Budimpešta ima priliku napraviti važan korak prema zelenijoj budućnosti

Klimatski otpornija i za život ugodnija mađarska prijestolnica

Jedan od simbola mađarskog glavnog grada, veličanstveni Lančani most, zbog obnove je zatvoren za promet osobnih automobila već više od dvije godine. Aktualna gradska vlast na čelu s gradonačelnikom Budimpešte Gergelyjem Karácsonyjem smatra da bi tako trebalo ostati i ubuduće jer bi se time omogućila realizacija projekata uređenja i ozelenjavanja javnog prostora u neposrednoj blizini mosta.

„Lančani most bio je simbol napretka kada je izgrađen sredinom 19. stoljeća, a želimo da to bude i sada, u suvremenom dobu, te da se njegovom obnovom potakne transformacija javnog prostora koji ga okružuje. S glavnim arhitektom Grada Budimpešte, Zoltánom Erőm, i krajobraznim arhitektom Balázsom Grabnerom (Korzó Tervezési Stúdió), predstavili smo planove za uređenje Trga Adama Clarka te Ulice Józsefa Attile i Trga Istvána Széchenyija.“ – kazao je gradonačelnik Budimpešte Gergely Karácsony.

  • Széchenyijev lančani most (mađ. Széchenyi Lánchíd) nazvan je po Istvánu Széchenyiju, mađarskom političaru i reformatoru koji je pokrenuo i podržao njegovu gradnju, iako se uobičajeno naziva samo Lančani most. Dizajnirao ga je engleski inženjer William Tierney Clark, a izgradio škotski inženjer Adam Clark, te je otvoren 1849. godine kao prvi trajni most na Dunavu u Mađarskoj kada je smatran jednim od inženjerskih čuda modernog svijeta. Ovaj veličanstveni viseći most spaja Budim na desnoj i Peštu na lijevoj obali Dunava, ukupne je dužine 375 m i visine 14,8 m, a njegov središnji raspon od 202 m bio je sredinom 19. stoljeća jedan od najvećih na svijetu. Struktura mosta od lijevanog željeza ojačana je 1914. godine, a 1945. srušile su ga njemačke trupe u povlačenju. Most je ponovo izgrađen i otvoren 1949. godine. / © Blizniak - Pixabay

Naime, riječ je o trgu Clark Ádám tér koji se nalazi u Budimu te ulici József Attila utca i trgu Széchenyi tér na suprotnoj, lijevoj obali Dunava u Pešti. Za njihovo uređenje prema predstavljenim planovima potrebno je zadržati postojeću prometnu regulaciju na Lančanom mostu, prema kojoj preko mosta od sredine prosinca prošle godine isključivo prometuju autobusi javnog prijevoznika BKK, taksi vozila i biciklisti. Nakon završetka obnove, koja se očekuje u drugoj polovici 2023. godine, pješaci će ponovno moći koristiti obnovljene pješačke površine, dok se povratak vozača osobnih automobila tijekom posljednje dvije godine stalno dovodio u pitanje.

 

  • Trgovi Clark Ádám tér (lijevo) i Széchenyi tér (desno) mogli bi imati daleko više pješačkih i zelenih površina. © Grad Budimpešta / Korzó Tervezési Stúdió

Mađarska vlada obećala je subvencionirati obnovu Lančanog mosta s iznosom od šest milijardi forinti (16,2 milijuna eura), a iako se radovi bliže kraju ni najmanji dio tog iznosa još uvijek nije uplaćen na račun Grada Budimpešte. Gradske vlasti takvo postupanje mađarske vlade smatraju nedopustivim te ističu kako građani Budimpešte imaju pravo odlučivati ​​o regulaciji prometa i budućnosti svog grada.

„Naš stav je jasan, a konačna odluka ovisi o građanima Budimpešte. Sudbina Budimpešte sada ovisi o tome hoćemo li se mi, građani Budimpešte, zauzeti za svoj grad. Sudjelujte u prvoj skupštini građana Budimpešte!“ – poručio je gradonačelnik Gergely Karácsony.

  • Ulica József Attila utca povezuje dunavsku obalu i Széchenyi tér sa središtem Pešte i Elizabetinim trgom (Erzsébet tér). © Grad Budimpešta / Korzó Tervezési Stúdió

Ususret obilježavanju 150. obljetnice ujedinjenja Budima i Pešte

Mogućnost trajne zabrane prometa osobnih automobila preko Lančanog mosta razmatra se već duže vrijeme, a tome u prilog idu prilično čvrsti argumenti lokalnih organizacija i udruga za zaštitu okoliša. Prema njima je automobilski promet preko prvog trajnog mosta na Dunavu u Mađarskoj manjeg intenziteta u usporedbi s prometom na drugim gradskim mostovima, no Lančani most je zato ključan za javni gradski prijevoz.

Građanke i građani Budimpešte imaju priliku odlučiti o trajnoj zabrani prometa osobnih automobila preko obnovljenog Lančanog mosta i oblikovati zeleniju budućnost svog grada. Svrha skupštine građana je omogućavanje izravnog odlučivanja o određenim pitanjima, a ovaj put riječ je o prometu. U skupštini građana mogu sudjelovati svi građani stariji od 14 godina koji imaju prebivalište u Budimpešti, a elektroničko glasanje traje do 11. lipnja 2023. godine.

 

Realizacijom projekata uređenja i ozelenjavanja javnog prostora u neposrednoj blizini mosta, ali i duž većeg dijela lijeve obale Dunava, obnovio bi se i stvorio funkcionalni i kontinuirani javni prostor, čime bi se konačno riješilo sadašnje kaotično stanje s oštećenim opločenjem i brojnim barijerama, proizvoljno postavljenim reklamnim panoima te većim brojem parkirališta. Obnovom bi se trebalo postići očuvanje i naglašavanje vizure grada uz Dunav poštujući povijesno oblikovanje ovog vrijednog prostora, zatim poboljšanje pristupa obali i samoj rijeci te uspostavljanje fleksibilnog prometnog sustava uz prilagodbu potrebama pješaka i biciklista, novi sustav opločenja i značajno širenje zelenih površina.

  • Gradonačelnik Budimpešte Karácsony Gergely © Grad Budimpešta

„Bez obzira na stranačku pripadnost, svjetonazor ili uvjerenje, čuvajmo naš lijepi grad koji ove godine slavi svoj 150. rođendan.“ – poručio je gradonačelnik Gergely Karácsony.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Obnovljeni Lančani most u Budimpešti ostaje zatvoren za automobile?

Jedan od simbola mađarskog glavnog grada, veličanstveni Lančani most, zbog temeljite je obnove zatvoren za sav promet već godinu i pol dana. Prema najavi gradonačelnika Budimpešte, čini se da bi most mogao ostati zatvoren za promet osobnih automobila čak i nakon završetka projekta obnove.

Budimpešta: Velik dio lijeve obale Dunava zauvijek će se zatvoriti za automobilski promet

Središnji dio šetališta uz lijevu obalu rijeke Dunav u Budimpešti uskoro će biti zatvoren za promet motornih vozila. Riječ je o dijelu koji se proteže od velebnog Mađarskog parlamenta, južno od Lančanog mosta, sve do Elizabetinog mosta. Radovi na uređenju obale trebali bi započeti u prvoj polovici iduće godine, i to nakon obnove dijela treće linije podzemne željeznice.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER