Obnovljeni Lančani most u Budimpešti ostaje zatvoren za automobile?

Obnova Lančanog mosta (Széchenyi Lánchíd) vrijedna šest milijardi forinti (14,6 milijuna eura)

Jedan od simbola mađarskog glavnog grada, veličanstveni Lančani most, zbog temeljite je obnove zatvoren za sav promet već godinu i pol dana. Prema najavi gradonačelnika Budimpešte, čini se da bi most mogao ostati zatvoren za promet osobnih automobila čak i nakon završetka projekta obnove.

Lančani most (mađ. Széchenyi Lánchíd) i njegova okolica zatvoreni su za promet motornih vozila i pješake od 16. lipnja 2021. godine, a dana 16. prosinca proći će 18 mjeseci tijekom kojih se gradska uprava obvezala obnoviti most i ponovno ga pustiti u promet. Obnova mosta teče predviđenom dinamikom, uskoro će se postaviti završni asfaltni sloj na kolničku površinu, a u studenom će započeti probno opterećenje teškim kamionima.

Sukladno planovima, radovi na obnovi Lančanog mosta u Budimpešti u potpunosti će se završiti do druge polovice 2023. godine, i to na 150. obljetnicu ujedinjenja Budima i Pešte. Obnova je pri samom kraju pa bi 16. prosinca most ponovno trebao biti otvoren za javni prijevoz. U međuvremenu će se na pješačkim stazama i ostalim dijelovima mosta izvoditi manji radovi, nakon čega će se na most vratiti pješaci i biciklisti. Međutim, povratak vozača osobnih automobila ostaje upitan.

  • Gradonačelnik Budimpešte Karácsony Gergely © Grad Budimpešta

Naime, gradonačelnik Budimpešte Gergely Karácsony u petak je za mađarski portal telex.hu izjavio da se razmatra mogućnost trajne zabrane prometa osobnih automobila, čemu u prilog idu prilično čvrsti argumenti lokalnih organizacija i udruga za zaštitu okoliša. Karácsony je dodao kako je automobilski promet preko prvog trajnog mosta na Dunavu u Mađarskoj slab u usporedbi s prometom na drugim mostovima u Budimpešti, ali je ključan za javni prijevoz. Iako odluka o trajnoj zabrani automobilskog prometa još nije donijeta, za nešto više od mjesec dana mostom bi ponovno trebale prometovati linije autobusa 16, 105 i 178. Za odluku o sudbini automobilskog prometa na najspektakularnijem mađarskom mostu još uvijek ima vremena do druge polovice 2023. godine.

  • Lančani most (Széchenyi Lánchíd) u Budimpešti / Blizniak - Pixabay
Széchenyijev lančani most (mađ. Széchenyi Lánchíd) nazvan je po Istvánu Széchenyiju, mađarskom političaru i reformatoru koji je pokrenuo i podržao njegovu gradnju, iako se uobičajeno naziva samo Lančani most. Dizajnirao ga je engleski inženjer William Tierney Clark, a izgradio škotski inženjer Adam Clark, te je otvoren 1849. godine kao prvi trajni most na Dunavu u Mađarskoj kada je smatran jednim od inženjerskih čuda modernog svijeta. Ovaj veličanstveni viseći most spaja Budim na desnoj i Peštu na lijevoj obali Dunava, ukupne je dužine 375 m i visine 14,8 m, a njegov središnji raspon od 202 m bio je sredinom 19. stoljeća jedan od najvećih na svijetu. Struktura mosta od lijevanog željeza ojačana je 1914. godine, a 1945. u Drugom svjetskom ratu srušile su ga njemačke trupe u povlačenju. Most je ponovo izgrađen i otvoren 1949. godine.

 

LEGO lav težak 2,8 tone

Dana 18. listopada na Lančani most su vraćene i obnovljene skulpture lavova koje je isklesao mađarski kipar János Marschalkó, a koje su na most postavljene 1852. godine. Međutim, u četvrtak 27. listopada uz Lančani most postavljena je još jedna velika mačka – skulptura lava napravljena od LEGO kockica! Do kraja studenog LEGO lav u omjeru 1:1 može se vidjeti izbliza, dodirnuti i fotografirati na Trgu Ádáma Clarka, smještenom između Lančanog mosta i uspinjače Budavári  Sikló.

  • LEGO lav vjerna je kopija originalnih skulptura lavova koje je isklesao kipar János Marschalkó © Grad Budimpešta / BKK - Budapesti Közlekedési Központ

Za izradu LEGO lava korišteno je više od 850.000 kockica, izuzetno je detaljan i izgleda točno poput originala: dug je 5,80 m, širok 1,70 m i visok 2,45 m, a težak 2,8 t. Izradio ga je službeni LEGO majstor graditelj Balázs Dóczy, a za to mu je bilo potrebno 560 sati.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Grad Velikih Promjena ne prestaje iznenađivati!

Pariška gradska uprava najavila je uvođenje zone bez automobila u središnjem dijelu grada. Od 2024. godine automobilski promet bit će zabranjen u većem dijelu središnjih pariških arondismana, čime će taj prostor biti rezerviran isključivo za pješake, bicikliste, javni prijevoz, osobe s invaliditetom i lokalno stanovništvo. Za prekršitelje zabrane predviđaju se velike novčane kazne.

Budimpešta: Velik dio lijeve obale Dunava zauvijek će se zatvoriti za automobilski promet

Središnji dio šetališta uz lijevu obalu rijeke Dunav u Budimpešti uskoro će biti zatvoren za promet motornih vozila. Riječ je o dijelu koji se proteže od velebnog Mađarskog parlamenta, južno od Lančanog mosta, sve do Elizabetinog mosta. Radovi na uređenju obale trebali bi započeti u prvoj polovici iduće godine, i to nakon obnove dijela treće linije podzemne željeznice.

Budimpešta dobila još jedan lijep park u središtu grada

Mađarska metropola dobila je još jedan mali, ali lijepo i suvremeno opremljen park na trgu Jókai tér. Kako je riječ o trgu koji nosi ime poznatog mađarskog romanopisca i dramatičara Móra Jókaija, ovaj je javni prostor uređen kao prava zelena oaza za ljubitelje knjiga i čitanja.

Budimpešta dobiva novi most u južnom dijelu grada

Često se kaže da su mostovi najljepši i najpoznatiji simboli prelijepe mađarske metropole. Ovu tvrdnju svakako bi trebao opravdati i novi most koji će se graditi u južnom dijelu grada.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER