bicikala... Cilj nove pariške biciklističke strategije za razdoblje od 2021.-2026. godine je 100-postotni biciklistički grad.

Je li Zagreb konačno na putu da postane pravi biciklistički grad?

Na današnjoj redovnoj konferenciji za medije, zamjenik zagrebačkog gradonačelnika Luka Korlaet najavio je radove na izgradnji biciklističke infrastrukture u Zagrebu te posebno istaknuo skori početak realizacije tri projekta kojima će se povećati broj biciklističkih ruta i staza.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER