Parižani dogodine glasaju o uvođenju skupljeg parkiranja za SUV i 4X4 vozila

Osim što zauzimanju sve više mjesta u javnom prostoru, SUV vozila troše mnogo više, ali i značajnije zagađuju okoliš u odnosu na standardna vozila

Nakon što su prošlog travnja s ulica protjerali samoposlužne e-romobile, Parižani će 4. veljače 2024. odlučiti žele li ili ne uvesti skuplje cijene parkiranja za SUV i 4X4 vozila. Pariška gradonačelnica Anne Hidalgo pozvala je u utorak sve građane upisane u popis birača da se izjasne o predloženoj mjeri značajnog povećanja cijena parkiranja za navedene kategorije vozila.

Skuplja cijena parkiranja za SUV (Sport utility vehicle) i 4X4 vozila (s pogonom na četiri kotača) pritom ne bi utjecala na parkiranje u sklopu stambenih objekata. U Gradu Parizu ističu da žele „omogući kvalitetnije dijeljenje javnog prostora u korist aktivnih oblika mobilnosti, a posebno pješaka i djece u školskim ulicama“.

Glasanje će biti otvoreno za sve Parižane registrirane u popisu birača, kao i prilikom glasanja o zabrani samoposlužnih električnih romobila u travnju 2023. „Iako se zbog proaktivne politike pariške izvršne vlasti tijekom deset proteklih godina u Parizu smanjio broj parkirnih mjesta, veličina i prosječna težina vozila istovremeno su nastavili rasti“, navodi se u priopćenju.

U gradskoj upravi dodaju kako je riječ o teškim i glomaznim vozilima koja su prepoznata kao uzrok brojnih problema unutar javnog prostora, a razloge za potrebu glasanja o povećanju cijena parkiranja za SUV i vozila s pogonom na četiri kotača gradonačelnica Anne Hidalgo objasnila je putem objave na X-u (bivšem Twitteru). Doduše, Hidalgo nije precizirala visinu predviđene cijene parkiranja, već je samo navela potrebu „značajnog poskupljenja“.

Pariški Zeleni (Les Écologistes), saveznici gradonačelnice Anne Hidalgo, podržavaju ovu mjeru za koju su se i sami već ranije založili i predložili u lipnju ove godine. „Dijelu građana je dosta ovih terenaca“, izjavio je David Belliard, zamjenik gradonačelnice zadužen za prijevoz. „Ova vozila su ekstremno opasna u slučaju sudara ili udara u pješake, pretjerano su skupa, zagađuju i vrlo su glomazna. Imamo priliku poslušati glas građana i poslati snažnu poruku proizvođačima da prestanu proizvoditi velike automobile“, dodao je Belliard i istaknuo „sposobnost mobiliziranja građana, oblikovanja javnog mnijenja i dobivanja potpore za rješavanje ovog problema“.

Štetni za klimu, nemilosrdni za novčanik

U priopćenju Grada Pariza ističe se značajno povećanje prosječne veličine i težine automobila u Francuskoj tijekom posljednja tri desetljeća. Automobili općenito zauzimaju sve više prostora na cestama, pločnicima i javnim prostorima te su u manje od trideset godina postali teži gotovo 250 kilograma. Naime, prosječna težina vozila iznosila je 1990. godine 975 kg, a danas je 1 233 kg.

„Osim što zauzimanju sve više mjesta u javnom prostoru, SUV vozila troše mnogo više, ali i značajnije zagađuju okoliš u odnosu na standardna vozila. S tim u vezi, prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, treba imati na umu da onečišćenje zraka svake godine uzrokuje prosječno 7 900 preuranjenih smrtnih slučajeva u Île-de-Franceu (brojke za 2019.)“, stoji u priopćenju Grada Pariza. Također, podsjeća se da su zbog svoje veličine SUV vozila opasnija i za pješake: u slučaju udara u dijete, odraslu ili stariju osobu, nesreće u kojima sudjeluje terensko vozilo dvostruko su kobnije za pješake u odnosu na nesreće koje su prouzročili vozači standardnih vozila.

Navode se i rezultati istraživanja WWF France prema kojima se prodaja SUV vozila u Francuskoj u deset godina povećala sedam puta i sada predstavlja gotovo 40 % svih prodanih novih automobila. „Tijekom deset godina automobili su svake dvije godine postajali jedan centimetar duži, a svake godine 10 kg teži. Prosječna širina automobila povećala se s 1,68 m 1996. godine na 1,78 m u 2016. Što se tiče težine, vozila su u 50 godina postala teža čak 500 kilograma. Godine 1960. naši su automobili bili prosječno teški 778 kg, u usporedbi s više od 1 262 kg u 2017. godini. Ukratko, SUV je u usporedbi sa standardnim automobilom sada 200 kg teži, 25 cm duži i 10 cm širi“, zaključuje WWF France.

Desničarska oporba, skupina Changer Paris, očekivano je osudila najavu glasanja o povećanju cijena parkiranja, posebno kritizirajući njeno skupo putovanje u Francusku Polineziju gdje će se u sklopu Ljetnih olimpijskih igara 2024. održati natjecanje u surfanju, dok su Republikanci (Les Républicains) dodali kako je „Anne Hidalgo uvijek spremna na diverziju kad je u problemima“, iako nisu zauzeli poseban stav na ovu temu.

Odlučna kao i uvijek, pariška gradonačelnica Anne Hidalgo poziva sve Parižane da do 8. siječnja 2024. provjere jesu li upisani u popis birača i da se 4. veljače izjasne o podizanju cijene parkiranja za navedene kategorije vozila.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

61 posto Parižana za trostruko povećanje cijene parkinga za SUV vozila!

Parižani ipak ne vole velike automobile! Prema ispitivanju javnog mnijenja francuske televizije BFM TV čak 61 posto Parižana i Parižanki zalaže se za različitu, odnosno znatno višu cijenu parkiranja za SUV vozila, a 76 posto njih smatra da ovim vozilima nije mjesto u njihovom gradu.

Francuski zeleni val prerastao je u pravi ekološki cunami

Pandemija COVID-19 ipak je utjecala na manju izlaznost francuskih birača u drugom krugu francuskih općinskih izbora, održanom u nedjelju 28. lipnja. No, osim rekordne apstinencije birača od gotovo 60 posto, ovi izbori bit će zapamćeni po velikom uspjehu Zelenih (EELV) koji su osvojili nekoliko velikih gradova, uključujući Lyon, Bordeaux i Strasbourg. Također, uz veliku pobjedu pariške gradonačelnice Anne Hidalgo, Francuska Republika dobila je još nekoliko gradonačelnica.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER