Montpellier uvodi besplatan javni prijevoz

Krajem 2023. godine Montpellier postaje najveći francuski grad s besplatnim javnim prijevozom

Od 21. prosinca 2023. stanovnici Montpelliera moći će se besplatno koristiti prijevozom u gradskoj autobusnoj i tramvajskoj mreži. Ova odluka potaknuta je potrebom smanjenja onečišćenja i emisija iz prometa te poboljšanjem dostupnosti javnog prijevoza svim stanovnicima grada i njegovog metropolitanskog područja.

„Uvođenjem besplatnog javnog prijevoza hrabro napredujemo na putu prema socijalnoj pravdi i zelenoj budućnosti našeg grada“, objavio je na Twitteru početkom veljače gradonačelnik Montpelliera, Michaël Delafosse.

Korištenje javnog prijevoza u Montpellieru je besplatno svakog vikenda još od rujna 2020., a pravo na besplatan javni prijevoz radnim danima od 2021. godine imaju osobe mlađe od 18 i starije od 65 godina. Od 21. prosinca 2023. javni će prijevoz pak biti besplatan tijekom cijelog tjedna i to za sve stanovnike Montpelliera i njegovog metropolitanskog područja. Riječ je o dijelu šireg programa za mobilnost bez emisija vrijednog 150 milijuna eura, a koji također uključuje ulaganje u biciklističke staze i stvaranje gradskih zona bez štetnih emisija.

Stanovnici Montpelliera mogu se prijaviti za izdavanje iskaznice za besplatan javni prijevoz putem aplikacije M’Ticket, za što je potrebno predočiti osobni dokument s fotografijom kao dokaz o prebivalištu. Pri svakom ulazu u autobus ili tramvaj iskaznica će se potom moći koristiti beskontaktno putem mobilnog telefona.

Gdje se još u Europi može koristiti besplatan javni prijevoz?

Montpellier ipak neće biti prvi francuski ili europski grad s besplatnim javnim prijevozom, a slične su sheme uvedene i u drugim manjim i većim francuski gradovima otkako je upravljanje prometom u toj zemlji decentralizirano 2015. godine. Međutim, većina tih gradova ima manje od 150.000 stanovnika, za razliku od Montpelliera u kojem živi gotovo 300.000 stanovnika. U Dunkerqueu, gradu i luci u francuskoj regiji Nord-Pas-de-Calais, besplatan javni prijevoz uveden je krajem 2018. godine. S oko 200.000 stanovnika Dunkerque je tada bio najveći europski grad s besplatnim javnim prijevozom za sve njegove stanovnike i posjetitelje, a na određenim autobusnim linijama broj putnika je porastao od 50 do 85 posto.

Ova shema se financira manjim povećanjem poreza na motorna vozila koji se već naplaćuje javnim i privatnim tvrtkama u Francuskoj s više od 10 zaposlenika, a besplatan javni prijevoz uveden je već na području 39 jedinica lokalnih samouprava, uključujući predgrađe Marseillea Aubagne na jugu i grad Calais na sjeveru Francuske.

Podsjetimo, glavni grad Estonije Tallinn uveo je besplatan javni prijevoz još 2013., a sedam godina kasnije Luksemburg je postao prva zemlja u svijetu koja je ukinula naplatu karata u svom javnom prijevozu. Španjolska eksperimentira s besplatnim kartama za vlak za kratke i srednje udaljenosti u programu koji traje do kraja ove godine, a koji se provodi s ciljem smanjenja utjecaja gospodarske krize na porast životnih troškova i smanjenja emisija CO2. Njemačka je uvela sličnu mjeru između lipnja i kolovoza prošle godine s povlaštenom kartom za javni prijevoz u cijeloj zemlji, a putnicima je omogućeno neograničeno korištenje lokalnih i regionalnih usluga za samo devet eura mjesečno. Francuska i Njemačka ovog ljeta mladima zajedno dijele 60.000 besplatnih karata za vlak kako bi potaknule kulturnu razmjenu. Do sada je besplatan javni prijevoz uvelo više od 50 europskih gradova, a kao glavni ciljevi ovih mjera najčešće se navode postizanje klimatske neutralnosti i društvene jednakosti.

Besplatan javni prijevoz izravno utječe na smanjenje korištenja automobila, a time i na smanjenje onečišćenje zraka, privlači stanovništvo u gradska središta, povećava kupovnu moć i demokratizira pristup prijevozu. Međutim, postoje i mišljenja kako besplatan javni prijevoz može smanjiti ulaganja i razvoj u prometnom sektoru, kao i da bi troškovi mogli pasti na teret poreznih obveznika.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

U Parizu otvorena nova dionica tramvajske linije T3b

Radovi na izgradnji nove dionice tramvajske linije T3b, između stanica Marguerite Long (ranije Porte d'Asnières) i Porte Dauphine, trajali su pet godina. Zelena i 3,2 kilometra duga dionica sa sedam novih tramvajskih stajališta puštena je u promet u petak 5. travnja 2024. godine.

TaM Voyages Montpellier predstavio izgled novog tramvaja

Nova tramvajska linija povezivat će prigradska naselja Clapiers i Lavérune, a jednim dijelom prometovat će kroz središte Montpelliera. Jučer je u Botaničkom vrtu ovog lijepog francuskog grada predstavljen dizajn novog tramvaja koji pod nazivom „Lišće života“ („Feuilles de vie“) potpisuje kamerunski umjetnik Barthélémy Toguo.

Besplatni javni prijevoz revolucionizirao francuski Dunkerque

U Dunkerqueu, gradu u francuskoj regiji Nord-Pas-de-Calais, već mjesec i pol dana traje projekt koji ga čini najvećim europskim gradom s besplatnim javnim prijevozom za sve njegove stanovnike i posjetitelje

Kraj potrage za kartama javnog prijevoza u glavnom gradu Češke

Od danas putnici na svim linijama Praškog javnog prijevoza (Dopravní podnik hlavního města Prahy - DPP) mogu kupiti karte bez korištenja gotovine putem 1200 samoposlužnih uređaja ugrađenih u svim autobusima, e-busevima i trolejbusima.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER