Na ceremoniji otvaranja Olimpijskih igara na Seini plovit će i električni brodovi
Do 2037. svi brodovi na unutarnjim francuskim plovnim putovima trebali bi biti na alternativni pogon
Tijekom svečanosti otvaranja Olimpijskih igara na rijeci Seini u Parizu ovog petka, 30 brodova plovit će na električni ili hibridni pogon. Ovi brodovi dio su šireg plana za dekarbonizaciju cjelokupnog prometa unutarnjim plovnim putovima u Francuskoj.
U petak 26. srpnja, spektakularnom i dosad nikad viđenom ceremonijom otvaranja, službeno će početi Olimpijske i Paraolimpijske igre u Parizu. Osim što će se prvi put u povijesti suvremenih Olimpijskih igara svečano otvaranje održati u središtu grada domaćina i na njegovoj opjevanoj rijeci, 30 od nešto više od 80 brodova kojima će se odvijati defile na rijeci plovit će na električni ili hibridni pogon.
Riječni operater Haropa Port i francuska nacionalna uprava unutarnjih plovnih putova Voies Navigables de France (VNF) djeluju na dekarbonizaciji unutarnjeg prometa u zemlji te potiču brodarske tvrtke na smanjenje ugljičnog otiska flota i prijelaz na održivije pogone kao što su električni motori, gorive ćelije i hibridni pogoni.
Haropa Port, koji pruža transportni i logistički sustav s niskim udjelom ugljika, Olimpijske igre i prijenos ceremonije otvaranja na rijeci Seini vidi kao jedinstvenu priliku za ubrzanje ove energetske tranzicije unutarnjim francuskim plovnim putovima. Kako bi se omogućila plovidba ovih 30 brodova s alternativnim pogonskim sustavima, pokrenut je opsežan program modernizacije i izgradnje novih plovila.
- Muzej d'Orsay (Musée d'Orsay) i most Pont Royal (1689.), treći najstariji most u Parizu nakon mostova Pont Neuf (1607.) i Pont Marie (1635.) © Pierre Blaché / Pixabay
Pet milijuna eura sredstava
Za financiranje programa predviđeno je ukupno pet milijuna eura, a ta se sredstva trenutačno koriste za elektrifikaciju 20 brodova na Seini. Osim toga, jedanaest novih brodova će od samog početka biti napajani baterijama. Prema izračunima pariške lučke zajednice Communauté Portuaire de Paris (CPP), to će stajati više od 38 milijuna eura ili 1,2 milijuna eura po brodu.
Od brodova koji će se obnoviti, 60 posto njih bit će isključivo na električni pogon, dok će preostalih 40 posto biti na hibridni pogon. Pri izgradnji novih brodova, 63 posto brodskih kompanija oslanja se na baterijsko-električne pogone, a 27 posto na hibridne pogone. Preostalih devet posto brodova pokretat će vodik.
>>> Pročitajte još >>> Rijeka Seine i UNESCO-ova Svjetska baština glavne zvijezde otvaranja Olimpijskih igara u Parizu 2024.
- Pariz - Pont des Arts © Joe de Sousa / Unsplash
Razvoj infrastrukture za punjenje
Cilj programa je postizanje potpune klimatske neutralnosti riječnog brodskog prometa do 2037. godine. U tu svrhu postupno se postavljaju i stanice za punjenje električnih brodova, a tri privezišta u Port de Grenelleu u središtu Pariza već su spojena na električnu mrežu. Osim toga, Haropa Port i VNF već su instalirali daljnje 44 stanice za punjenje na privezištima duž rijeke Seine.
Nove 82 stanice za punjenje bit će postavljene duž Seine i Oise do kraja 2024., a instalacija dodatnih uslijedit će narednih godina. Haropa Port i VNF u razvoj infrastrukture za punjenje električnih brodova ulažu ukupno 9,2 milijuna eura.
- Pariška katedrala Notre-Dame © Pixabay
Luka Pariz i rijeka Seine u brojkama:
- Pariz je prva riječna turistička luka na svijetu i druga riječna teretna luka u Europi
- Na rijeci Seini obavlja se 50 posto francuskog riječnog teretnog prometa i 80 posto francuskog riječnog putničkog prometa
- 2021. godine Seinom je prevezeno 22 milijuna tona robe čime je na cestama izbjegnuto prometovanje jednog milijuna kamiona
- Putnički promet na rijeci opslužuje 14 kompanija za krstarenje, a godišnje se preveze čak osam milijuna putnika
Stjepan Felber | Ekovjesnik