Montpellier uvodi besplatan javni prijevoz

Krajem 2023. godine Montpellier postaje najveći francuski grad s besplatnim javnim prijevozom

Od 21. prosinca 2023. stanovnici Montpelliera moći će se besplatno koristiti prijevozom u gradskoj autobusnoj i tramvajskoj mreži. Ova odluka potaknuta je potrebom smanjenja onečišćenja i emisija iz prometa te poboljšanjem dostupnosti javnog prijevoza svim stanovnicima grada i njegovog metropolitanskog područja.

„Uvođenjem besplatnog javnog prijevoza hrabro napredujemo na putu prema socijalnoj pravdi i zelenoj budućnosti našeg grada“, objavio je na Twitteru početkom veljače gradonačelnik Montpelliera, Michaël Delafosse.

Korištenje javnog prijevoza u Montpellieru je besplatno svakog vikenda još od rujna 2020., a pravo na besplatan javni prijevoz radnim danima od 2021. godine imaju osobe mlađe od 18 i starije od 65 godina. Od 21. prosinca 2023. javni će prijevoz pak biti besplatan tijekom cijelog tjedna i to za sve stanovnike Montpelliera i njegovog metropolitanskog područja. Riječ je o dijelu šireg programa za mobilnost bez emisija vrijednog 150 milijuna eura, a koji također uključuje ulaganje u biciklističke staze i stvaranje gradskih zona bez štetnih emisija.

Stanovnici Montpelliera mogu se prijaviti za izdavanje iskaznice za besplatan javni prijevoz putem aplikacije M’Ticket, za što je potrebno predočiti osobni dokument s fotografijom kao dokaz o prebivalištu. Pri svakom ulazu u autobus ili tramvaj iskaznica će se potom moći koristiti beskontaktno putem mobilnog telefona.

Gdje se još u Europi može koristiti besplatan javni prijevoz?

Montpellier ipak neće biti prvi francuski ili europski grad s besplatnim javnim prijevozom, a slične su sheme uvedene i u drugim manjim i većim francuski gradovima otkako je upravljanje prometom u toj zemlji decentralizirano 2015. godine. Međutim, većina tih gradova ima manje od 150.000 stanovnika, za razliku od Montpelliera u kojem živi gotovo 300.000 stanovnika. U Dunkerqueu, gradu i luci u francuskoj regiji Nord-Pas-de-Calais, besplatan javni prijevoz uveden je krajem 2018. godine. S oko 200.000 stanovnika Dunkerque je tada bio najveći europski grad s besplatnim javnim prijevozom za sve njegove stanovnike i posjetitelje, a na određenim autobusnim linijama broj putnika je porastao od 50 do 85 posto.

Ova shema se financira manjim povećanjem poreza na motorna vozila koji se već naplaćuje javnim i privatnim tvrtkama u Francuskoj s više od 10 zaposlenika, a besplatan javni prijevoz uveden je već na području 39 jedinica lokalnih samouprava, uključujući predgrađe Marseillea Aubagne na jugu i grad Calais na sjeveru Francuske.

Podsjetimo, glavni grad Estonije Tallinn uveo je besplatan javni prijevoz još 2013., a sedam godina kasnije Luksemburg je postao prva zemlja u svijetu koja je ukinula naplatu karata u svom javnom prijevozu. Španjolska eksperimentira s besplatnim kartama za vlak za kratke i srednje udaljenosti u programu koji traje do kraja ove godine, a koji se provodi s ciljem smanjenja utjecaja gospodarske krize na porast životnih troškova i smanjenja emisija CO2. Njemačka je uvela sličnu mjeru između lipnja i kolovoza prošle godine s povlaštenom kartom za javni prijevoz u cijeloj zemlji, a putnicima je omogućeno neograničeno korištenje lokalnih i regionalnih usluga za samo devet eura mjesečno. Francuska i Njemačka ovog ljeta mladima zajedno dijele 60.000 besplatnih karata za vlak kako bi potaknule kulturnu razmjenu. Do sada je besplatan javni prijevoz uvelo više od 50 europskih gradova, a kao glavni ciljevi ovih mjera najčešće se navode postizanje klimatske neutralnosti i društvene jednakosti.

Besplatan javni prijevoz izravno utječe na smanjenje korištenja automobila, a time i na smanjenje onečišćenje zraka, privlači stanovništvo u gradska središta, povećava kupovnu moć i demokratizira pristup prijevozu. Međutim, postoje i mišljenja kako besplatan javni prijevoz može smanjiti ulaganja i razvoj u prometnom sektoru, kao i da bi troškovi mogli pasti na teret poreznih obveznika.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Stanica pariškog metroa Villejuif – Gustave Roussy pravi je arhitektonski i tehnički podvig

U subotu 18. siječnja nova stanica Villejuif – Gustave Roussy primila je prve putnike na liniji 14 pariške podzemne željeznice. Kao dio velikog projekta Grand Paris Express kojim upravlja Société des Grands Projets, stanica je izgrađena prema projektu arhitekta Dominiquea Perraulta utjelovljujući arhitektonsku ambiciju i tehničku izvrsnost francuskog inženjerstva.

TaM Voyages Montpellier predstavio izgled novog tramvaja

Nova tramvajska linija povezivat će prigradska naselja Clapiers i Lavérune, a jednim dijelom prometovat će kroz središte Montpelliera. Jučer je u Botaničkom vrtu ovog lijepog francuskog grada predstavljen dizajn novog tramvaja koji pod nazivom „Lišće života“ („Feuilles de vie“) potpisuje kamerunski umjetnik Barthélémy Toguo.

Besplatni javni prijevoz revolucionizirao francuski Dunkerque

U Dunkerqueu, gradu u francuskoj regiji Nord-Pas-de-Calais, već mjesec i pol dana traje projekt koji ga čini najvećim europskim gradom s besplatnim javnim prijevozom za sve njegove stanovnike i posjetitelje

Wiener Linien slavi svoju milijuntu godišnju kartu za javni prijevoz!

Godišnju kartu za javni prijevoz ove godine posjeduje više od milijun Bečanki i Bečana. Unatoč visokoj inflaciji, godišnja karta bečkog javnog prijevoznika Wiener Linie već 12 godina dostupna je po istoj cijeni, a visokom kvalitetom usluge zadovoljni su i građani i posjetitelji Beča.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER