Na berlinskom Kurfürstendammu postavljeni mjerači buke
Prometni prekršaji se tijekom osmotjednog projekta neće kažnjavati
Na jednoj od najpoznatijih berlinskih avenija krajem svibnja postavljeni su prvi mjerači buke i to u blizini Memorijalne crkve Kaisera Wilhelma (Gedächtniskirche). Uređaji se koriste u sklopu osmotjednog znanstveno-istraživačkog projekta u suradnji s Tehničkim sveučilištem u Berlinu kojim se istražuju mogućnosti automatizirane detekcije glasnih vozila na javnim cestama.
Nova tehnologija za mjerenje razine buke otvara mogućnost prepoznavanja vrlo glasnih vozila na javnim cestama. Za mjerenje buke na berlinskom Kurfürstendammu koristi se uređaj „Hydre“ francuske tvrtke Viginoiz koji se od 2022. godine testira u Parizu i još nekoliko lokacija u Francuskoj, a od kraja svibnja prvi put i u Njemačkoj. Ovaj mjerač buke otkriva samo izvor zvuka te se tijekom projekta neće koristiti za snimanje vlasnika vozila pa se prometni prekršaji neće kažnjavati. Rezultati projekta poslužit će za izradu akcijskog plana upravljanja bukom za Berlin, koji bi trebao biti objavljen u srpnju 2024. godine
„Prometna buka ima štetan utjecaj na zdravlje i predstavlja stres za brojne stanovnike Berlina. To nam je jasno pokazao i velik odaziv građana tijekom javnog savjetovanja za izradu akcijskog plana upravljanja bukom. Obzirnost i poštovanje pravila iznimno su važni u gradu koji je ionako previše bučan. Izuzetno sam zadovoljna što smo prvi u Njemačkoj počeli s testiranjem ovih mjerača buke i veselim se rezultatima istraživačkog projekta.” – kazala je dr. Manja Schreiner, od travnja 2023. nova berlinska senatorica za mobilnost, promet, zaštitu klime i okoliš.
- Dr. Manja Schreiner, berlinska senatorica za mobilnost, promet, zaštitu klime i okoliš © Marc Vorwerk / SenUVK
Sustav detektira vozila koja prelaze određenu razinu buke te se za precizno otkrivanje izvora koristi akustička lokalizacija pomoću nekoliko mjernih mikrofona (princip akustične kamere) te optička detekcija laserom i video snimanje. Tijekom osmotjednog testiranja na Kurfürstendammu, vozila koja u vožnji prelaze razinu buke od 82 dB(A) bilježit će se pomoću registarskih oznaka. Neće se prikupljati osobni podaci o vlasnicima vozila, ni snimati audio i video materijal koji nije vezan uz prekoračenje navedene razine buke. Na temelju registarskih oznaka vozila može se zatražiti niz tehničkih karakteristika vozila od ureda za registraciju vozila u Berlinu i Saveznog ureda za motorni promet, kao što su godina prve registracije, klasa vozila, tip karoserije, tip pogona i buku vožnje u dB(A). Ovi podaci bit će kodirani te će se koristiti za korelaciju rezultata i identificiranje obrazaca između tehničkih podataka i akustičkih mjerenja.
Podaci o registarskim oznakama će se potom brisati ili učiniti neprepoznatljivima u datotekama pa podaci o vozilima neće omogućiti identifikaciju osobnih podataka vozača. Znanstvena procjena podataka u suradnji s Tehničkim sveučilištem u Berlinu trebala bi pokazati jesu li vozila nepropisno podešena ili su vrlo glasna zbog neprilagođene vožnje. Ovisno o rezultatima evaluacije razvit će se nove mjere za suzbijanje buke uzrokovane nepoštovanjem prometnih pravila i drugim nezakonitim ponašanjem.
- Postavljanje mjerača buke na berlinskom Kurfürstendammu © Marc Vorwerk / SenUVK
S više od 400 doprinosa u javnom savjetovanju za izradu akcijskog plana upravljanja bukom u razdoblju od 2019. do 2023. godine, posebna se pozornost posvetila ponašanju sudionika u prometu. Najčešće su kritizirana snažna ubrzanja, nepropisna parkiranja i zaustavljanja vozila te ilegalne utrke pa će se novim akcijskim planom upravljanja bukom predvidjeti i sankcije za nepoštovanje prometnih pravila.
S.F. / Ekovjesnik