61 posto Parižana za trostruko povećanje cijene parkinga za SUV vozila!
Hoće li pariški vlasnici terenaca uskoro plaćati trostruko veću cijenu parkiranja?
Parižani ipak ne vole velike automobile! Prema ispitivanju javnog mnijenja francuske televizije BFM TV čak 61 posto Parižana i Parižanki zalaže se za različitu, odnosno znatno višu cijenu parkiranja za SUV vozila, a 76 posto njih smatra da ovim vozilima nije mjesto u njihovom gradu.
Kao što smo već ranije izvijestili, Grad Pariz pozvao je građane da se 4. veljače 2024. izjasne o povećanju cijene parkiranja za SUV (Sport utility vehicle) i 4X4 vozila (s pogonom na četiri kotača). Skuplja cijena parkiranja za navedene kategorije vozila ne bi utjecala na parkiranje u sklopu stambenih objekata, a ovom mjerom želi se „omogući kvalitetnije dijeljenje javnog prostora u korist aktivnih oblika mobilnosti, a posebno pješaka i djece u školskim ulicama“. Glasanje će biti otvoreno za sve Parižane registrirane u popisu birača, kao i prilikom glasanja o zabrani samoposlužnih električnih romobila u travnju 2023.
U Gradu Parizu ističu kako se broj parkirnih mjesta u Parizu tijekom deset proteklih godina smanjio zahvaljujući proaktivnoj politici pariške izvršne vlasti, ali su veličina i prosječna težina vozila istovremeno nastavili rasti. Navodi se kako je riječ o teškim i glomaznim vozilima koja su prepoznata kao uzrok brojnih problema unutar javnog prostora, a razloge za potrebu glasanja o povećanju cijena parkiranja za SUV i vozila s pogonom na četiri kotača gradonačelnica Anne Hidalgo objasnila je krajem prošle godine putem objave na X-u (bivšem Twitteru).
Pariški Zeleni (Les Écologistes), saveznici gradonačelnice Anne Hidalgo, podržavaju ovu mjeru za koju su se i sami već ranije založili i predložili u lipnju prošle godine. „Dijelu građana je dosta ovih terenaca“, izjavio je David Belliard, zamjenik pariške gradonačelnice. „Ova vozila su ekstremno opasna u slučaju sudara ili udara u pješake, pretjerano su skupa, zagađuju i vrlo su glomazna. Imamo priliku poslušati glas građana i poslati snažnu poruku proizvođačima da prestanu proizvoditi velike automobile“, dodao je Belliard i istaknuo „sposobnost mobiliziranja građana, oblikovanja javnog mnijenja i dobivanja potpore za rješavanje ovog problema“.
Štetni za klimu, nemilosrdni za novčanik
U obrazloženju Grada Pariza ističe se značajno povećanje prosječne veličine i težine automobila u Francuskoj tijekom posljednja tri desetljeća. Automobili općenito zauzimaju sve više prostora na cestama, pločnicima i javnim prostorima te su u manje od trideset godina postali teži gotovo 250 kilograma. Naime, prosječna težina vozila iznosila je 1990. godine 975 kg, a danas je 1 233 kg.
Navode se i rezultati istraživanja WWF France prema kojima se prodaja SUV vozila u Francuskoj u deset godina povećala sedam puta i sada predstavlja gotovo 40 % svih prodanih novih automobila. WWF France iznosi podatak kako je SUV vozilo u usporedbi sa standardnim automobilom 200 kg teže, 25 cm duže i 10 cm šire.
„Osim što zauzimanju sve više mjesta u javnom prostoru, SUV vozila troše mnogo više, ali i značajnije zagađuju okoliš u odnosu na standardna vozila. S tim u vezi, prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, treba imati na umu da onečišćenje zraka svake godine uzrokuje prosječno 7 900 preuranjenih smrtnih slučajeva u Île-de-Franceu (brojke za 2019.)“, objašnjavaju u Gradu Parizu.
„Unatoč svemu tome, proizvođači nam nastavljaju nametati sve veća vozila zbog svojih velikih zarada! Dana 4. veljače glasajte PROTIV ovih velikih automobila u Parizu. Glasajte ZA lakša i štedljivija vozila“, poručuje zamjenik pariške gradonačelnice David Belliard, zadužen za transformaciju javnog prostora i mobilnost.
Ako Parižani izglasaju podizanje cijene parkiranja SUV i 4X4 vozila, cijena parkiranja u središnjim pariškim četvrtima porast će s trenutačnih šest na 18 eura po satu, odnosno s četiri na 12 eura u ostatku Pariza. Međutim, televizija BFM TV navodi kako se svega 11 posto ispitanika izjasnilo da će 4. veljače sigurno glasati o podizanju cijene parkiranja za navedene kategorije vozila.
© BFM TV
Borba protiv onečišćenja zraka
Francuska se bori protiv teških vozila koja zagađuju okoliš te stoga navodi stanovništvo na kupovinu električnih vozila i veće korištenje javnog prijevoza te su stoga od 1. siječnja postrožena pravila za poreze koji se plaćaju pri kupnji novog automobila. Prag težine za teška vozila smanjen je s 1,8 tona na 1,6 tona, što znači da će se ova dodatna naknada primjenjivati na većinu SUV vozila ili 4x4 vozila. Naknada se plaća 10 eura po kilogramu za vozila do 2,1 tone i 30 eura po kg za vozila teža od 2,1 tone, navodi Euronews.
Za većinu SUV vozila srednje veličine to bi moglo značiti poskupljenje od oko 16 000 eura u odnosu na početnu cijenu. Porez na kupovinu vozila koja zagađuju okoliš također je povećan snižavanjem granica emisija kako bi obuhvatio većinu automobila na benzin. Tako doplata počinje od 50 eura i brzo raste s višim emisijama do 60 000 eura za automobile koji ispuštaju 194 kilograma po kilometru. Gornja granica od 50 posto nabavne cijene vozila također je uklonjena što je ranije posebno pogodovalo kupcima vrlo skupih vozila. U Francuskoj se nadaju kako će viši porezi odvratiti ljude od kupovine teških SUV vozila koja više zagađuju i opasnija su za pješake i bicikliste u slučaju sudara.
Poticanje kupovine električnih automobila proizvedenih u Europi
Osim poticanja korištenja javnog prijevoza, francuska vlada s ciljem smanjenja emisija navedenim mjerama također pokušava potaknuti kupovinu europskih električnih vozila. Prošle godine francuski predsjednik Emmanuel Macron predstavio je poticaje za kupce električnih vozila uključujući shemu leasinga od 100 eura mjesečno za električne automobile proizvedene u Europi.
Zeleni bonus također nudi 5 000 eura, odnosno 7 000 eura za obitelji s niskim primanjima, za kupovinu električnih vozila čija je cijena ispod 47 000 eura. Međutim, ove se godine pooštravaju pravila kojim se određuje ekološka prihvatljivost vozila pa će se od sada u obzir uzimati emisije proizvedene u proizvodnji i otpremi vozila. Time će se favorizirati vozila koja su proizvedena u zemlji ili EU-u, a prema Macronovim riječima u Francuskoj bi se do 2027. godine trebalo proizvesti oko milijun električnih vozila i otvoriti četiri nove tvornice baterija na sjeveru zemlje.
Stjepan Felber | Ekovjesnik