Parižani su u nedjelju izglasali trostruko povećanje cijene parkinga za SUV vozila!
54,55 posto birača za uvođenje posebne cijene parkiranja za glomazne osobne automobile koji zauzimaju previše prostora i zagađuju okoliš
S Parižanima i Parižankama nema šale! Nakon što su prošlog travnja s ulica protjerali samoposlužne e-romobile, u nedjelju 4. veljače 2024. potvrdili su da žele i uvođenje skupljih cijena parkiranja za vlasnike SUV vozila.
Grad Pariz i gradonačelnica Anne Hidalgo pozvali su građane da se u nedjelju 4. veljače 2024., prije donošenja konačne odluke Grada Pariza, izjasne „ZA ili PROTIV uvođenja posebne cijene parkiranja za teške i glomazne osobne automobile koji zagađuju okoliš“ i to na jednom od 222 biračkih mjesta. Skuplja cijena parkiranja za navedena vozila pritom ne bi utjecala na parkiranje u sklopu stambenih objekata ili u blizini mjesta stanovanja. Naime, ovom mjerom pariška gradska uprava želi omogućiti kvalitetnije dijeljenje javnog prostora u korist aktivnih oblika mobilnosti, a posebno pješaka i djece u školskim ulicama.
Glasanje je bilo otvoreno za sve Parižane registrirane u popisu birača, kao i prilikom glasanja o zabrani samoposlužnih električnih romobila u travnju 2023., a očekivano je uzrokovalo vrlo polarizirane reakcije građana.
Pariška gradska uprava u nedjelju navečer objavila je rezultate glasanja 78.121 Parižanina / Parižanke, od kojih je 42.415 birača ili 54,55 posto njih glasalo za trostruko povećanje cijene parkiranja navedenih kategorija vozila. Praznih i nevažećih listića bilo je ukupno 366. Tako je 5,68 posto od 1,3 milijuna registriranih pariških birača (preciznije 1.374.532) u nedjelju izglasalo poskupljenje parkiranja, što je manje u odnosu na prošlogodišnje glasanje o zabrani samoposlužnih e-romobila (7,45 posto).
Ishod glasanja je jasan: vlasnici najtežih vozila morat će ubuduće platiti između 12 i 18 eura po satu parkiranja u Parizu (osim stanara u blizini svojih domova). Cijena parkiranja u središnjim pariškim četvrtima porast će s trenutačnih šest na 18 eura po satu, odnosno s četiri na 12 eura u ostatku Pariza.
- Grad Pariz pozvao je građane da se 4. veljače 2024. izjasne o glomaznim SUV vozilima koja su prepoznata kao uzrok brojnih problema unutar pariškog javnog prostora, a posebno o uvođenju posebne cijene parkiranja za ovu vrstu vozila. © Ville de Paris
Zapadni dio grada protiv ostatka Pariza
„Parižani su danas s 54,55 posto glasova izglasali povećanje cijena parkiranja teških vozila. To je jasan znak da je potrebno smanjiti njihovu prisutnost u javnom prostoru“, izjavio je zamjenik pariške gradonačelnice Christophe Najdovski, zadužen za ozelenjavanje grada, zelene površine, biološku raznolikost i zaštitu životinja.
„Ovo je važan korak naprijed prema zaštiti okoliša i snažan signal proizvođačima da više ne proizvode ovu vrstu automobila“, poručio je David Belliard (Zeleni), zamjenik pariške gradonačelnice zadužen za prijevoz i održivu mobilnost. Također je odbacio optužbe da su rezultati glasanja nelegitimni s obzirom na mali odaziv birača. „Vodili smo vrlo komplicirane i teške rasprava, jer govorimo o novom oporezivanju, ali danas je gotovo 80.000 ljudi izašlo na glasanje, a većina je podržala naš prijedlog“, kazao je Belliard.
Nakon što je u rezultatima glasanja primijetila vrlo jasnu podjelu birača u istočnom i zapadnom dijelu Pariza, gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo pozdravila je ovakvu odluku, nazvavši je „oblikom otpora“ protiv skupih vozila koja ugrožavaju sigurnost na gradskim prometnicama i više zagađuju okoliš. „Parižani su nam poručili da žele ograničiti broj ovih vozila na ulicama i u javnom prostoru grada“, kazala je Hidalgo nakon što je više puta istaknula kako se zbog proaktivne politike pariških vlasti tijekom proteklih deset godina u Parizu smanjio broj parkirnih mjesta, ali su veličina i prosječna težina vozila istovremeno nastavili rasti.
„Mogli smo jednostrano primijeniti odluku o ovom poskupljenju, ali radije smo zatražili mišljenje građana Pariza“, kazao je Emmanuel Grégoire, prvi zamjenik pariške gradonačelnice.
- Automobili parkirani u ulici Rue Daru u osmom pariškom arondismanu u kojem je „protiv“ poskupljenja cijena parkiranja za teška vozila glasalo 73,05 posto birača. © Radubradu / Pexels
Bogati 16. pariški arondisman na braniku teških vozila
Ako pariško Gradsko vijeće potvrdi odluku o povećanju cijene parkiranja za SUV vozila, o čemu će se raspravljati u svibnju ove godine, vlasnici pojedinih hibridnih automobila težih od 1,6 tona i električnih automobila teških dvije tone ili više, limuzina i SUV-ova, morat će platiti trostruko veću cijenu u odnosu na vlasnike lakših vozila. Cijena bi se povećala na 12 eura po satu za parkiranje od 12. do 20. arondismana, te na 18 eura po satu u prvih jedanaest arondismana.
Kako je u nedjelju navečer najavila Anne Hidalgo, primjena novih cijena parkiranja krenula bi od 1. rujna 2024. godine. Međutim, neka izuzeća i dalje će postojati, primjerice, za parkirališta u sklopu stambenih zgrada, za osobe s invaliditetom i obrtnike.
Rezultati po pariškim arondismanima potvrđuju „podjele“ koje je spomenula Anne Hidalgo, budući da su protiv prijedloga najvećim dijelom glasali birači arondismana predvođenih desničarima, s izuzetkom petog i devetog.
U vrlo bogatom 16. arondismanu gotovo 82 posto birača glasalo je „protiv“ poskupljenja cijena parkiranja za teška vozila, a ovdje je ujedno zabilježena i najveća izlaznost na biračka mjesta, odnosno 6,99 posto. Nešto manje ili 74,05 posto birača glasalo je „protiv“ u sedmom arondismanu Rachide Dati, najljuće protivnice Anne Hidalgo, predsjednice glavne oporbene skupine u Pariškom vijeću i novoimenovane ministrice kulture u vladi Gabriela Attala.
Najveći broj „protivnika“ SUV vozila ipak se nalazi u 10. pariškom arondismanu u kojem je, ponovno uz veću izlaznost, „za“ glasalo 76,79 posto birača. Iznenađenje ne predstavljaju ni rezultati glasanja u 11., 18., 19. i 20. arondismanu u kojima je više od 70 posto birača podržalo prijedlog pariške gradonačelnice.
Stjepan Felber | Ekovjesnik