Emisije CO2 iz novih automobila i kombija dodatno se smanjuju s rastom prodaje električnih vozila u Europi
Europska agencija za okoliš objavila najnovije podatke o emisijama CO2 za 2023. godinu
Prema novim privremenim podacima Europske agencije za okoliš (EEA), prosječna emisija CO2 iz svih novih automobila registriranih u Europi 2023. nastavila se smanjivati i bila je 1,4 posto niža nego 2022. godine. Također, prosječne emisije CO2 iz novih kombija nastavile su padati i bile su 1,6 posto niže nego 2022. Smanjenje emisija iz novih automobila i kombija povezano je s rastućim udjelom potpuno električnih vozila.
Podaci Europske agencije za okoliš (EEA) temelje se na informacijama koje su dostavile europske zemlje, uključujući detalje o svim novoregistriranim automobilima i kombijima. Ovi privremeni podaci pokazuju da je 2023. godine u Europi registrirano 10,7 milijuna novih automobila, odnosno 13,2 posto više u usporedbi s 2022. godinom. Gotovo četvrtina novih registracija odnosila se na električne automobile – bilo potpuno električnih ili plug-in hibridnih. Udio voznog parka električnih automobila bio je najveći u Norveškoj (90,5 posto), Švedskoj (60,7 posto) i Islandu (60,4 posto).
U 2023. godini u Europi je registrirano 1,2 milijuna novih kombija, što je povećanje od 20,2 posto u odnosu na 2022. godinu, pa je udio električnih kombija 2023. dosegnuo osam posto. Više od polovice potpuno električnih kombija registrirano je u tri zemlje: Francuskoj, Njemačkoj i Švedskoj.
Prosječna emisija CO2 kod automobila 2023. iznosila je 106,6 g CO2/km (-1,4 %). Udio električnih automobila, uključujući plug-in hibride, porastao je na 23,6 posto (+23 % u odnosu na 2022.), dok je udio potpuno električnih automobila porastao na 15,5 posto (+13,5 % u odnosu na 2022.). Prosječna masa automobila bila je 1.545 kg (+1,3 %).
Prosječna emisija CO2 kod kombija je iznosila 180,8 g CO2/km (-1,6 %). Udio potpuno električnih kombija porastao je na osam posto (+6 % u odnosu na 2022.), a prosječna masa kombija iznosila je 1.896 kg (+1 %).
Prometni sektor predstavlja oko četvrtinu europskih emisija stakleničkih plinova, pri čemu oko tri četvrtine emisija iz prometa proizlazi iz cestovnog prometa. Cilj EU-a je smanjiti emisije stakleničkih plinova iz prometa za 90 posto do 2050. godine u usporedbi s razinama iz 1990. godine. Za sve nove automobile i kombije cilj je postići nultu emisiju od 2035. nadalje.
EEA prikuplja i stavlja na raspolaganje informacije o novim vozilima registriranim u Europi u skladu s Uredbom (EU) 2019/631. Ovi se podaci temelje na svjetski usklađenom postupku ispitivanja lakih vozila (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure - WLTP) i uključuju registracije novih vozila u državama članicama EU-a, Islandu i Norveškoj. Novi podaci Europske agencije za okoliš ostaju privremeni sve dok ih ne pregledaju i isprave proizvođači vozila. EEA će naknadno objaviti konačne podatke, a Europska komisija potvrdit će jesu li pojedinačni proizvođači ili grupe ispunili svoj godišnji cilj specifične emisije CO2.
Dok privremeni podaci odražavaju emisije CO2 izračunate kroz laboratorijska ispitivanja, EEA također objavljuje podatke o stvarnim emisijama CO2 i potrošnji goriva automobila i kombija. Ovi podaci, izmjereni uređajima za nadzor potrošnje goriva u vozilu (OBFCM), koriste se za dokumentiranje i praćenje jaza između emisija i potrošnje goriva u laboratorijskim ispitivanjima i na cestama.
Ekovjesnik